Splendid 17th century Italian painting. Oil painting on canvas depicting the alliance of Jacob and Laban. The subject is inspired by a canvas by Pietro da Cortona (1596-1669), preserved in the Louvre Museum and created around 1630-35. The painter, a capable pupil or follower of the master, chooses to depict only the right part of the composition by Pietro da Cortona, that is, the scene in which Jacob and Laban come to the pact, excluding the portion on the right in which Leah and Rachel are depicted, Jacob's two wives and Laban's daughters, while Rachel hides the idols under her clothes. The story is told in the Bible, where Laban, Rebecca's brother, gave shelter to his nephew Jacob, who was seeking refuge from the wrath of Esau, and promised to give him his daughter Rachel in marriage, on condition that he worked for him for seven years. But when the time came for the wedding, she replaced Rachel with her firstborn Leah. Jacob, realizing the deception too late, had to work another seven years to marry Rachel. After years of service, Jacob asked to be paid with every dark-colored sheep and every speckled and spotted goat. Jacob took fresh poplar, almond, and plane branches, stripped them of their bark, and put them in the watering troughs. The optical suggestion induced the goats and sheep to conceive and give birth to dark, streaked, and speckled animals. His flocks grew numerous and strong, and he became richer than his relative, arousing his envy. At the Lord's suggestion, Jacob decided to return to Canaan. Trying to avoid any possible dispute, he left with his family while Laban was away shearing the sheep. But when, three days later, his uncle returned home, he was furious, feeling offended that Jacob had left secretly and had not allowed him to say goodbye to his daughters and grandchildren. In addition, his teraphim, the statuettes, or idols, representing the family deities, had disappeared. After 7 days of pursuit, Laban and his men caught up with Jacob's group. The younger man was indignant at being accused of stealing the idols and told Laban to search his family's tents as much as he wanted. Neither of them could have known or even imagined that it was Rachel who had taken the idols and hidden them in the camel's saddle. The airy and serene landscape is the setting for a story with a happy ending: after a series of disagreements, Jacob makes peace with his father-in-law Laban. A kid is about to be sacrificed to seal the peace. Painting featuring a small 20th-century frame in carved and gilded wood, with some signs of aging. Artwork already restored with relining, replacement of the frame and recoloring in small spots. Overall in excellent state of conservation. Sight size H 171 x W 95 cm.
Magnifique peinture italienne du 17e siècle. Huile sur toile représentant l'alliance de Jacob et Laban. Le sujet est inspiré d'une toile de Pietro da Cortona (1596-1669), conservée au musée du Louvre et réalisée vers 1630-35. Le peintre, élève ou suiveur avisé du maître, choisit de ne représenter que la partie droite de la composition de Pietro da Cortona, c'est-à-dire la scène où Jacob et Laban concluent le pacte, à l'exclusion de la partie droite où sont représentées Léa et Rachel, les deux épouses de Jacob et les filles de Laban, tandis que Rachel cache les idoles sous ses vêtements. L'histoire est racontée dans la Bible : Laban, le frère de Rebecca, accueillit son neveu Jacob, qui cherchait à échapper à la colère d'Ésaü, et lui promit de lui donner sa fille Rachel en mariage, à condition qu'il travaille pour lui pendant sept ans. Mais au moment des noces, elle remplaça Rachel par son aînée Léa. Jacob, se rendant compte trop tard de la supercherie, dut travailler encore sept ans pour épouser Rachel. Après des années de service, Jacob demanda à être payé avec chaque brebis de couleur foncée et chaque chèvre mouchetée et tachetée. Jacob prit des branches fraîches de peuplier, d'amandier et de platane, les dépouilla de leur écorce et les plaça dans les abreuvoirs. Grâce à la suggestion optique, les chèvres et les brebis conçurent et mirent bas des animaux foncés, rayés et tachetés. Ses troupeaux devinrent nombreux et vigoureux, et il devint plus riche que son parent, ce qui excita sa jalousie. Sur la suggestion du Seigneur, Jacob décida de retourner en Canaan. Afin d'éviter toute dispute, il part avec sa famille pendant que Laban est parti tondre les moutons. Mais lorsque, trois jours plus tard, son oncle revient à la maison, il est furieux, se sentant offensé que Jacob soit parti en cachette et ne lui ait pas permis de dire au revoir à ses filles et à ses petits-enfants. De plus, ses théraphim, les statuettes ou idoles représentant les divinités de la famille, avaient disparu. Après 7 jours de poursuite, Laban et ses hommes rattrapent le groupe de Jacob. Le jeune homme, indigné d'être accusé d'avoir volé les idoles, dit à Laban de fouiller les tentes de sa famille autant qu'il le veut. Aucun d'eux ne pouvait savoir ou même imaginer que c'était Rachel qui avait pris les idoles et les avait cachées dans la selle du chameau. Le paysage aéré et serein sert de cadre à une histoire qui se termine bien : après une série de désaccords, Jacob fait la paix avec son beau-père Laban. Un chevreau est sur le point d'être sacrifié pour sceller la paix. Tableau dans un petit cadre du XXe siècle en bois sculpté et doré, avec quelques signes de vieillissement. L'œuvre a déjà été restaurée avec le regarnissage, le remplacement du cadre et la recoloration de petits points. L'ensemble est en excellent état de conservation. Dimensions du tableau : H 171 x L 95 cm.
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