Silkscreen and collage (trimmings and cloth inserts). Signed at lower right. Serial number 167/250 lower left.The opeq offers one of Baj's best-loved collage series, that of Generals (1959) and Parade (1979): the military are depicted, as was his custom, with an ironically critical spirit, becoming anthropomorphic figures, extremely deformed, in a highly ridiculous attitude. Enrico Baj born in Milan in 1924, was a painter, sculptor and essayist, he went through the season of the 1950s and 1960s alongside Fontana, Manzoni, Klein. Baj joined various artistic movements that made the history of the 20th century: Nouveau Réalisme, Surrealism, Pataphysics, the Nuclear Movement. From such choices, the soul of this artist and his ability to eviscerate reality down to atomic dimensions immediately shines through, elaborating an 'entirely personal interpretation. With the use of the most disparate materials such as wood, fabrics the mechano, hydraulic pipes, Baj delivered us a monstrous vision of the world, through fashion as a degraded form of art and through the uncontrollable progress of technology, now queen of humankind, responsible for its robotization and the modern prevalence of form over substance. With his collages, such as the one proposed here (characterized by the most disparate materials such as trimmings, medals and buttons), Baj fights his personal crusade against stereotypes and denounces the vulgarity of society, with a desecrating flavor that often flows into the poetics of the grotesque.Framed.
Sérigraphie et collage (passementerie et inserts en tissu). Signé en bas à droite. Numéro de série 167/250 en bas à gauche.L'opeq propose l'une des séries de collages les plus appréciées de Baj, celle des Généraux (1959) et de Parade (1979) : les militaires y sont représentés, comme à son habitude, avec un esprit critique ironique, devenant des figures anthropomorphes, extrêmement déformées, dans une attitude hautement ridicule. Enrico Baj, né à Milan en 1924, était peintre, sculpteur et essayiste, il a traversé la saison des années 50 et 60 aux côtés de Fontana, Manzoni, Klein. Baj a rejoint divers mouvements artistiques qui ont marqué l'histoire du 20ème siècle : Nouveau Réalisme, Surréalisme, Pataphysique, Mouvement nucléaire. À partir de ces choix, l'âme de cet artiste et sa capacité à éviscérer la réalité jusqu'aux dimensions atomiques transparaissent immédiatement, élaborant une " interprétation entièrement personnelle ". Avec l'utilisation des matériaux les plus disparates comme le bois, les tissus, le mécano, les tuyaux hydrauliques, Baj nous livre une vision monstrueuse du monde, à travers la mode comme forme dégradée de l'art et à travers le progrès incontrôlable de la technologie, désormais reine de l'humanité, responsable de sa robotisation et de la prévalence moderne de la forme sur le fond. Avec ses collages, comme celui proposé ici (caractérisé par les matériaux les plus disparates tels que des passementeries, des médailles et des boutons), Baj mène sa croisade personnelle contre les stéréotypes et dénonce la vulgarité de la société, avec une saveur profanatrice qui se coule souvent dans la poétique du grotesque.Encadré.
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