Born in Paris in 1900 and died in Nogent-sur-Marne in 1977, he is a French painter and sculptor.
Émile Compard was a student of the École des beaux-arts de Paris, of the Académie Julian (1916) and would later attend the studio of Pedro Araújo. In 1919 he produced his first work, a sculpture.
In his first, figurative period, Compard was influenced by Pierre Bonnard and with whom he exchanged paintings based on an idea from Félix Fénéon: the three men became friends. Painter of nudes and landscapes, he is fascinated by automobiles. He exhibited at the Salon des Indépendants in 1926, then, the following year, mounted his first personal exhibition presented by Fénéon in a gallery in Montparnasse.
During the years 1920-1930, he regularly visited Brittany, first Le Faouët, then Doëlan from 1936. He was encouraged by Matisse and particularly by Jean Paulhan.
In 1930, he participated in a group exhibition at MoMA and at the Sezession in Munich, Berlin and Düsseldorf. In 1934, he won the North African prize awarded by the city of Paris. In 1936, a group exhibition at the Petit Palais in Paris gave him the opportunity to bond with Pierre Tal-Coat.
He created a 132 m2 fresco for the 1937 Paris Universal Exhibition, the preliminary study of which is kept in the collections of the Center Pompidou.
In 1947, his work entered the National Museum of Modern Art, the same year of its foundation.
After the war, Compard experienced a very different second period: enamored of philosophy and influenced by Taoism, he moved towards non-figuration after 1946 and became one of the leaders of post-war French abstraction. He is close to Pierre Tal Coat, Georges Mathieu and especially Jean Degottex and Henri Michaux. The critic Charles Estienne, the gallery owner Julien Alvard and the writer Jean Lescure, among others, devoted texts to him.
In 1960, he exhibited at the Venice Biennale and in 1967, he succeeded Jean Fautrier as a member of the Félix Fénéon foundation.
Molded frame in gilded wood65.5 x 88.5 x 3 cm
Né à Paris en 1900 et mort à Nogent-sur-Marne en 1977, il est un peintre et sculpteur français.
Émile Compard est élève de l'École des beaux-arts de Paris, de l'Académie Julian (1916) et fréquentera plus tard l'atelier de Pedro Araújo. En 1919, il réalise sa première œuvre, une sculpture.
Dans sa première période, figurative, Compard est influencé par Pierre Bonnard avec qui il échange des tableaux sur une idée de Félix Fénéon : les trois hommes se lient d'amitié. Peintre de nus et de paysages, il est fasciné par l'automobile. Il expose au Salon des Indépendants en 1926, puis, l'année suivante, monte sa première exposition personnelle présentée par Fénéon dans une galerie de Montparnasse.
Dans les années 1920-1930, il séjourne régulièrement en Bretagne, d'abord au Faouët, puis à Doëlan à partir de 1936. Il est encouragé par Matisse et surtout par Jean Paulhan.
En 1930, il participe à une exposition collective au MoMA et à la Sezession à Munich, Berlin et Düsseldorf. En 1934, il remporte le prix nord-africain décerné par la ville de Paris. En 1936, une exposition collective au Petit Palais à Paris lui permet de se lier avec Pierre Tal-Coat.
Il réalise une fresque de 132 m2 pour l'Exposition universelle de Paris en 1937, dont l'étude préparatoire est conservée dans les collections du Centre Pompidou.
En 1947, son œuvre entre au Musée national d'art moderne, l'année même de sa fondation.
Après la guerre, Compard connaît une seconde période très différente : épris de philosophie et influencé par le taoïsme, il s'oriente après 1946 vers la non-figuration et devient l'un des chefs de file de l'abstraction française d'après-guerre. Il est proche de Pierre Tal Coat, de Georges Mathieu et surtout de Jean Degottex et d'Henri Michaux. Le critique Charles Estienne, le galeriste Julien Alvard et l'écrivain Jean Lescure, entre autres, lui ont consacré des textes.
En 1960, il expose à la Biennale de Venise et en 1967, il succède à Jean Fautrier comme membre de la fondation Félix Fénéon.
Cadre moulé en bois doré65,5 x 88,5 x 3 cm
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