Oil on canvas. Lombard ambit of the late 18th century.The four canvases depict scenes from Orlando Furioso, the famous epic poem written by Ludovico Ariosto and first published in 1516. On the back of the frame are handwritten inscriptions in ancient Italian, which tell the title of the scene and give the reference of the canto and stanza.All four scenes depict episodes from the first two cantos of the poem and appear to be sequential. The attributive titles are as follows:1- "This picture represents that Paladin galiardo (Rinaldo) figliolo di Amone sig. di Monte Albano, which Ariosto describes him in canto 1 at stanza 12" : the moment is depicted when Rinaldo, mounted on his horse Baiardo, spots Angelica in the woods who has fled from the camp of Namo di Baviera.2- "This painting depicts Angelica and Ferrau when she comes to his aid, which Ariosto describes in Canto 1 stanza 14": Angelica fleeing from Rinaldo, meets Ferrau, a noble Saracen knight also in love with the girl, in the woods, who helps her escape by opposing the Christian knight.3- "This painting depicts Rinaldo and Sacripante going down, Angelica fleeing from their fury. Ariosto describes it in Canto 2 stanza 10": Rinaldo and Sacripante fight to contend for Angelica's love, but in the meantime Angelica runs away.4- "This picture rapresents Rinaldo and Sacripante in the act that they were felling for Angelica and are stopped by a spirit in the form of a Valetto. Ariosto describes it in canto 2 stanza 15": while the two knights are fighting, Angelica encounters a hermit, who, with a spell, conjures up a spirit in the form of a valet, who interrupts the duel between the two contenders. The paintings thus belong to a single pictorial cycle, which can be traced back to the late 18th century and which, in accordance with neoclassical taste, depicts the characters in classical garb - the warriors dressed as ancient soldiers, Angelica clad in a Roman woman's tunic, shoehorns and bracelet - but set in a Northern Italian landscape, a shady and dense forest. The Orlando Furioso had the peculiarity of proposing the war theme associated with the love theme (in particular, the love story between Angelica and Medoro was favored, which became the subject of numerous works by artists of all centuries) and achieved great popularity and success: numerous were its representations in all ranges of visual pictorial art, in stately frescoes, paintings, ceramics, even apothecary vases, cups, medals, pendulums, candelabra. It began in the land of Emilia, the land of origin of the poem crafted by Ariosto for Cardinal Ludovico D'Este, and reached the Medici courts, in Lombardy, where later Ariosto's pictorial cycles were made in numerous palaces and stately homes. The canvases are presented in stylish gilded frames.
Huile sur toile. Ambiance lombarde de la fin du XVIIIe siècle. Les quatre toiles représentent des scènes de l'Orlando Furioso, le célèbre poème épique écrit par Ludovico Ariosto et publié pour la première fois en 1516. Au dos du cadre se trouvent des inscriptions manuscrites en italien ancien, qui indiquent le titre de la scène et donnent la référence du canto et de la strophe.Les quatre scènes représentent des épisodes des deux premiers cantos du poème et semblent être séquentielles. Les titres attributifs sont les suivants:1- "Ce tableau représente ce paladin Galiardo (Rinaldo) figliolo di Amone sig. di Monte Albano, que l'Arioste décrit dans le canto 1 à la strophe 12" : le moment est représenté lorsque Rinaldo, monté sur son cheval Baiardo, repère dans les bois Angelica qui s'est enfuie du camp de Namo di Baviera.2- "Ce tableau représente Angelica et Ferrau lorsqu'elle vient à son secours, que l'Arioste décrit dans le canto 1 à la strophe 14" : Angelica fuyant Rinaldo, rencontre dans les bois Ferrau, un noble chevalier sarrasin également amoureux de la jeune fille, qui l'aide à s'échapper en s'opposant au chevalier chrétien.3- "Ce tableau représente Rinaldo et Sacripante en train de descendre, Angelica fuyant leur fureur. L'Arioste le décrit dans le Chant 2, strophe 10" : Rinaldo et Sacripante se battent pour disputer l'amour d'Angélique, mais entre-temps Angélique s'enfuit.4- "Ce tableau raprésent Rinaldo et Sacripante dans l'acte qu'ils étaient en train de vendre pour Angélique et sont arrêtés par un esprit sous la forme d'un Valetto. L'Arioste le décrit au chant 2, strophe 15" : alors que les deux chevaliers se battent, Angélique rencontre un ermite qui, grâce à un sort, fait apparaître un esprit sous la forme d'un valet, qui interrompt le duel entre les deux prétendants. Les tableaux appartiennent donc à un seul cycle pictural, que l'on peut faire remonter à la fin du XVIIIe siècle et qui, conformément au goût néoclassique, représente les personnages en habits classiques - les guerriers habillés comme des soldats antiques, Angélique vêtue d'une tunique de femme romaine, de chausse-pieds et d'un bracelet - mais dans un paysage de l'Italie du Nord, une forêt ombragée et dense. L'Orlando Furioso avait la particularité de proposer le thème de la guerre associé à celui de l'amour (en particulier, l'histoire d'amour entre Angélique et Medoro était privilégiée, qui devint le sujet de nombreuses œuvres d'artistes de tous les siècles) et connut une grande popularité et un grand succès : nombreuses furent ses représentations dans toutes les gammes de l'art pictural visuel, dans de majestueuses fresques, peintures, céramiques, jusqu'aux vases d'apothicaire, tasses, médailles, pendules, candélabres. Tout a commencé en Émilie, terre d'origine du poème rédigé par l'Arioste pour le cardinal Ludovico D'Este, et a atteint la cour des Médicis, en Lombardie, où les cycles picturaux de l'Arioste ont ensuite été réalisés dans de nombreux palais et demeures seigneuriales. Les toiles sont présentées dans d'élégants cadres dorés.
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