Study of an old woman - Plate 25 is the last collotype from “ Gustav Klimt : Fünfundzwanzig Handzeichnungen” , a limited-edition collection of 25 monochrome and two-color collotypes after drawings by Gustav Klimt. Published by Gilhofer and Ranschburg, Vienna, July 1919. Edition of 500 prints, numbered, with the first group numbered I-X including an original drawing by Klimt. This is a beautiful plate representing a nude of an old woman. Signed on stone on the lower right margin. In very good conditions, including an ivory-colored cardboard passepartout (cm 59.3 x 40). Original Title: Studie einer alter Frau The original pencil sketch is held at the Lederer Collection , in Vienna, as the others original drawings of the portfolio. All the works were printed posthumously, one year after Klimt’s death, by the Kunstanstalt Max Jaffé , a Viennese specialist in fine art collotypes. The complex collotype printing process perfectly rendered Klimt’s remarkably spontaneous drawing style. This dichromate-based photographic process was invented in 1856, before lithography. The gelatin plates required a very delicate preparation involving light exposure, washing, and drying. Collotype plates could not be re-used: the limited-edition prints from colloid ink were stable and they had no chance of fading like other photographic processes of the time. Later on, lithography replaced this technique, which has now become nearly forgotten. The importance of this portfolio lies in the aesthetic achievement of capturing the variations of Klimt's style between 1898 and 1917. These drawings of women are suffused by a veil of sexuality, well-accepted by the Viennese society. F ünfundzwanzig Handzeichnungen confroms to the category of privately circulated erotic material of the Vienna's upper middle class men. The emotional fluidity of Klimt’s erotic drawings created and still creates an intense psychological reaction in the viewer. Fünfundzwanzig Handzeichnungen reveals Klimt's eyes and their penetrating observation of the female world, his sight on the nubile youth women to craggy old age, as in this case. His drawings reveal a profound identification with the female form and his creative energy, while their flowing and darting lines demostrate the flexibility of his technique.
Étude d'une vieille femme - La planche 25 est le dernier collotype de "Gustav Klimt : Fünfundzwanzig Handzeichnungen", une collection à tirage limité de 25 collotypes monochromes et bicolores d'après des dessins de Gustav Klimt. Publié par Gilhofer et Ranschburg, Vienne, juillet 1919. Tirage à 500 exemplaires numérotés, le premier groupe numéroté I-X comportant un dessin original de Klimt. Il s'agit d'une belle planche représentant un nu de vieille femme. Signée sur la pierre dans la marge inférieure droite. En très bon état, comprenant un passepartout en carton ivoire (cm 59,3 x 40). Titre original : Studie einer alter Frau L'esquisse originale au crayon est conservée à la collection Lederer, à Vienne, comme les autres dessins originaux du portfolio. Toutes les œuvres ont été imprimées à titre posthume, un an après la mort de Klimt, par la Kunstanstalt Max Jaffé, spécialiste viennois des collotypes d'art. Le processus complexe d'impression des collotypes a parfaitement rendu le style de dessin remarquablement spontané de Klimt. Ce procédé photographique à base de bichromate a été inventé en 1856, avant la lithographie. Les plaques de gélatine nécessitaient une préparation très délicate comprenant une exposition à la lumière, un lavage et un séchage. Les plaques de collotype n'étaient pas réutilisables : les tirages à tirage limité à l'encre colloïdale étaient stables et ne risquaient pas de se décolorer comme les autres procédés photographiques de l'époque. Plus tard, la lithographie a remplacé cette technique, aujourd'hui presque oubliée. L'importance de ce portfolio réside dans la réussite esthétique qu'il représente en capturant les variations du style de Klimt entre 1898 et 1917. Ces dessins de femmes sont imprégnés d'un voile de sexualité, bien accepté par la société viennoise. F ünfundzwanzig Handzeichnungen appartient à la catégorie du matériel érotique à diffusion privée des hommes de la haute bourgeoisie viennoise. La fluidité émotionnelle des dessins érotiques de Klimt a suscité et suscite toujours une réaction psychologique intense chez le spectateur. Fünfundzwanzig Handzeichnungen révèle les yeux de Klimt et leur observation pénétrante du monde féminin, son regard sur la jeunesse nubile des femmes jusqu'à l'âge avancé, comme c'est le cas ici. Ses dessins révèlent une profonde identification avec la forme féminine et son énergie créatrice, tandis que leurs lignes fluides et fulgurantes démontrent la flexibilité de sa technique.
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