Travel notes 2007. Paper, pastel, 24x22 cm
The focal point of the artwork is a colorful cityscape, reflecting the artist's impressions and experiences of a particular place during their travels. The intention of the artist is to capture the essence and vibrancy of the city through their use of color and composition.
Georgs Barkans (1925-2010)
Textile artist, architect, artist
Professional education:
University of Latvia, Faculty of Architecture (1945-1952)
Art Academy of Latvia (1946-1949)
Member of the Artists' Union of Latvia (since 1966)
Member of the Architects Association of Latvia (since 1958)
Member of the Textile Industry Association of Latvia (since 1995)
Participated in exhibitions since 1958.
Personal exhibitions in Riga (1965, 1970 together with Indriksone and L. Mednece, 1975, 1981), in Dole (1980), in Kolding (Denmark, 1993).
Group exhibitions in Latvia, Estonia, Lithuania, Russia, Poland, Czech Republic, Germany, Denmark, France, Italy, USA and Canada.
In the middle of 1960s he began participated in exhibitions with works in batik technique. Since the end of the 60s, he has been focusing on weaving. Large-size textile decorative objects are made mainly in mixed technique. One of the main themes is connected with the 0unicorns, which were often depicted in tapestries in ancient France at 15th century. Figures form in the tapestries of Barkan is ornamental. The nuanced color gamma can felt especially at the works on the nature theme. Barkan is one of the first in Latvia, engaged in spatial textiles. Ideologically and formally, originally made minitextiles. Participated in exhibitions with paintings, published articles on architecture and applied art in newspaper "Literature and Art", "Soviet Youth".
In 1968 he was awarded with the medal by the Artists' Union for the best creative achievement.
Notes de voyage 2007. Papier, pastel, 24x22 cm
Le point central de l'œuvre est un paysage urbain coloré, reflétant les impressions et les expériences de l'artiste dans un lieu particulier au cours de ses voyages. L'intention de l'artiste est de capturer l'essence et le dynamisme de la ville par l'utilisation de la couleur et de la composition.
Georgs Barkans (1925-2010)
Artiste textile, architecte, artiste
Formation professionnelle :
Université de Lettonie, faculté d'architecture (1945-1952)
Académie des arts de Lettonie (1946-1949)
Membre de l'Union des artistes de Lettonie (depuis 1966)
Membre de l'Association des architectes de Lettonie (depuis 1958)
Membre de l'Association de l'industrie textile de Lettonie (depuis 1995)
A participé à des expositions depuis 1958.
Expositions personnelles à Riga (1965, 1970 avec Indriksone et L. Mednece, 1975, 1981), à Dole (1980), à Kolding (Danemark, 1993).
Expositions de groupe en Lettonie, Estonie, Lituanie, Russie, Pologne, République tchèque, Allemagne, Danemark, France, Italie, États-Unis et Canada.
Au milieu des années 1960, il a commencé à participer à des expositions avec des œuvres réalisées dans la technique du batik. Depuis la fin des années 60, il se concentre sur le tissage. Les objets décoratifs textiles de grande taille sont réalisés principalement en technique mixte. L'un des thèmes principaux est lié aux licornes, qui étaient souvent représentées dans les tapisseries de l'ancienne France au XVe siècle. La forme des figures dans les tapisseries de Barkan est ornementale. La gamme de couleurs nuancées se ressent surtout dans les œuvres sur le thème de la nature. Barkan est l'un des premiers en Lettonie à s'être engagé dans les textiles spatiaux. D'un point de vue idéologique et formel, il a d'abord créé des minitextiles. Il participe à des expositions de peintures, publie des articles sur l'architecture et les arts appliqués dans les journaux "Littérature et Art" et "Jeunesse soviétique".
En 1968, il a reçu la médaille de l'Union des artistes pour la meilleure réalisation créative.
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