We have written before about the Italian woodworker Giuseppe Rivadossi and his difficult to match status as such. It’s better to call him an artist. Rivadossi, who has a profound fascination with humans and the cosmos but also enters into a dialogue with history and tradition, shows that his life's work is anything but a superficial exercise. This time we present a set of eight phenomenal dining room chairs called Regina from the maestro from Brescia that saw the light of day in 1986. In the early 1980s, Rivadossi concentrated his attention on the architectural aspect of wooden construction, leaving aside the most visionary solutions to obtain an increasingly refined operational technology tailored to the materials, adapting the dimensions of the structures studied in relation to their function.
Design
Take a good look at these Regina chairs and an explanation begins to emerge as to why these complex connections and techniques were chosen. There is so much more to it. We do him little justice to summarize his ideology in a nutshell, but when it comes to the philosophy behind Rivadossi's creations in general, we have to look in metaphysics. The reason for his complex creations and technical aspects such as wood joints and other processing techniques such as the typical gouging, is that the viewer thinks beyond just the appearance of the physical object. He refers to nature, the origin of the materials, and why for instance the chair is constructed this way. The thoughts behind it if you will.But let’s move over to a succinct explanation of this set. The chairs are made of walnut wood and have been evenly patinated over the years, creating an exquisite golden brown appearance. Box joint connections can be seen on the front legs and backrest and immediately stand out as a kind of ornaments. The curved seat and backrest guarantee ergonomic seating comfort and aesthetic class. Shadow play created by the many angles, artisanal connections, and of course the signature of the gouging, give this set its unique and unmistakable character of a Rivadossi creation. And last but not least the chairs are marked on the back with Officina Rivadossi.
Condition
Finally, we would like to indicate that the condition of the chairs is good with light signs of use here and there. One box joint connection and seat require restoration and will be repaired in our workshop. An overall inspection of the joinery per chair will also be done.
Literature
G. Cortenova, “Giuseppe Rivadossi Il Custode Del Tempo”, Marsilio, p. 79.
Nous avons déjà parlé de l'ébéniste italien Giuseppe Rivadossi et de son statut difficile à définir. Il est préférable de le qualifier d'artiste. Rivadossi, qui est profondément fasciné par l'homme et le cosmos, mais qui entre aussi en dialogue avec l'histoire et la tradition, montre que l'œuvre de sa vie est tout sauf un exercice superficiel. Cette fois-ci, nous présentons un ensemble de huit chaises de salle à manger phénoménales appelées Regina du maestro de Brescia, qui ont vu le jour en 1986. Au début des années 80, Rivadossi concentre son attention sur l'aspect architectural de la construction en bois, laissant de côté les solutions les plus visionnaires pour obtenir une technologie opérationnelle de plus en plus raffinée et adaptée aux matériaux, en adaptant les dimensions des structures étudiées à leur fonction.
Le design
En observant attentivement ces chaises Regina, on commence à comprendre pourquoi ces connexions et techniques complexes ont été choisies. Il y a beaucoup plus que cela. Nous ne lui rendons pas justice en résumant son idéologie en quelques mots, mais lorsqu'il s'agit de la philosophie qui sous-tend les créations de Rivadossi en général, nous devons nous tourner vers la métaphysique. La raison de ses créations complexes et des aspects techniques tels que les assemblages de bois et d'autres techniques de traitement comme le gougeage typique, est que le spectateur pense au-delà de la simple apparence de l'objet physique. Il se réfère à la nature, à l'origine des matériaux et à la raison pour laquelle, par exemple, la chaise est construite de cette manière. Mais passons à une explication succincte de cet ensemble. Les chaises sont en bois de noyer et ont été patinées uniformément au fil des ans, ce qui leur donne un aspect brun doré exquis. Les assemblages en caisson sont visibles sur les pieds avant et le dossier et se distinguent immédiatement comme une sorte d'ornement. L'assise et le dossier incurvés garantissent un confort d'assise ergonomique et une grande classe esthétique. Les jeux d'ombre créés par les nombreux angles, les raccords artisanaux et, bien sûr, la signature du gougeage, confèrent à cet ensemble le caractère unique et inimitable d'une création Rivadossi. Enfin, les chaises sont marquées Officina Rivadossi sur le dossier.
Condition
Enfin, nous aimerions indiquer que l'état des chaises est bon, avec de légers signes d'utilisation ici et là. Un raccord de caisson et l'assise nécessitent une restauration et seront réparés dans notre atelier. Une inspection générale de la menuiserie par chaise sera également effectuée.
Littérature
G. Cortenova, "Giuseppe Rivadossi Il Custode Del Tempo", Marsilio, p. 79.
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