Budai is a recurring figure in Chinese Buddhist iconography, sometimes interpreted as a real-life historical figure.
His figure has also been incorporated into Taoism and Shintoism.
Budai/Hotei is always depicted fat and bald, with a pouch on his shoulders or under his arm (from which he takes his name) that is never emptied and with which he feeds the poor and needy; it is filled with rice plants (a symbol of abundance), sweets, food, and many things of great value. He often carries an alms bowl, representing his nature as a Buddhist monk. His role is to protect the weak, the poor and children, and he is often portrayed next to them. In Japanese depictions, Hotei is sometimes sitting on a chariot led by boys, or waving the wish-fulfilling fan (oogi, the fan used ceremonially by the powerful to show that they accept a vassal's request).
Buddhism
In Chan and Zen temples a statue of him is generally placed at the entrance with his smiling face turned toward the entrance. He is also featured in a kōan of the Zen school. In this one, he travels giving candy to poor children, begging only from Zen monks and lay people. One day a monk asks him, “What is the meaning of Zen?” Hotei lays down his saddlebag. “How is Zen realized?” the monk continues. Hotei picks up his saddlebag and sets out again.
Taoism
In Taoism Budai is considered a deity of abundance and contentment, of being content with what one has. The large belly is a symbol of joy, good fortune, and fulfillment; moreover, in Chinese tradition the belly is considered the abode of the soul, and its size can be considered an allegory for its great goodness. According to a folk tradition, rubbing its belly can obtain wealth, good fortune and prosperity.
In Ikuantao, statues of Budai are often found in the central part of temples; in it he is called Maitreya, but he is considered the embodiment of many Taoist teachings, including generosity and helpfulness.
Budai est une figure récurrente de l'iconographie bouddhiste chinoise, parfois interprétée comme un personnage historique réel.
Sa figure a également été incorporée dans le taoïsme et le shintoïsme.
Budai/Hotei est toujours représenté gros et chauve, avec une besace sur les épaules ou sous le bras (d'où son nom) qui n'est jamais vidée et avec laquelle il nourrit les pauvres et les nécessiteux ; elle est remplie de plants de riz (symbole d'abondance), de sucreries, de nourriture et de nombreuses choses de grande valeur. Il porte souvent un bol à aumônes, représentant sa nature de moine bouddhiste. Son rôle est de protéger les faibles, les pauvres et les enfants, et il est souvent représenté à leurs côtés. Dans les représentations japonaises, Hotei est parfois assis sur un char conduit par des garçons, ou agite l'éventail qui exauce les souhaits (oogi, l'éventail utilisé cérémoniellement par les puissants pour montrer qu'ils acceptent la requête d'un vassal).
Le bouddhisme
Dans les temples Chan et Zen, une statue de lui est généralement placée à l'entrée, son visage souriant tourné vers l'entrée. Il figure également dans un kōan de l'école zen. Dans celui-ci, il voyage en donnant des bonbons aux enfants pauvres, ne mendiant qu'auprès des moines zen et des laïcs. Un jour, un moine lui demande : "Quel est le sens du zen ?" Hotei dépose sa sacoche. "Le moine poursuit : "Comment réalise-t-on le zen ? Hotei ramasse sa sacoche et repart.
Le taoïsme
Dans le taoïsme, Budai est considéré comme une divinité de l'abondance et du contentement, de la satisfaction de ce que l'on a. Le gros ventre est un symbole de joie, de bonne fortune et d'épanouissement ; en outre, dans la tradition chinoise, le ventre est considéré comme la demeure de l'âme, et sa taille peut être considérée comme une allégorie de sa grande bonté. Selon une tradition populaire, frotter son ventre permet d'obtenir richesse, bonne fortune et prospérité.
À Ikuantao, on trouve souvent des statues de Budai dans la partie centrale des temples ; il y est appelé Maitreya, mais il est considéré comme l'incarnation de nombreux enseignements taoïstes, notamment la générosité et la serviabilité.
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