Édouard Henri Louis Morerod, born May 16, 1879 in Aigle and died July 22, 1919 in Lausanne, is a painter from Vaud. When his father died in 1889, the family moved to Lausanne, where the boy attended the Cantonal College. In 1891, on the death of the mother, Édouard and his sister were placed in boarding school. The young man studied in Neuchâtel, at the Latin College, then at the cantonal gymnasium (from 1895), but passed his baccalaureate in Lausanne (1897). Demobilized from his military service (Bern) in 1899, Édouard Morerod began studying at the Munich School of Fine Arts (January and February 1900 only), then left for Germany, Sweden and Norway. After a visit to Ibsen (in Oslo), he begins to write his diary. During a stay in Paris (1900), he meets Steinlen, who will influence his work. In 1901, Édouard Morerod spent three months in Lotarevo (Russia), then discovered the country (Moscow, Tsaritzen, Georgia, Crimea). Before returning to Lausanne, where his first exhibition (Grenette) will be held, he stops in Constantinople, Athens and Rome. from 1903, Édouard Morerod stayed several times in Spain (Andalusia (Seville), Toledo). Success finally crowned his work: the Luxembourg Museum, the Paris City Hall and the Museum of Fine Arts in Neuchâtel sent him commissions. He exhibited at the Independents in 1903 and was a member of the jury for the Salon d'Automne in 1907. In Paris (1910), he met the Pulliéran painter Marius Borgeaud; he still meets Félix Vallotton, Alice Bailly and Francillon. Pierre Louÿs entrusted him with the artistic direction of his last piece, La Femme et le Pantin, as well as the creation of the poster and the costumes (1910). After visits to several European cities, Édouard Morerod went to Leysin to be treated for tuberculosis (1915), where he painted a few portraits. On December 6, 1915, his exhibition of pastels and drawings brought back from Spain opened in Lausanne, which Paul Vallotton presented in the salons of the Bernheim-Jeune gallery. While living surrounded by artists in Paris, the Beaux-Arts de Lausanne bought him a Pastora. In 1918, Édouard Morerod painted the sister of the poet Supervielle, Madame de Lasala. Édouard Morerod went to Seville in 1919, but his state of health forced him to return to Switzerland. After a brief stay in Leysin, he had to go back down to Lausanne, where he died on July 22, 1919. His body was buried in the cemetery of Montoie. In 1921, the Galerie Moos in Geneva and the Musée Arlaud each devoted a retrospective to him.
Édouard Henri Louis Morerod, né le 16 mai 1879 à Aigle et mort le 22 juillet 1919 à Lausanne, est un peintre vaudois. À la mort de son père en 1889, la famille s'installe à Lausanne, où le jeune garçon fréquente le Collège cantonal. En 1891, à la mort de la mère, Édouard et sa sœur sont placés en pension. Le jeune homme étudie à Neuchâtel, au Collège latin, puis au gymnase cantonal (dès 1895), mais passe son baccalauréat à Lausanne (1897). Démobilisé du service militaire (Berne) en 1899, Édouard Morerod commence à étudier à l'École des beaux-arts de Munich (janvier et février 1900 seulement), puis part pour l'Allemagne, la Suède et la Norvège. Après une visite à Ibsen (à Oslo), il commence à écrire son journal. Lors d'un séjour à Paris (1900), il rencontre Steinlen, qui influencera son œuvre. En 1901, Édouard Morerod passe trois mois à Lotarevo (Russie), puis découvre le pays (Moscou, Tsaritzen, Géorgie, Crimée). Avant de revenir à Lausanne, où se tiendra sa première exposition (Grenette), il s'arrête à Constantinople, Athènes et Rome. À partir de 1903, Édouard Morerod séjourne à plusieurs reprises en Espagne (Andalousie (Séville), Tolède). Le succès couronne enfin son œuvre : le musée du Luxembourg, l'hôtel de ville de Paris et le musée des Beaux-Arts de Neuchâtel lui envoient des commandes. Il expose aux Indépendants en 1903 et est membre du jury du Salon d'Automne en 1907. A Paris (1910), il rencontre le peintre pulliéran Marius Borgeaud ; il fréquente encore Félix Vallotton, Alice Bailly et Francillon. Pierre Louÿs lui confie la direction artistique de sa dernière pièce, La Femme et le Pantin, ainsi que la création de l'affiche et des costumes (1910). Après avoir visité plusieurs villes européennes, Édouard Morerod se rend à Leysin pour y soigner sa tuberculose (1915), où il réalise quelques portraits. Le 6 décembre 1915, s'ouvre à Lausanne son exposition de pastels et de dessins ramenés d'Espagne, que Paul Vallotton présente dans les salons de la galerie Bernheim-Jeune. Alors qu'il vit entouré d'artistes à Paris, les Beaux-Arts de Lausanne lui achètent une Pastora. En 1918, Édouard Morerod peint la sœur du poète Supervielle, Madame de Lasala. Édouard Morerod se rend à Séville en 1919, mais son état de santé l'oblige à rentrer en Suisse. Après un bref séjour à Leysin, il doit redescendre à Lausanne où il meurt le 22 juillet 1919. Son corps est enterré au cimetière de Montoie. En 1921, la Galerie Moos à Genève et le Musée Arlaud lui consacrent chacun une rétrospective.
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