Black,Red,Abstract,Picasso, Dora Maar is the pseudonym of Henrietta Theodora Markovitch (Paris 1907 - 1997). Shrouded in the monumental shadow of Picasso, she has long been - and reductively - known as her lover and muse, famous as the Crying Woman, the subject of a series of paintings by Picasso that immortalize her in her fragility. But Dora Maar was much more than that: a very talented painter and photographer, poet, politically engaged intellectual and active in the Parisian artistic avant-gardes of the 1930s. In 1995 the first major retrospective of photographs and paintings (Fundación Bancaixa) was set up in Valencia, but her work was rediscovered and re-evaluated only after her death. In 2006, her home (the Dora Maar House) in Ménerbes opened as a retreat for writers, scholars and artists as part of a program run by the Museum of Fine Arts in Houston. There are numerous publications dedicated to her, as well as her exhibitions. Among the most recent and institutional: 2001-2 Dora Maar & Picasso, Haus der Kunst, Munich; Dora Maar: Bataille, Picasso et les Surréalistes, Center de la Vieille Charité, Marseille; Dora Maar: photography, Picasso y lossurrealistas, Center Cultural Tecla Sala, Barcelona. 2014 Dora Maar. Despite Picasso, Palazzo Fortuny, Venice. 2019-2020 Dora Maar, Center Pompidou, Paris; Tate Modern, London; J. Paul Getty Museum in Los Angeles. To date, the largest retrospective ever organized. 2022 Pablo Picasso and Dora Maar. A dialogue with the Fondation Beyeler, Pinacoteca Agnelli Turin Italy
Noir,Rouge,Abstrait,Picasso, Dora Maar est le pseudonyme d'Henrietta Theodora Markovitch (Paris 1907 - 1997). Enveloppée dans l'ombre monumentale de Picasso, elle a longtemps été - et de manière réductrice - connue comme son amante et sa muse, célèbre comme la Femme qui pleure, sujet d'une série de tableaux de Picasso qui l'immortalisent dans sa fragilité. Mais Dora Maar était bien plus que cela : une peintre et une photographe de grand talent, une poétesse, une intellectuelle engagée politiquement et active dans les avant-gardes artistiques parisiennes des années 30. En 1995, la première grande rétrospective de photographies et de peintures (Fundación Bancaixa) a été organisée à Valence, mais son œuvre n'a été redécouverte et réévaluée qu'après sa mort. En 2006, sa maison (la Dora Maar House) à Ménerbes a été ouverte comme lieu de retraite pour les écrivains, les chercheurs et les artistes dans le cadre d'un programme géré par le Museum of Fine Arts de Houston. De nombreuses publications lui sont consacrées, ainsi que ses expositions. Parmi les plus récentes et les plus institutionnelles : 2001-2 Dora Maar & Picasso, Haus der Kunst, Munich ; Dora Maar : Bataille, Picasso et les Surréalistes, Centre de la Vieille Charité, Marseille ; Dora Maar : photographie, Picasso y lossurrealistas, Center Cultural Tecla Sala, Barcelone. 2014 Dora Maar. Malgré Picasso, Palazzo Fortuny, Venise. 2019-2020 Dora Maar, Centre Pompidou, Paris ; Tate Modern, Londres ; J. Paul Getty Museum, Los Angeles. À ce jour, la plus grande rétrospective jamais organisée. 2022 Pablo Picasso et Dora Maar. Un dialogue avec la Fondation Beyeler, Pinacoteca Agnelli Turin Italie
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