Antonio Zona, born in 1814 in Gambarare, a district of Mira and died in February 1892 in Rome, is an Italian painter, active in a style combining neo-classicism and the romantic style.
He attended the Academy of Fine Arts in Venice. He studied there under the direction of Ludovico Lipparini. One of his colleagues is Pompeo Marino Molmenti. with the decline of neo-classicism, the Academy was in full turmoil in the face of evolving painting styles. In Venice, Zona became friends with the followers of Scapigliatura, Bartolomeo Granelli and Ippolito Caffi, frequenting the same caffè Calcina on the Zattere. Among Zona's mentors and teachers in later years were Odorico Politi, Michelangelo Grigoletti and Pietro Selvatico.
In 1857, he accepted a commission from the Austrian monarch Franz Joseph for a painting depicting The Meeting of Titian and Veronese at the Ponte della Paglia (Galleria della Accademia). The painting is praised for its evocation of the style of a classic painting by Titian.
In 1859, Zona declined the next important commission, from Prince Maximilian, for a painting entitled L'ingresso degli austriaci a Venezia. In 1860 he moved to Milan for a few years and instead painted a few canvases with a patriotic theme, including Venezia che desolata abbraccia la liberata Milano (1860) and Un canto funebre (1862) alluding to the funeral of Count Cavour. These paintings were less well received, for example by Pompeo Molmenti in 1903, because they seemed limited to echoing ancient styles. A new era in Italy is felt to require a new style.
Zona returned to Venice for most of his life. He is eclectic, painting genre scenes, history, landscapes and portraits in oils and watercolors. For the Camera dei Deputati, he painted a portrait of King Umberto in 1880; he also painted a portrait of the honorable Giovanni Battista Vare and, in 1883, exhibited a portrait of a young woman in Milan. Among his landscapes are a Il tramonto dalla Villa Medici di Roma and a large number of vedute from Venice and other places in Italy. He also painted an Ophelia exhibited in 1884 in Turin; and Maria la simpatica, a peasant woman, exhibited in 1881 in Milan. Antonio Zona is a knight and official of the Order of Saints Maurice and Lazarus. Original frame
Plaster and gilded wood frame
66 x 59 x 9 cm
Fragile frame for transport.
It is possible that it is damaged during the journey.
Antonio Zona, né en 1814 à Gambarare, un quartier de Mira et mort en février 1892 à Rome, est un peintre italien, actif dans un style alliant le néoclassicisme et le style romantique.
Il fréquente l'Académie des beaux-arts de Venise. Il y étudie sous la direction de Ludovico Lipparini. L'un de ses collègues est Pompeo Marino Molmenti. Avec le déclin du néo-classicisme, l'Académie est en pleine effervescence face à l'évolution des styles de peinture. À Venise, Zona se lie d'amitié avec les adeptes de la Scapigliatura, Bartolomeo Granelli et Ippolito Caffi, fréquentant le même caffè Calcina sur les Zattere. Odorico Politi, Michelangelo Grigoletti et Pietro Selvatico comptent parmi les mentors et les professeurs de Zona.
En 1857, il accepte une commande du monarque autrichien François-Joseph pour un tableau représentant la rencontre de Titien et Véronèse au Ponte della Paglia (Galleria della Accademia). Le tableau est loué pour son évocation du style d'une peinture classique de Titien.
En 1859, Zona refuse la prochaine commande importante, celle du prince Maximilien, pour un tableau intitulé L'ingresso degli austriaci a Venezia. En 1860, il s'installe à Milan pour quelques années et peint à la place quelques toiles à thème patriotique, dont Venezia che desolata abbraccia la liberata Milano (1860) et Un canto funebre (1862), qui fait allusion aux funérailles du comte Cavour. Ces peintures ont été moins bien accueillies, par exemple par Pompeo Molmenti en 1903, parce qu'elles semblaient se limiter à reprendre des styles anciens. Une nouvelle ère en Italie nécessite un nouveau style.
Zona retourne à Venise pour la plus grande partie de sa vie. Éclectique, il peint des scènes de genre, des scènes historiques, des paysages et des portraits à l'huile et à l'aquarelle. Pour la Camera dei Deputati, il peint un portrait du roi Umberto en 1880 ; il peint également un portrait de l'honorable Giovanni Battista Vare et, en 1883, expose un portrait d'une jeune femme à Milan. Parmi ses paysages, on trouve un Il tramonto dalla Villa Medici di Roma et un grand nombre de vedute de Venise et d'autres lieux d'Italie. Il a également peint une Ophélie, exposée en 1884 à Turin, et Maria la simpatica, une paysanne, exposée en 1881 à Milan. Antonio Zona est chevalier et fonctionnaire de l'Ordre des Saints Maurice et Lazare. Cadre original
Cadre en plâtre et bois doré
66 x 59 x 9 cm
Cadre fragile pour le transport.
Il est possible qu'il soit endommagé pendant le voyage.
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