This is a fantastic and highly decorative antique pair of French gilt bronze mounted Empire Revival fauteuil armchairs, circa 1870 in date. They have been crafted from fabulous solid mahogany and are smothered in fabulous high quality ormolu mounts reminiscent of the Empire style with Egyptian motifs and Napoleonic symbols. The arms terminating in anthemion roundels, standing on elegant tapering legs that terminate in ormolu feet and upholstered in a fabulous silk fabric Add elegance to your home with this exceptional pair of armchairs. The items are not CITES pursuant. Condition: In excellent condition having been beautifully cleaned, polished and reupholstered in our workshops, please see photos for confirmation. Dimensions in cm: Height 97 x Width 69 x Depth 58 Dimensions in inches: Height 3 foot, 2 inches x Width 2 foot, 3 inches x Depth 1 foot, 11 inches Mahogany is probably one of the largest ‘families’ of hardwood, having many different varieties within its own species. Mahogany has been used for centuries in ship building, house building, furniture making etc and is the core structure of just about every 19th century vanity box, dressing case or jewellery box. It became more of a Victorian trend to dress Mahogany with these decorative veneers, such as Burr Walnut and Coromandel, so that the actual Mahogany was almost hidden from view. Mahogany itself is a rich reddish brown wood that can range from being plain in appearance to something that is so vibrant, figured and almost three dimensional in effect. Although Mahogany was most often used in its solid form, it also provided some beautifully figured varieties of veneer like ‘Flame’ Mahogany and ‘Fiddleback’ Mahogany (named after its preferred use in the manufacture of fine musical instruments). Cuban Mahogany was so sought after that by the late 1850's, this particular variety became all but extinct. Empire style, is an early-19th-century design movement in architecture, furniture, other decorative arts, and the visual arts followed in Europe and America until around 1830. The style originated in and takes its name from the rule of Napoleon I in the First French Empire, where it was intended to idealize Napoleon's leadership and the French state. The style corresponds to the Biedermeier style in the German-speaking lands, Federal style in the United States and to the Regency style in Britain. The previous style was called Louis XVI style, in France. The Empire style was based on aspects of the Roman Empire. It is the second phase of neoclassicism which is also called "Directoire", after a government system. Furniture typically had symbols and ornaments borrowed from the glorious ancient Greek and Roman empires. The furniture was made from heavy woods such as mahogany and ebony, imported from the colonies, with dark finishes often with decorative bronze mounts. Marble tops were popular as were Egyptian motifs like sphinxes, griffins, urns and eagles and the Napoleonic symbols, the eagle, the bee, the initials "I" and a large "N." Gilded bronze (ormolu) details displayed a high level of craftsmanship.
Il s'agit d'une fantastique et très décorative paire de fauteuils français Empire Revival montés en bronze doré, datant d'environ 1870. Ils ont été fabriqués à partir d'un fabuleux acajou massif et sont couverts de fabuleuses montures en bronze doré de haute qualité qui rappellent le style Empire avec des motifs égyptiens et des symboles napoléoniens. Les bras se terminent par des ronds d'anthemion, reposent sur d'élégants pieds effilés qui se terminent par des pieds en bronze doré et sont recouverts d'un fabuleux tissu de soie. Ajoutez de l'élégance à votre maison avec cette paire de fauteuils exceptionnelle. Les articles ne sont pas conformes à la CITES. Condition : En excellent état ayant été magnifiquement nettoyé, poli et retapissé dans nos ateliers, veuillez voir les photos pour confirmation. Dimensions en cm : Hauteur 97 x Largeur 69 x Profondeur 58 Dimensions en pouces : Hauteur 3 pieds, 2 pouces x Largeur 2 pieds, 3 pouces x Profondeur 1 pied, 11 pouces L'acajou est probablement l'une des plus grandes "familles" de bois dur, ayant de nombreuses variétés différentes au sein de sa propre espèce. L'acajou est utilisé depuis des siècles dans la construction navale, la construction de maisons, la fabrication de meubles, etc. et constitue la structure de base d'à peu près toutes les vanités, coiffeuses et boîtes à bijoux du XIXe siècle. La tendance victorienne a consisté à habiller l'acajou de ces placages décoratifs, tels que le ronce de noyer et le coromandel, de sorte que l'acajou proprement dit était presque invisible. L'acajou est un bois brun-rougeâtre riche qui peut varier d'une apparence simple à une apparence vibrante, figurée et presque tridimensionnelle. Bien que l'acajou soit le plus souvent utilisé sous sa forme massive, il offre également des variétés de placage magnifiquement figuré, comme l'acajou "Flame" et l'acajou "Fiddleback" (nommé d'après son utilisation préférée dans la fabrication d'instruments de musique de qualité). L'acajou cubain était tellement recherché qu'à la fin des années 1850, cette variété particulière était pratiquement éteinte. Le style Empire est un mouvement de design du début du XIXe siècle en architecture, mobilier, autres arts décoratifs et arts visuels, suivi en Europe et en Amérique jusqu'aux environs de 1830. Le style est né et tire son nom du règne de Napoléon Ier dans le Premier Empire français, où il visait à idéaliser le leadership de Napoléon et l'État français. Le style correspond au style Biedermeier dans les pays germanophones, au style fédéral aux États-Unis et au style Regency en Grande-Bretagne. Le style précédent était appelé style Louis XVI, en France. Le style Empire était basé sur des aspects de l'Empire romain. Il s'agit de la deuxième phase du néoclassicisme, également appelée "Directoire", du nom d'un système gouvernemental. Les meubles comportaient généralement des symboles et des ornements empruntés aux glorieux empires grecs et romains de l'Antiquité. Les meubles étaient fabriqués dans des bois lourds tels que l'acajou et l'ébène, importés des colonies, avec des finitions sombres souvent agrémentées de montures décoratives en bronze. Les dessus en marbre étaient populaires, tout comme les motifs égyptiens tels que les sphinx, les griffons, les urnes et les aigles, ainsi que les symboles napoléoniens, l'aigle, l'abeille, les initiales "I" et un grand "N" Les détails en bronze doré (ormolu) témoignent d'un haut niveau de savoir-faire.
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