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Albert Hendschel (1834 Frankfurt on the Main - 1883 ibid.): Artist caricatures, c. 1851, EtchingTechnique: Etching on PaperInscription: inscribed in pencil on versoDate: c. 1851Description: Already at a young age, the young Albert Hendschel showed a talent for drawing. An aptly executed caricature by his grammar school teacher convinced even his father to support the boy's artistic career. Hendschel then studied at the Stdelschule from 1847 and was enrolled there with Jakob Becker from 1851. In our two wonderful caricatures, on the first sheet in the top row from left to right, he depicts his fellow students in Jakob Becker's class at the Stdel Art Institute: Otto Scholderer (1834-1902), Julius Hamel (1834-1907), Louis Lang (1824- 1886), Karl Bernhard Schlsser (1832-after 1914), Karl Harveng (1832-1874) and a certain Nehrlich, about whom, however, no further information is available. In the second sheet there are now not only Academy students: the first row begins on the left with two figures who are not identified. They are followed by the architect Friedrich Wilhelm Ludwig (born 1828) and the painters Karl Freiberger (1831-1855) and Leopold Bode (1831-1906). The next figure is identified on the reverse as E. Hallenstein, who at least is not mentioned as an artist in Jakob Becker. Then follows Carl Hessemer (1853-1944), who is the son of Friedrich Maximilian Hessemer, who also taught at the art academy. The last artist in the upper group is Victor Lorie (1835-1912). Below them as portraits on the left are Johann Heinrich Hasselhorst (1825- 1904), Ernst Schalck (1827-1865), Philipp Winterwerb (1827-1873), Adolf Schreyer (1828-1899) and Peter Becker (1828-1904). Our two prints are a telling testimony to Hendschel's masterfully abbreviated and therefore all the more accurate line management and the razor-sharp characterisation of his fellow human beings. Whether the depictions in the lower row (especially on the first sheet) are coded attributes to the artist's friends, as is sometimes assumed, must remain unclear for the time being. The little lady in the middle of the first sheet is inscribed "Erlangerin" on the reverse. The other depictions are also likely to be spontaneous ideas, partly from everyday life, partly from academy life. But here, too, Hendchel's ability to aptly characterise types with just a few lines is astonishing.Provenance: From the estate of the artist. Keywords: 19th century, Romanticism, People, Germany, Size: 24,9 cm x 33,2 cm (9,8 x 13,1 in), Depiction: 9,0 cm x 10,6 cm (3,5 x 4,2 in)Condition: Good condition. slightly stained in the wide paper margin.
Albert Hendschel (1834 Francfort-sur-le-Main - 1883 ibid.) : Caricatures d'artistes, c. 1851, Eau-forteTechnique : Eau-forte sur papierInscription : inscrite au crayon au versoDate : c. 1851Description : Dès son plus jeune âge, le jeune Albert Hendschel a montré un talent pour le dessin. Une caricature bien exécutée par son professeur de grammaire convainc même son père de soutenir la carrière artistique du garçon. Hendschel étudie ensuite à la Stdelschule à partir de 1847 et y est inscrit avec Jakob Becker à partir de 1851. Dans nos deux merveilleuses caricatures, sur le premier feuillet de la rangée supérieure, de gauche à droite, il représente ses camarades de classe de Jakob Becker à l'Institut d'art de Stdel : Otto Scholderer (1834-1902), Julius Hamel (1834-1907), Louis Lang (1824- 1886), Karl Bernhard Schlsser (1832-après 1914), Karl Harveng (1832-1874) et un certain Nehrlich, sur lequel nous n'avons cependant aucune information supplémentaire. Dans la deuxième feuille, il n'y a plus seulement des étudiants de l'Académie : la première rangée commence à gauche avec deux personnages qui ne sont pas identifiés. Ils sont suivis par l'architecte Friedrich Wilhelm Ludwig (né en 1828) et les peintres Karl Freiberger (1831-1855) et Leopold Bode (1831-1906). La figure suivante est identifiée au verso comme étant E. Hallenstein, qui, au moins, n'est pas mentionné comme artiste dans Jakob Becker. Suit Carl Hessemer (1853-1944), qui est le fils de Friedrich Maximilian Hessemer, qui a également enseigné à l'académie des arts. Le dernier artiste du groupe supérieur est Victor Lorie (1835-1912). En dessous, sous forme de portraits à gauche, se trouvent Johann Heinrich Hasselhorst (1825- 1904), Ernst Schalck (1827-1865), Philipp Winterwerb (1827-1873), Adolf Schreyer (1828-1899) et Peter Becker (1828-1904). Nos deux tirages sont un témoignage éloquent de la gestion magistrale et abrégée du trait, donc d'autant plus précise, de Hendschel, ainsi que de la caractérisation acérée de ses semblables. On ne sait pas encore si les représentations de la rangée inférieure (surtout sur la première feuille) sont des attributs codés aux amis de l'artiste, comme on le suppose parfois. La petite dame au milieu de la première feuille porte l'inscription "Erlangerin" au verso. Les autres représentations sont également susceptibles d'être des idées spontanées, en partie issues de la vie quotidienne, en partie de la vie de l'académie. Mais ici aussi, la capacité d'Hendchel à caractériser avec justesse des types en quelques lignes est étonnante.Provenance : De la succession de l'artiste. Mots-clés : 19e siècle, Romantisme, Gens, Allemagne, Taille : 24,9 cm x 33,2 cm (9,8 x 13,1 in), Représentation : 9,0 cm x 10,6 cm (3,5 x 4,2 in)Condition : Bon état. Légèrement taché dans la large marge du papier.
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