Dora Bassi 1970 Bronze Bust by Alessandro Manzoni, half-length portrait, with bow tie and pleased expression. The bronze casting has a beautiful dark patina and is mounted on a black marble cube and is signed on the right corner of the collar of the Bassi 1970 coat. In perfect condition.
Work by the artist DORA BASSI (1921-2007), a Friulian sculptor and painter, was the protagonist and witness of the main artistic movements of the post-World War II period. Enrolled in the Academy of Fine Arts in Florence (1939) and Venice (1941-1944) under the guidance of Felice Carena and Giuseppe Cesetti she learned the lessons of the Italian twentieth century and the plastic-constructive function of colour. Immediately after the war he joined Neorealism, born from an offshoot of the defunct Fronte Nuovo delle Arti and subsequently the 'Numero' group of Florence which brought together the major exponents of abstractionism. In the sixties he opened the studio-laboratory in Udine to create sculptures and bas-reliefs in terracotta, later in bronze, iron, steel for various public and private clients.
Sculpture teacher at the Brera Academy (1971-1991) participates in experimental programs for the renewal of teaching. Alongside her constant artistic production and exhibition activity in Italy and abroad, Dora Bassi also carries out intense study and research on contemporary art. She writes for magazines and catalogues, dedicating herself to valorising little-known artists in Italy such as Charlotte Salomon, Leonor Fini, Leonora Carrington, Remedios Vaaro, Georgia O'Keffe, Jenny Holzer. She chaired the DARS (Woman Art Research and Experimentation) group until 1991. Since the 1980s his stylistic code has contaminated painting and sculpture, finally arriving at a painting of great technical refinement. He passed away in Udine in 2007.
Buste en bronze de Dora Bassi 1970 par Alessandro Manzoni, portrait en pied, avec nœud papillon et expression satisfaite. La fonte en bronze a une belle patine foncée et est montée sur un cube de marbre noir. Elle est signée dans le coin droit du col du manteau de Bassi 1970. En parfait état.
Œuvre de l'artiste DORA BASSI (1921-2007), sculpteur et peintre frioulan, a été le protagoniste et le témoin des principaux mouvements artistiques de l'après-guerre. Inscrite à l'Académie des Beaux-Arts de Florence (1939) et de Venise (1941-1944) sous la direction de Felice Carena et de Giuseppe Cesetti, elle a appris les leçons du XXe siècle italien et la fonction plastique-constructive de la couleur. Immédiatement après la guerre, il adhère au néoréalisme, né d'une émanation du défunt Fronte Nuovo delle Arti, puis au groupe "Numero" de Florence qui réunit les principaux représentants de l'abstractionnisme. Dans les années soixante, il ouvre l'atelier-laboratoire d'Udine pour créer des sculptures et des bas-reliefs en terre cuite, puis en bronze, en fer et en acier pour divers clients publics et privés.
Professeur de sculpture à l'Académie de Brera (1971-1991), il participe à des programmes expérimentaux pour le renouvellement de l'enseignement. Parallèlement à sa production artistique constante et à son activité d'exposition en Italie et à l'étranger, Dora Bassi mène une intense activité d'étude et de recherche sur l'art contemporain. Elle écrit pour des magazines et des catalogues, se consacrant à la valorisation d'artistes peu connus en Italie, tels que Charlotte Salomon, Leonor Fini, Leonora Carrington, Remedios Vaaro, Georgia O'Keffe, Jenny Holzer. Elle a présidé le groupe DARS (Woman Art Research and Experimentation) jusqu'en 1991. Depuis les années 1980, son code stylistique a contaminé la peinture et la sculpture, pour aboutir finalement à une peinture d'un grand raffinement technique. Il est décédé à Udine en 2007.
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