Solitude in the Jardin de Luxembourg', oil on board, by Élisée Maclet (circa 1930s). Immerse yourself in the serene and evocative beauty of Élisée Maclet's artwork. This exquisite oil painting captures the tranquil essence of a Parisian park with its empty chairs gazing contemplatively into a tree-lined path, inviting viewers to experience a moment of quiet reflection amidst the bustling city of Paris. Élisée Maclet, celebrated for his vibrant expressionist style, masterfully uses vivid colours and bold brushstrokes to bring the scene to life. The lush greenery and the iconic Parisian park chairs are rendered with an emotive intensity that is characteristic of Maclet's work, making this piece a quintessential example of his unique artistic vision. The Jardin de Luxembourg, with its historic charm and timeless beauty, serves as the perfect backdrop, enhancing the painting's allure and appeal. This artwork not only captures a picturesque moment but also conveys a deeper sense of peace and solitude, making it a captivating addition to any collection. The artwork is in good overall condition and has been newly framed with a French-style linen slip. It is signed by the artist in the lower right hand. Please enjoy the many photos with this listing. Dimensions with frame : H 61.5 cm / 24.2" W 51 cm / 20.1" Dimensions without frame : H 49.5 cm / 19.5" W 39 cm / 15.4" About the Artist: Élisée Maclet (1881-1962) - Maclet was born the son of a gardener and a laundress in Picardy. His family was poor and he began work very young as an assistant to his father. Picardy is renowned for its roses, and Maclet used to say that he was born among cabbages and roses. His artistic talent became evident very early on. In spite of paternal opposition, in 1906 Maclet gave up gardening for art and moved to Montmartre , where while painting he supported himself with a variety of casual work (varnishing iron bedsteads, decorating the floats for the gala nights at the Moulin Rouge, washing dishes or opening oysters in restaurants). I n a short time Maclet won a circle of admirers. The art dealer, Dosbourg, bought his work, which gave him a fairly reliable source of income and enabled him to devote more time than ever to his art. from Montmartre he launched out into the suburbs of Paris, painting them with the same affection with which he treated the scenes of Montmartre. In 1923 Maclet entered into a contract with a wealthy Austrian manufacturer, Baron von Frey, a condition of which was that he should leave Paris for the south of France, as the Baron sensed that Maclet would know how to handle the brilliant light and intense colours of the Midi. When he made sporadic visits to Paris during his years in the south of France, the painters of Montmartre and Montparnasse considered him a painter on the rise, but the public remained indifferent. In 1957 a Parisian gallery organized a retrospective exhibition of Maclet's work, and the solid rise in the prices of his paintings dates from that retrospective exhibition. The artist had reached the state wherein his work was soundly established across the years.
Solitude au Jardin de Luxembourg", huile sur carton, par Élisée Maclet (vers les années 1930). Plongez dans la beauté sereine et évocatrice des œuvres d'Élisée Maclet. Cette exquise peinture à l'huile capture l'essence tranquille d'un parc parisien avec ses chaises vides contemplant un chemin bordé d'arbres, invitant les spectateurs à vivre un moment de réflexion tranquille au milieu de l'effervescence de la ville de Paris. Élisée Maclet, célèbre pour son style expressionniste vibrant, utilise magistralement des couleurs vives et des coups de pinceau audacieux pour donner vie à la scène. La verdure luxuriante et les chaises emblématiques du parc parisien sont rendues avec une intensité émotionnelle caractéristique de l'œuvre de Maclet, faisant de cette pièce un exemple quintessenciel de sa vision artistique unique. Le Jardin du Luxembourg, avec son charme historique et sa beauté intemporelle, sert de toile de fond parfaite, renforçant l'attrait de la peinture. Cette œuvre d'art ne se contente pas de capturer un moment pittoresque, elle transmet également un sentiment plus profond de paix et de solitude, ce qui en fait un ajout captivant à toute collection. L'œuvre est en bon état général et a été récemment encadrée avec une toile de lin de style français. Elle est signée par l'artiste en bas à droite. Veuillez apprécier les nombreuses photos qui accompagnent cette annonce. Dimensions avec cadre : H 61.5 cm / 24.2" L 51 cm / 20.1" Dimensions sans cadre : H 49.5 cm / 19.5" L 39 cm / 15.4" A propos de l'artiste : Élisée Maclet (1881-1962) - Maclet est né d'un jardinier et d'une blanchisseuse en Picardie. Sa famille est pauvre et il commence à travailler très jeune comme assistant de son père. La Picardie est réputée pour ses roses, et Maclet avait coutume de dire qu'il était né parmi les choux et les roses. Son talent artistique se manifeste très tôt. Malgré l'opposition paternelle, Maclet abandonne en 1906 le jardinage pour l'art et s'installe à Montmartre, où, tout en peignant, il subvient à ses besoins en effectuant divers travaux occasionnels (vernissage de châlits en fer, décoration des chars pour les soirées de gala du Moulin Rouge, lavage de la vaisselle ou ouverture d'huîtres dans les restaurants). En peu de temps, Maclet se fait un cercle d'admirateurs. Le marchand d'art Dosbourg achète ses œuvres, ce qui lui assure une source de revenus assez sûre et lui permet de se consacrer plus que jamais à son art. De Montmartre, il se lance dans la banlieue parisienne, qu'il peint avec la même affection que les scènes montmartroises. En 1923, Maclet passe un contrat avec un riche industriel autrichien, le baron von Frey, dont l'une des conditions est qu'il quitte Paris pour le sud de la France, car le baron pressent que Maclet saura manier la lumière éclatante et les couleurs intenses du Midi. Lorsqu'il revient sporadiquement à Paris pendant ses années dans le sud de la France, les peintres de Montmartre et de Montparnasse le considèrent comme un peintre en pleine ascension, mais le public reste indifférent. En 1957, une galerie parisienne organise une rétrospective de l'œuvre de Maclet, et c'est de cette exposition rétrospective que date la forte hausse des prix de ses tableaux. L'artiste a atteint le stade où son œuvre s'est solidement établie au fil des ans.
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