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Here we see a playful kind of experimentation, different from the average modern design, which is more well-behaved and dogmatic. It’s radical, it’s curious, it pushes boundaries. That is a one-of-a-kind piece – unique and outstanding, it holds a museum exhibit quality. An artefact for collectors and connoisseurs. A piece without any compromises. Highly valuable, rarely even offered by auction houses. However, it comes with a price. Originally designed in 1917, this chair is a true representation and one of the first pieces of De Stijl movement. Founded in the Netherlands as a reaction against the horrors of WWI, its visual language consisted of pure, geometrical forms and primary colours. As forms and shapes tended to establish balance and harmony in a world of chaos, this piece is a manifestation of the idea. Some of the first chairs were made for the "Rietveld Schröder House" in Utrecht, Netherlands, also designed by him in 1924. Later, it was converted into a museum and listed as a UNESCO World Heritage Site. It was made by Rietveld’s craftsmen G.A.v.d. Groenekan and De Bilt, who worked under his direction from 1917 to 1951. Gerard A. van de Groenekan began working in Gerrit Rietveld's workshop in Utrecht in 1917 at the age of fourteen. In 1924, Rietveld decided to concentrate on architecture and left furniture production in the hands of van de Groenekan, who then continued to build many of Rietveld's models, including older ones, under his own name. Van de Groenekan played a decisive role in the development of many designs. The frame is an abstract, grid-like spatial structure built of black wood beams. Red and blue panels are two-dimensional elements which are mounted within it. The rigid structure is rather expressive than pragmatic. All parts are authentic and in their original condition. They have never been repainted, so the value of the piece is preserved. This chair is one of only a few authentic ones that still exist. I think this piece blends well with many interior styles. By itself, this masterpiece is an eye-catcher, enriching each interior. P! Galerie’s selection is mainly focused on design masterpieces between 1918 and 1970. Apart from rare French mid-century modern design artefacts by Pierre Jeanneret, Jean Prouvé, Le Corbusier, and Charlotte Perriand, our offer includes masterpieces of historic importance and value by Gerrit Rietveld, Lina Bo Bardi, Marcel Breuer, Oscar Niemeyer, or, for example, Eileen Gray. Following all ethical and juridical requirements, all items from our carefully curated collection come with a certificate of authenticity. We try to preserve as much of patina as possible during the process of restoration, as it defines these historic pieces. Not only do we cooperate with museums and offer auction houses our services and expert opinion, we also look forward to welcoming you as a private collector and connoisseur. Literature: Peter Voge, 'The Complete Rietveld Furniture' (Rotterdam: 010 Uitgeverij, 1993), 58-59. Marijke Kuper and Ida van Zijl, 'Gerrit Rietveld: The Complete Works 1888-1964' (Utrecht: Centraal Museum Utrecht, 1992), 74-76. Provenance: ‘Design’ auction, 2022.
Nous assistons ici à une forme d'expérimentation ludique, différente de la conception moderne moyenne, qui est plus sage et dogmatique. Il est radical, curieux, il repousse les limites. Il s'agit d'une pièce unique et exceptionnelle, qui a la qualité d'une pièce de musée. Un artefact pour les collectionneurs et les connaisseurs. Une pièce sans compromis. D'une grande valeur, elle est rarement proposée par les maisons de vente aux enchères. Cependant, elle a un prix. Conçue à l'origine en 1917, cette chaise est une véritable représentation et l'une des premières pièces du mouvement De Stijl. Fondé aux Pays-Bas en réaction aux horreurs de la Première Guerre mondiale, son langage visuel se composait de formes géométriques pures et de couleurs primaires. Les formes tendaient à établir l'équilibre et l'harmonie dans un monde de chaos, et cette pièce est une manifestation de cette idée. Certaines des premières chaises ont été fabriquées pour la "Maison Rietveld Schröder" à Utrecht, aux Pays-Bas, également conçue par lui en 1924. Plus tard, cette maison a été transformée en musée et inscrite au patrimoine mondial de l'UNESCO. Elle a été réalisée par les artisans de Rietveld, G.A.v.d. Groenekan et De Bilt, qui ont travaillé sous sa direction de 1917 à 1951. Gerard A. van de Groenekan a commencé à travailler dans l'atelier de Gerrit Rietveld à Utrecht en 1917, à l'âge de quatorze ans. En 1924, Rietveld décide de se concentrer sur l'architecture et confie la production de meubles à van de Groenekan, qui continue alors à construire de nombreux modèles de Rietveld, y compris les plus anciens, sous son propre nom. Van de Groenekan a joué un rôle décisif dans le développement de nombreux modèles. Le cadre est une structure spatiale abstraite, en forme de grille, construite avec des poutres en bois noir. Les panneaux rouges et bleus sont des éléments bidimensionnels qui y sont fixés. Cette structure rigide est plus expressive que pragmatique. Toutes les pièces sont authentiques et dans leur état d'origine. Elles n'ont jamais été repeintes, ce qui préserve la valeur de la pièce. Cette chaise est l'une des rares chaises authentiques qui existent encore. Je pense que cette pièce se marie bien avec de nombreux styles d'intérieur. À lui seul, ce chef-d'œuvre attire le regard et enrichit chaque intérieur. P ! Galerie se concentre principalement sur les chefs-d'œuvre du design entre 1918 et 1970. Outre les rares objets de design français du milieu du siècle dernier de Pierre Jeanneret, Jean Prouvé, Le Corbusier et Charlotte Perriand, notre offre comprend des chefs-d'œuvre d'importance et de valeur historiques de Gerrit Rietveld, Lina Bo Bardi, Marcel Breuer, Oscar Niemeyer ou, par exemple, d'Eileen Gray. Conformément à toutes les exigences éthiques et juridiques, tous les articles de notre collection soigneusement sélectionnée sont accompagnés d'un certificat d'authenticité. Nous essayons de préserver autant que possible la patine au cours du processus de restauration, car c'est elle qui définit ces pièces historiques. Non seulement nous collaborons avec des musées et offrons aux maisons de vente aux enchères nos services et notre avis d'expert, mais nous nous réjouissons également de vous accueillir en tant que collectionneur privé et connaisseur. Littérature : Peter Voge, "The Complete Rietveld Furniture" (Rotterdam : 010 Uitgeverij, 1993), 58-59. Marijke Kuper et Ida van Zijl, 'Gerrit Rietveld : The Complete Works 1888-1964' (Utrecht : Centraal Museum Utrecht, 1992), 74-76. Provenance : vente aux enchères 'Design', 2022.
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