Large French studio nude self-portrait, oil on canvas, signed and dated 1912. Jean-Gabriel Domergue was born on 4 March 1889 in Bordeaux. His father, a journalist and art critic, took him to artists' studios from an early age. Very precocious, he drew remarkably well at the age of 15. He naturally entered the École des Beaux-Arts in Paris, and frequented the studios of the best academic painters, such as Lefèvre, Robert-Fleury, Humbert and Flameng. In 1906, at only seventeen years old, he participated in the Salon des Artistes Français where he received his first mention. In 1913, the artist was awarded the Second Grand Prix de Rome. 1920 was a decisive year for Domergue as he was awarded the Gold Medal at the Salon des Artistes Français: this marked the beginning of an immense success for him. He was very quickly solicited by the advertising industry to create posters and catalogue covers. He also created theatre sets and illustrated several books. Domergue was the painter of the female portrait par excellence, from the 1920s to the 1950s. The artist succeeded brilliantly in putting his traditional training at the service of his own style, his originality and his joie de vivre. He is undeniably an essential milestone in the evolution of female portraiture in France. Domergue was also a worldly painter; his parents were members of the Bordeaux bourgeoisie. He frequented the French and British aristocracy and owned a villa in Cannes. Thanks to his origins and success, he spent his entire life rubbing shoulders with the greatest personalities, and painted portraits of the most beautiful women. Very influential, he played a major role in the evolution of fashion in his time. He designed numerous dresses, hats and accessories for the most famous couturiers, including Paul Poiret and Henry Marque. Domergue produced a very large number of paintings. He loved women and money, and he accepted countless commissions, the quality of which he sometimes neglected; we find many small formats, often repetitive and with little care for detail. Finally, Domergue's type of painting makes the subject matter of crucial importance; although all tastes are in nature, the elegance and beauty of the women can make prices vary significantly. Museums: Cannes, Villa Domergue Paris, Museum of Modern Art Bordeaux, Musée des Beaux-Arts Nantes, Musée des Beaux-Arts from an important private collection
Grand autoportrait nu d'atelier français, huile sur toile, signé et daté 1912. Jean-Gabriel Domergue est né le 4 mars 1889 à Bordeaux. Son père, journaliste et critique d'art, l'emmène très tôt dans les ateliers d'artistes. Très précoce, il dessine remarquablement à l'âge de 15 ans. Il entre naturellement à l'École des Beaux-Arts de Paris, et fréquente les ateliers des meilleurs peintres académiques, tels que Lefèvre, Robert-Fleury, Humbert et Flameng. En 1906, à seulement dix-sept ans, il participe au Salon des artistes français où il obtient sa première mention. En 1913, l'artiste reçoit le deuxième Grand Prix de Rome. 1920 est une année décisive pour Domergue puisqu'il obtient la médaille d'or au Salon des artistes français : c'est le début d'un immense succès pour lui. Il est très vite sollicité par le monde de la publicité pour réaliser des affiches et des couvertures de catalogues. Il crée également des décors de théâtre et illustre plusieurs livres. Domergue est le peintre du portrait féminin par excellence, des années 1920 aux années 1950. L'artiste a réussi avec brio à mettre sa formation traditionnelle au service de son propre style, de son originalité et de sa joie de vivre. Il constitue indéniablement un jalon essentiel dans l'évolution du portrait féminin en France. Domergue est aussi un peintre mondain, ses parents appartiennent à la bourgeoisie bordelaise. Il fréquente l'aristocratie française et britannique et possède une villa à Cannes. Grâce à ses origines et à son succès, il côtoie toute sa vie les plus grandes personnalités et fait le portrait des plus belles femmes. Très influent, il joue un rôle majeur dans l'évolution de la mode de son époque. Il dessine de nombreuses robes, chapeaux et accessoires pour les plus grands couturiers, dont Paul Poiret et Henry Marque. Domergue a réalisé un très grand nombre de peintures. Amoureux des femmes et de l'argent, il accepte d'innombrables commandes dont il néglige parfois la qualité ; on y trouve de nombreux petits formats, souvent répétitifs et peu soignés. Enfin, le type de peinture de Domergue donne au sujet une importance capitale ; si tous les goûts sont dans la nature, l'élégance et la beauté des femmes peuvent faire varier les prix de manière significative. Musées : Cannes, Villa Domergue Paris, Musée d'Art Moderne de Bordeaux, Musée des Beaux-Arts de Nantes, Musée des Beaux-Arts d'une importante collection privée
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