Here we see the principle of the Japanese wabi-sabi, which refers to embracing imperfections and underlining impermanence. Rustic aspects, simplicity, modesty, and austerity offer a humble and honest beauty. Sculptural qualities define this object. A vivid dynamic between the different volumes and surfaces, showing different qualities from different angles. Its expressive form offers a complex form shaped by light and shadows. This chair holds a specific lightness. It was designed for the University, during Nakashima’s Ahmedabad National Institute of Design period, in 1964 to be exact. It is a student chair. Strongly influenced by Japanese culture and with use of Japanese traditional woodworking methods, Nakashima shaped his own expression. Due to rich culture and spirituality of its people, his stay in India had a meaningful impact on his work. The piece was produced in Ahmedabad. All massive wood parts are authentic. They are done in massive mahogany wood. The wood is lightly stained and has a charming patina. It speaks of the item’s past life and uniqueness, so we preserve as much of it as possible. Dominant shapes of the seat and the backrest create an unusual structure, strong in expression and lightweight in appearance. The seat is rectangular, while the upper bar of the backrest is shaped in a curved, semi-circular manner. Supported by slender, javelin-like poles, it shapes a specific wireframe. The legs are shaped in the same manner. The structural approach is visible in the position of the elements which correlate each other with their unusual proportions. The rectangular seat is woven with twines made out of natural grass. It has been redone according to the original technique. I think the piece blends well with many interior styles. It can support pure, modern aesthetics by giving them a warmer character with its natural materials. As a chair, it is usable for dining and working, supporting the back nicely. P! Galerie’s selection is mainly focused on design masterpieces between 1918 and 1970. Apart from rare French mid-century modern design artefacts by Pierre Jeanneret, Jean Prouvé, Le Corbusier, and Charlotte Perriand, our offer includes masterpieces of historic importance and value by Gerrit Rietveld, Lina Bo Bardi, Marcel Breuer, Oscar Niemeyer, or, for example, Eileen Gray. Following all ethical and juridical requirements, all items from our carefully curated collection come with a certificate of authenticity. We try to preserve as much of patina as possible during the process of restoration, as it defines these historic pieces. Not only do we cooperate with museums and offer auction houses our services and expert opinion, we also look forward to welcoming you as a private collector and connoisseur. Literature: George Nakashima, 'The Soul of a Tree, A Woodworker's Reflections' (Tokyo: Kodansha International Limited, 1981), 142. Derek E. Ostergard, 'George Nakashima, Full Circle, exh. cat., American Craft Museum' (New York: Orion Publishing Group, The Limited, 1989), 139. Mira Nakashima, 'Nature, Form & Spirit: The Life and Legacy of George Nakashima' (New York: Abram Inc., 2003), 82, 88, 151, 183. Provenance: Ahmedabad National Institute of Design.
On retrouve ici le principe du wabi-sabi japonais, qui consiste à accepter les imperfections et à souligner l'impermanence. Les aspects rustiques, la simplicité, la modestie et l'austérité offrent une beauté humble et honnête. Les qualités sculpturales définissent cet objet. Une dynamique vivante entre les différents volumes et surfaces, montrant des qualités différentes sous des angles différents. Sa forme expressive offre une forme complexe façonnée par la lumière et les ombres. Cette chaise est d'une légèreté particulière. Elle a été conçue pour l'université, pendant la période où Nakashima travaillait à l'Institut national de design d'Ahmedabad, en 1964 pour être exact. Il s'agit d'une chaise d'étudiant. Fortement influencé par la culture japonaise et par les méthodes traditionnelles japonaises de travail du bois, Nakashima a façonné sa propre expression. En raison de la richesse de la culture et de la spiritualité de son peuple, son séjour en Inde a eu un impact significatif sur son travail. La pièce a été produite à Ahmedabad. Toutes les parties en bois massif sont authentiques. Elles sont réalisées en bois massif d'acajou. Le bois est légèrement teinté et présente une charmante patine. Cette patine témoigne de la vie passée de l'objet et de son caractère unique, c'est pourquoi nous la préservons autant que possible. Les formes dominantes de l'assise et du dossier créent une structure inhabituelle, forte en expression et légère en apparence. L'assise est rectangulaire, tandis que la barre supérieure du dossier a une forme incurvée, semi-circulaire. Soutenue par des poteaux élancés en forme de javelot, elle forme un cadre filaire spécifique. Les pieds sont façonnés de la même manière. L'approche structurelle est visible dans la position des éléments qui sont en corrélation les uns avec les autres grâce à leurs proportions inhabituelles. L'assise rectangulaire est tissée avec des ficelles d'herbe naturelle. Il a été refait selon la technique originale. Je pense que cette pièce se marie bien avec de nombreux styles d'intérieur. Elle peut soutenir une esthétique pure et moderne en lui donnant un caractère plus chaleureux grâce à ses matériaux naturels. En tant que chaise, elle peut être utilisée pour manger et travailler, car elle soutient bien le dos. P ! Galerie se concentre principalement sur les chefs-d'œuvre du design entre 1918 et 1970. Outre des objets rares de Pierre Jeanneret, Jean Prouvé, Le Corbusier et Charlotte Perriand, notre offre comprend des chefs-d'œuvre d'importance et de valeur historiques de Gerrit Rietveld, Lina Bo Bardi, Marcel Breuer, Oscar Niemeyer ou, par exemple, d'Eileen Gray. Conformément à toutes les exigences éthiques et juridiques, tous les articles de notre collection soigneusement sélectionnée sont accompagnés d'un certificat d'authenticité. Nous essayons de préserver autant que possible la patine au cours du processus de restauration, car c'est elle qui définit ces pièces historiques. Non seulement nous collaborons avec des musées et offrons aux maisons de vente aux enchères nos services et notre avis d'expert, mais nous nous réjouissons également de vous accueillir en tant que collectionneur privé et connaisseur. Littérature : George Nakashima, "The Soul of a Tree, A Woodworker's Reflections" (Tokyo : Kodansha International Limited, 1981), 142. Derek E. Ostergard, "George Nakashima, Full Circle, exh. cat., American Craft Museum" (New York : Orion Publishing Group, The Limited, 1989), 139. Mira Nakashima, "Nature, Form & Spirit : The Life and Legacy of George Nakashima" (New York : Abram Inc., 2003), 82, 88, 151, 183. Provenance : Institut national de design d'Ahmedabad.
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