Sculptural qualities define this object. Its form is a combination of solid shapes and negative spaces in an expressive dynamic. The relationship between them ensures a balanced composition. The careful alignment and proportions create an equilibrium, giving a sense of coherent design. Both tension and harmony create a unity.
The piece has a complex shape which is presented through a grid-like structure of wooden beams which carry the solid parts. This way, both free spaces which are a subject of their own and a significant part of the composition, stand together in a stiff, but however, playful expression with the solid parts. In spite of its rigid structure, the item appears light, due to free spaces between the elements. The piece is in its original condition, so all parts are authentic. They are done in massive beech wood. Apart from the drawers, the piece has inside shelves hidden behind pivot doors. 'Elling' Sideboard was designed 1919 and executed just two years after the introduction of Gerrit Rietveld's famous Red-Blue chair. He debuted this extraordinary table in oak. It was displayed in 1920 at the Voor de Kunst in Utrecht and purchased there by the Dutch architect Piet Elling (1897-1962). This early example was tragically destroyed in a fire. The model was re-introduced in 1958 and made in a very limited quantity by one of Rietveld’s most trusted cabinetmakers, Gerard van de Groenekan (1904-1994). Gerard A. van de Groenekan began working in Gerrit Rietveld's workshop in Utrecht in 1917 at the age of fourteen. In 1924, Rietveld decided to concentrate on architecture and left furniture production in the hands of van de Groenekan, who then continued to build many of Rietveld's models, including older ones, under his own name. Van de Groenekan played a decisive role in the development of many designs. I think this piece blends well with many interior styles. Due to its complex shape, it proudly stands in any interior space.
Literature:
Daniele Baroni, 'The Furniture of Gerrit Thomas Rietveld' (B E S Pub Co, 1978), 39, 54-55.
Peter Voge, 'The Complete Rietveld Furniture' (Rotterdam: 010 Uitgeverij, 1993), 10, 15, 52-53.
Marijke Kuper and Ida van Zijl, 'Gerrit Rietveld: The Complete Works 1888-1964' (Utrecht: Centraal Museum Utrecht, 1992), 78-79.
Provenance: ‘Modern collector: Design, Tiffany Studios, and property from a Pacific Island connoisseur’ auction, 2023.
Cet objet se caractérise par des qualités sculpturales. Sa forme est une combinaison de formes solides et d'espaces négatifs dans une dynamique expressive. La relation entre eux assure une composition équilibrée. Le soin apporté à l'alignement et aux proportions crée un équilibre qui donne l'impression d'une conception cohérente. La tension et l'harmonie créent une unité.
La pièce a une forme complexe qui est présentée par une structure quadrillée de poutres en bois qui portent les parties solides. Ainsi, les deux espaces libres, qui sont un sujet à part entière et une partie importante de la composition, sont réunis dans une expression rigide, mais néanmoins ludique, avec les parties solides. Malgré sa structure rigide, l'objet semble léger, grâce aux espaces libres entre les éléments. La pièce est dans son état d'origine, et toutes les pièces sont donc authentiques. Elles sont réalisées en hêtre massif. Outre les tiroirs, le meuble comporte des étagères intérieures dissimulées derrière des portes pivotantes. le buffet 'Elling' a été conçu en 1919 et exécuté deux ans seulement après l'introduction de la célèbre chaise Rouge-Bleu de Gerrit Rietveld. Il a présenté pour la première fois cette table extraordinaire en chêne. Elle a été exposée en 1920 au Voor de Kunst à Utrecht et achetée par l'architecte néerlandais Piet Elling (1897-1962). Ce premier exemplaire a été tragiquement détruit dans un incendie. Le modèle a été réintroduit en 1958 et fabriqué en quantité très limitée par l'un des ébénistes les plus fidèles à Rietveld, Gerard van de Groenekan (1904-1994). Gerard A. van de Groenekan a commencé à travailler dans l'atelier de Gerrit Rietveld à Utrecht en 1917, à l'âge de quatorze ans. En 1924, Rietveld décide de se concentrer sur l'architecture et confie la production de meubles à van de Groenekan, qui continue alors à construire de nombreux modèles de Rietveld, y compris les plus anciens, sous son propre nom. Van de Groenekan a joué un rôle décisif dans le développement de nombreux modèles. Je pense que cette pièce se marie bien avec de nombreux styles d'intérieur. Grâce à sa forme complexe, elle s'intègre fièrement dans n'importe quel espace intérieur.
Littérature :
Daniele Baroni, "The Furniture of Gerrit Thomas Rietveld" (B E S Pub Co, 1978), 39, 54-55.
Peter Voge, 'The Complete Rietveld Furniture' (Rotterdam : 010 Uitgeverij, 1993), 10, 15, 52-53.
Marijke Kuper et Ida van Zijl, 'Gerrit Rietveld : The Complete Works 1888-1964' (Utrecht : Centraal Museum Utrecht, 1992), 78-79.
Provenance : "Collectionneur moderne : Design, Tiffany Studios, and property from a Pacific Island connoisseur", vente aux enchères, 2023.
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