Alfonsine console, ebonized wood and marble, pp. 20th century - Spain
Spectacular Alfonsino style console, ebonized wood structure with inlaid white grayish vein marble top. The central part of the front is cut inwards, creating an original profile of recesses and projections reminiscent of classicism. It presents a central register, flanked by two facing medallions or masks that fall into a small skirt. This same horizontal strip also presents a mixtilinear silhouette as ornamentation. with a slender and light structure, it stands on four stipe-shaped legs at the front and two at the back, joined by a crossbar or chambray topped with a carved element in the center reminiscent of a small torch.
The artistic style prevailing in Spain during the reign of Alfonso XII (1870-1900) is known as the Alfonsino style. The monarch (son of Queen Elizabeth II and Francis of Assisi), born in Madrid, went into exile in Paris at the triumph of the 1968 Revolution. He completed his academic and military training in Vienna and England. Isabel II abdicated in his favor in 1870, but Alfonso did not return to Spain until 1873. Although he died in 1885, the period of his reign is considered to continue during the regency of his second wife, until his son, Alfonso came of age and was named king in 1901. This period is also known as the Restoration, due to the revolution that triumphed during the reign of Elizabeth II.
In general, it was greatly influenced by previous styles, especially the Renaissance, both Spanish and French, but also by the Neo-Gothic. During this time, the furniture does not adhere to any specific rule, but originality prevails. However, it does present some common characteristics. For example, it is decorated with a large number of carvings and turnings. Dark woods and straight lines were preferred. It was common for repertoires of antique interior engravings to be consulted as a source of inspiration. A conservative aesthetic predominated, influenced by academicism, historicisms (neo-Byzantine, neo-Romanesque, neo-Mudejar...) that gave rise to the derogatory name of “remorse style.”
Good condition according to its age and use / The hardware or handle of the central register is missing but it is preserved
Dimensions: 104 x 120 x 47 cm.
Console Alfonsine, bois ébonisé et marbre, pp. 20e siècle - Espagne
Spectaculaire console de style Alfonsino, structure en bois ébonisé et plateau en marbre blanc veiné grisâtre incrusté. La partie centrale de la façade est découpée vers l'intérieur, créant un profil original d'évidements et de saillies rappelant le classicisme. Elle présente un registre central, flanqué de deux médaillons ou masques affrontés qui tombent dans une petite jupe. Cette même bande horizontale présente également une silhouette mixtiligne en guise d'ornementation. D'une structure fine et légère, elle repose sur quatre pieds en forme de stipe à l'avant et deux à l'arrière, reliés par une barre transversale ou chambray surmontée en son centre d'un élément sculpté évoquant une petite torche.
Le style artistique qui prévaut en Espagne sous le règne d'Alphonse XII (1870-1900) est connu sous le nom de style Alfonsino. Le monarque (fils de la reine Élisabeth II et de François d'Assise), né à Madrid, s'exila à Paris au moment du triomphe de la révolution de 1968. Il a complété sa formation académique et militaire à Vienne et en Angleterre. Isabelle II abdique en sa faveur en 1870, mais Alphonse ne rentre en Espagne qu'en 1873. Bien qu'il soit mort en 1885, on considère que la période de son règne s'est poursuivie pendant la régence de sa seconde épouse, jusqu'à ce que son fils Alphonse atteigne l'âge adulte et soit nommé roi en 1901. Cette période est également connue sous le nom de Restauration, en raison de la révolution qui a triomphé sous le règne d'Élisabeth II.
En général, elle est très influencée par les styles précédents, en particulier la Renaissance, tant espagnole que française, mais aussi par le néogothique. À cette époque, le mobilier n'obéit à aucune règle spécifique, mais l'originalité prévaut. Il présente toutefois certaines caractéristiques communes. Par exemple, il est orné d'un grand nombre de sculptures et de tournures. Les bois sombres et les lignes droites étaient privilégiés. Il était courant de consulter les répertoires de gravures d'intérieur antiques comme source d'inspiration. Une esthétique conservatrice prédominait, influencée par l'académisme, les historicismes (néo-byzantin, néo-roman, néo-mudéjar...) qui ont donné lieu à l'appellation péjorative de "style remords"
Bon état compte tenu de l'âge et de l'usage / La quincaillerie ou la poignée du registre central est manquante mais elle est conservée
Dimensions : 104 x 120 x 47 cm : 104 x 120 x 47 cm.
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