Excellent pair of gilded bronze XVI candle chandelier after a model of Etienne Martincourt (master 1762 died after 1791): Lighter shank à l'Athénienne, consisting of three caryatides with ram heads and hoics, which on a curved round base with partially broken foliage and Pearl Fries Decor stand. In the middle of the caryatids there is a slim shaft to emerge the ivy. The arugal heads keep the egg-shaped candle grab relieved with akanthus leafwork with removable drip tray. Very rare pair of hero standing quality and beautiful, lively gilding with matts and polished games. After Etienne Martincourt had become Master in 1762, he was admitted to the Académie de Saint-Luc, the guild of the painter and sculptor. Membership in the guild of the bronze yard and in the Académie allows Martincourt to both design objects from gilded bronze as well. Without this double membership, he would have been occupied by the guilds with hard punishments. Many well-known collectors possessed Candlesticks of Martincourt, from the Duchess of Mazarin at the end of the 17th century to the Kaufmann Léopold Double at the end of the 19th century. In the time around 1800, some bronziers of Martincourt were inspired and made candlesticks, which are strongly oriented with its role models. Examples of his work can be seen in the Wallace Collection, Huntington Collection, the British Museum and the Getty Museum. The "Athénienne" form of this model is clearly back on Martincourt: It is well-famous design and a couple from his workshop is kept in the Wallace Collection in London. Condition: very good. Minimum age and traces of use, min. Abrasion
Excellente paire de lustres à bougies XVI en bronze doré d'après un modèle d'Etienne Martincourt (maître 1762 mort après 1791) : Briquet à l'Athénienne, composé de trois cariatides à têtes de bélier et hoïques, qui sur une base ronde galbée à feuillage partiellement brisé et à décor de frites perlées se tiennent. Au milieu des cariatides se trouve une tige mince pour faire émerger le lierre. Les têtes arrondies maintiennent la prise de bougie de forme ovoïde soulignée d'un feuillage d'akanthus avec un égouttoir amovible. Très rare paire de héros debout de qualité et de belle facture, dorure vive avec mats et jeux de polissage. Après être devenu maître en 1762, Etienne Martincourt est admis à l'Académie de Saint-Luc, la guilde du peintre et du sculpteur. L'appartenance à la guilde du chantier de bronze et à l'Académie permet à Martincourt de concevoir des objets en bronze doré. Sans cette double appartenance, il aurait été occupé par les guildes avec de dures punitions. De nombreux collectionneurs de renom ont possédé des chandeliers de Martincourt, de la duchesse de Mazarin à la fin du XVIIe siècle au double Kaufmann Léopold à la fin du XIXe siècle. Aux alentours de 1800, certains bronziers de Martincourt s'inspirent et réalisent des chandeliers fortement orientés vers ses modèles. Des exemples de son travail peuvent être vus dans la Wallace Collection, la Huntington Collection, le British Museum et le Getty Museum. La forme "athénienne" de ce modèle renvoie clairement à Martincourt : Il s'agit d'un modèle bien connu et un couple provenant de son atelier est conservé à la Wallace Collection de Londres. Etat : très bon. Âge minimum et traces d'utilisation, min. Abrasion
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