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Rosie Emerson, born in 1981, is a contemporary artist working almost exclusively on representing the female form. Emerson’s figures draw reference from archetypes old and new, from Artemis to the modern day supermodel, each solitary figure, an allegory of her own fantasy. Interested in surface, the interplay between photography and painting. Emerson’s works are playful constructs; Photography is used, not as a device for capturing reality but for creating romanticised optical illusions. Inspired by her love of theatre, performance, shrines and rituals, she uses lighting, costume, set and prop making, alongside printmaking and painting to create other worldly one off pieces. Her photography is inspired by both the drama of the baroque, and ethereal qualities of Pre Raphaelite works. Other important influences include late medieval and renaissance paintings, Japanese prints, and magical realist literature. Emerson’s screen-prints use unusual materials including charcoal powder, ash and saw dust to shift the focus of printmaking from accuracy and replication to the creation of unique, hand-finished prints with subtle texture. She explains ‘By combining photography with painting it allows me to balance energy and precision, and create something, which despite hours of planning will still surprise me in its results.’ Her recent Cyanotype works enable her to montage objects with real size photographic negatives. Using UV light from the sun to expose objects and images directly on to the sensitized surface, the works are often hand painted or gilded with gold leaf. Emerson describes ‘the technique itself has an element of magic about it, it also a wonderful discovery to be able to combine painting, collage and photography in this way’’. Emerson’s work is widely collected and exhibited both in the UK as well as internationally, through galleries, art fairs and museums. She has also worked with brands and individuals including Harvey Nichols, The Ivy Club, Sony, Triumph Underwear, Redbull, P&O Cruises, and Annoushka jewelry.Her work has also been featured in Vogue, Harper's Bazaar, Another Magazine, The Financial Times Magazine and The Sunday Times Style Magazine. In 2014, she was invited to be Artist in residence at Somerset House as part of The National Open Art Competition and was commissioned by Hackney WickED Arts Festival to create a new world record by making the world’s largest Cyanotype photograph, the final artwork measuring 46.8 sq metres. In 2015 she was awarded the Bridgeman Studio Award and took part in the Young Masters Art Prize, exhibiting her works alongside old masters at Sphinx Gallery in London.
Rosie Emerson, née en 1981, est une artiste contemporaine qui travaille presque exclusivement sur la représentation de la forme féminine. Les figures d'Emerson font référence à des archétypes anciens et nouveaux, d'Artémis au top model des temps modernes, chaque figure solitaire étant une allégorie de sa propre fantaisie. Elle s'intéresse à la surface, à l'interaction entre la photographie et la peinture. Les œuvres d'Emerson sont des constructions ludiques ; la photographie est utilisée, non pas comme un dispositif pour capturer la réalité, mais pour créer des illusions optiques romantiques. Inspirée par son amour du théâtre, des performances, des sanctuaires et des rituels, elle utilise l'éclairage, les costumes, les décors et les accessoires, ainsi que la gravure et la peinture pour créer des pièces uniques d'un autre monde. Sa photographie s'inspire à la fois du drame du baroque et des qualités éthérées des œuvres préraphaélites. Parmi ses autres influences importantes, citons les peintures de la fin du Moyen Âge et de la Renaissance, les gravures japonaises et la littérature réaliste et magique. Les sérigraphies d'Emerson utilisent des matériaux inhabituels tels que la poudre de charbon de bois, la cendre et la sciure de bois, afin de déplacer l'objectif de la gravure de la précision et de la reproduction vers la création d'impressions uniques, finies à la main et dotées d'une texture subtile. Elle explique : " En combinant la photographie et la peinture, je peux équilibrer l'énergie et la précision, et créer quelque chose qui, malgré des heures de planification, me surprendra toujours par son résultat " Ses œuvres récentes en cyanotype lui permettent de monter des objets avec des négatifs photographiques en taille réelle. En utilisant la lumière UV du soleil pour exposer les objets et les images directement sur la surface sensibilisée, les œuvres sont souvent peintes à la main ou dorées à la feuille d'or. Selon Emerson, "la technique elle-même comporte un élément de magie, c'est aussi une merveilleuse découverte de pouvoir combiner la peinture, le collage et la photographie de cette manière". Les œuvres d'Emerson sont largement collectionnées et exposées au Royaume-Uni et à l'étranger, dans des galeries, des foires d'art et des musées. Elle a également travaillé avec des marques et des particuliers, notamment Harvey Nichols, The Ivy Club, Sony, Triumph Underwear, Redbull, P&O Cruises et les bijoux Annoushka.Son travail a également été présenté dans Vogue, Harper's Bazaar, Another Magazine, The Financial Times Magazine et The Sunday Times Style Magazine. En 2014, elle a été invitée à être artiste en résidence à Somerset House dans le cadre de The National Open Art Competition et a été chargée par le Hackney WickED Arts Festival de créer un nouveau record mondial en réalisant la plus grande photographie cyanotype du monde, l'œuvre finale mesurant 46,8 mètres carrés. En 2015, elle a reçu le Bridgeman Studio Award et a participé au Young Masters Art Prize, exposant ses œuvres aux côtés de maîtres anciens à la Sphinx Gallery de Londres.
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