The relationship between the different shapes ensures a balanced composition. The careful alignment and proportions create an equilibrium, giving a sense of coherent design. Both tension and harmony create a unity. The composition is a representation of geometric bodies which correlate each other in an asymmetrical manner. This chair is the last piece Rietveld had designed. It was commissioned by The Hague jeweller for whom Rietveld had also done the shop interior project in 1963. The project had two opposite asymmetrical chairs which complement each other and carry a symbolic, as they were used for selection of wedding rings. The one we offer is the right-handed version. The original chair was completely upholstered with rubber foam and covered with white imitation leather, the seams of which ran along the edges of the wood. The version with the wooden seat was only produced after Rietveld's death in 1964. with this last and more simple version, which was produced by Groenekan before 1971, the designer created one of the most striking pieces of furniture in the history of design. Gerard A. van de Groenekan began working in Gerrit Rietveld's workshop in Utrecht in 1917 at the age of fourteen. In 1924, Rietveld decided to concentrate on architecture and left furniture production in the hands of van de Groenekan, who then continued to build many of Rietveld's models, including older ones, under his own name. Van de Groenekan played a decisive role in the development of many designs, including this version of the Steltman chair with its wooden seat. All parts are authentic. They have never been repainted to preserve the value of the item and its authenticity. I think this piece blends well with many interior styles. As a chair with a strong character and an expressive shape, it is an uncompromising part of each interior. P! Galerie’s selection is mainly focused on design masterpieces between 1918 and 1970. Apart from rare French mid-century modern design artefacts by Pierre Jeanneret, Jean Prouvé, Le Corbusier, and Charlotte Perriand, our offer includes masterpieces of historic importance and value by Gerrit Rietveld, Lina Bo Bardi, Marcel Breuer, Oscar Niemeyer, or, for example, Eileen Gray. Following all ethical and juridical requirements, all items from our carefully curated collection come with a certificate of authenticity. We try to preserve as much of patina as possible during the process of restoration, as it defines these historic pieces. Not only do we cooperate with museums and offer auction houses our services and expert opinion, we also look forward to welcoming you as a private collector and connoisseur. Literature: Daniele Baroni, The Furniture of Gerrit Thomas Rietveld, (New York: B E S Pub Co, 1978), 158. Peter Voge, 'The Complete Rietveld Furniture' (Rotterdam: 010 Uitgeverij, 1993), 166. Marijke Kuper and Ida van Zijl, 'Gerrit Rietveld: The Complete Works 1888-1964' (Utrecht: Centraal Museum Utrecht, 1992), 332, 341. Ida van Zijl, 'Gerrit Rietveld: Die Revolution des Raums' (Well am Rhein: Vitra Design Museum, 2012) Provenance: Berlin Salon, 2023.
La relation entre les différentes formes assure une composition équilibrée. Le soin apporté à l'alignement et aux proportions crée un équilibre qui donne l'impression d'une conception cohérente. La tension et l'harmonie créent une unité. La composition est une représentation de corps géométriques qui s'associent de manière asymétrique. Cette chaise est la dernière pièce conçue par Rietveld. Elle a été commandée par un bijoutier de La Haye pour lequel Rietveld avait également réalisé un projet d'intérieur de magasin en 1963. Le projet comportait deux chaises asymétriques opposées qui se complètent et portent une symbolique, puisqu'elles étaient utilisées pour la sélection des alliances. Celle que nous proposons est la version pour droitier. La chaise originale était entièrement recouverte de mousse de caoutchouc et recouverte de similicuir blanc, dont les coutures longeaient les bords du bois. La version avec l'assise en bois n'a été produite qu'après la mort de Rietveld en 1964. Avec cette dernière version plus simple, qui a été produite par Groenekan avant 1971, le designer a créé l'un des meubles les plus marquants de l'histoire du design. Gerard A. van de Groenekan a commencé à travailler dans l'atelier de Gerrit Rietveld à Utrecht en 1917, à l'âge de 14 ans. En 1924, Rietveld décide de se concentrer sur l'architecture et laisse la production de meubles à van de Groenekan, qui continue alors à construire de nombreux modèles de Rietveld, y compris les plus anciens, sous son propre nom. Van de Groenekan a joué un rôle décisif dans le développement de nombreux modèles, dont cette version de la chaise Steltman avec son assise en bois. Toutes les pièces sont authentiques. Elles n'ont jamais été repeintes afin de préserver la valeur de l'objet et son authenticité. Je pense que cette pièce se marie bien avec de nombreux styles d'intérieur. En tant que chaise au caractère fort et à la forme expressive, elle s'intègre sans compromis dans chaque intérieur. P ! Galerie se concentre principalement sur les chefs-d'œuvre du design entre 1918 et 1970. Outre des objets rares de Pierre Jeanneret, Jean Prouvé, Le Corbusier et Charlotte Perriand, notre offre comprend des chefs-d'œuvre d'importance et de valeur historiques de Gerrit Rietveld, Lina Bo Bardi, Marcel Breuer, Oscar Niemeyer ou, par exemple, d'Eileen Gray. Conformément à toutes les exigences éthiques et juridiques, tous les articles de notre collection soigneusement sélectionnée sont accompagnés d'un certificat d'authenticité. Nous essayons de préserver autant que possible la patine au cours du processus de restauration, car c'est elle qui définit ces pièces historiques. Non seulement nous collaborons avec des musées et offrons aux maisons de vente aux enchères nos services et notre avis d'expert, mais nous nous réjouissons également de vous accueillir en tant que collectionneur privé et connaisseur. Littérature : Daniele Baroni, The Furniture of Gerrit Thomas Rietveld, (New York : B E S Pub Co, 1978), 158. Peter Voge, "The Complete Rietveld Furniture" (Rotterdam : 010 Uitgeverij, 1993), 166. Marijke Kuper et Ida van Zijl, 'Gerrit Rietveld : The Complete Works 1888-1964' (Utrecht : Centraal Museum Utrecht, 1992), 332, 341. Ida van Zijl, 'Gerrit Rietveld : Die Revolution des Raums' (Well am Rhein : Vitra Design Museum, 2012) Provenance : Salon de Berlin, 2023.
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