(after) Antoine Pevsner - Face of a Man - Lithograph From the literary review ''XXe Siècle'' 1959 Signed in the plate Dimensions: 32 x 24 cm Publisher: G. di San Lazzaro. Antoine Pevsner (1884 - 1962) Antoine Pevsner was born in 1884 in Orel in Belarus. He studies at the School of Fine Arts of Kiev, then at the Academy of Beaux-Art in St. Petersburg. Pevsner lives in Paris from 1911 to 1913, then from 1914 to 1915, the year that he joins his brother Naum Gabo, in Oslo. Pevsner paints his first abstract canvases in 1913. The two brothers belong to a Russian bourgeoisie that valued technical and scientific progress. In 1917, he returns to Moscow and teaches painting at the National studio of free art, then in 1919-1920, in Vkhoutemas. The artist starts to research the pigments of material and fabrics by crushing different vegetal and mineral materials. In 1920, with his brother composes the ‘Manifeste realiste’ (Realist Manifesto) that they put on the walls of the city; this text militates for a total detachment in relation to the reality which the Pevsner strives exceed the appearance. The two brothers organize an exhibition of their work in the public garden Tverskoi in the centre of Moscow. The defense of abstract art becomes an unbearable position in the context where creation in the service of the revolution must be accessible to all and strictly tied to industrial production. In 1921, accused of producing ‘a capitalist art’, his studio is closed by the powers above and he is forbidden to teach. Antoine Pevsner immigrates to Berlin in 1921, then moves to Paris in 1923, obtaining French nationality seven years later (He frenchifies his first name at this time, Nathan becomes Antoine). After his debut in 1917 in Norway, the artists puts his effort into sculpture in 1923 and produces the plastic constructions, creating forms and coloring them with a looseness of luminous specters. In 1927, with his brother he creates the décor and costumes for the ballet ‘Constructivistes’ of Diaghilev. From the 1930 Antoine Pevsner uses brass wires, bronze and other metals and solders segments of juxtaposed lines to penetrate space in a dynamic manner. The artist completes a series of bas-reliefs. In 1932, Pevsner becomes a member of the Abstraction-Creation. Pevsner takes the column as his theme, then the oval. In 1947, he co-founds the Salon Réalités Nouvelles. In the 50’s, he produces commissions for architectural works. Antoine Pevsner creates a void and works on space and time, essential dimensions of sculpture. Before his death, the artist donates to MNAM Georges Pompidou Centre a set of sculptures, paintings and drawings that today constitute the richest collection of his works worldwide. Antoine Pevsner died in Paris in 1962.
(d'après) Antoine Pevsner - Visage d'un homme - Lithographie tirée de la revue littéraire ''XXe Siècle'' 1959 Signée dans la planche Dimensions : 32 x 24 cm Éditeur : G. di San Lazzaro. Antoine Pevsner (1884 - 1962) Antoine Pevsner est né en 1884 à Orel en Biélorussie. Il étudie à l'École des Beaux-Arts de Kiev, puis à l'Académie des Beaux-Arts de Saint-Pétersbourg. Pevsner vit à Paris de 1911 à 1913, puis de 1914 à 1915, année où il rejoint son frère Naum Gabo, à Oslo. Pevsner peint ses premières toiles abstraites en 1913. Les deux frères appartiennent à une bourgeoisie russe qui valorise le progrès technique et scientifique. En 1917, il retourne à Moscou et enseigne la peinture au Studio national d'art libre, puis en 1919-1920, à Vkhoutemas. L'artiste commence à faire des recherches sur les pigments de la matière et des tissus en broyant différentes matières végétales et minérales. En 1920, il compose avec son frère le "Manifeste réaliste" qu'ils apposent sur les murs de la ville ; ce texte milite pour un détachement total par rapport à la réalité que le Pevsner s'efforce de dépasser l'apparence. Les deux frères organisent une exposition de leur travail dans le jardin public Tverskoi au centre de Moscou. La défense de l'art abstrait devient une position insupportable dans le contexte où la création au service de la révolution doit être accessible à tous et strictement liée à la production industrielle. En 1921, accusé de produire "un art capitaliste", son atelier est fermé par les pouvoirs en place et il lui est interdit d'enseigner. Antoine Pevsner émigre à Berlin en 1921, puis s'installe à Paris en 1923, obtenant la nationalité française sept ans plus tard (Il francisera son prénom à cette époque, Nathan devient Antoine). Après ses débuts en 1917 en Norvège, l'artiste se consacre à la sculpture en 1923 et réalise les constructions plastiques, en créant des formes et en les colorant avec un jeu de spectres lumineux. En 1927, avec son frère, il crée le décor et les costumes du ballet "Constructivistes" de Diaghilev. À partir de 1930, Antoine Pevsner utilise des fils de laiton, du bronze et d'autres métaux et soude des segments de lignes juxtaposées pour pénétrer l'espace de manière dynamique. L'artiste réalise une série de bas-reliefs. En 1932, Pevsner devient membre de l'Abstraction-Création. Pevsner prend pour thème la colonne, puis l'ovale. En 1947, il co-fonde le Salon Réalités Nouvelles. Dans les années 50, il réalise des commandes d'œuvres architecturales. Antoine Pevsner crée un vide et travaille sur l'espace et le temps, dimensions essentielles de la sculpture. Avant sa mort, l'artiste fait don au Centre Georges Pompidou du MNAM d'un ensemble de sculptures, peintures et dessins qui constituent aujourd'hui la plus riche collection de ses œuvres dans le monde. Antoine Pevsner est mort à Paris en 1962.
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