Large bronze with golden patina by Albert Roze cast Barbedienne, the Virgin and Child called Albert's Virgin at the beginning of the 20th century. This 80 cm series is in limited and numbered editions, this copy is number 15 (I do not know the total number of copies).
Marked on the base "Golden Madonna of the Basilica of Albert" as well as "Bombarded by the Germans on January 17, 1915" signed Albt Roze on the sphere. On the base is also marked F.Barbedienne Fondeur and 15th proof. This rare piece is almost impossible to find in this size of 80 cm.
Albert Dominique Roze, born in Amiens in 1861 and died in 1952, student of Dumont then of Bonnassieux. He stayed in Rome from 1891 to 1893. Director of the School of Fine Arts in Amiens. Fruitful career marked by a creation of religious inspiration including the Golden Virgin of the Basilica of Albert in the Somme. Albert Roze will also create busts of Liszt and Lamarck and monuments of Figuet, Frédéric Petit, Jules Verne (1907) and Parmentier. After the Great War, memorials were commissioned to him in the Somme.
The Virgin of Albert is at the top of the Basilica of Notre Dame de Brébières in Albert; inspired by Eugène Delaplanche's Virgin of the Sheep, it is one of Albert Roze's most beautiful creations. Placed on the dome at a height of 70 meters, in 1897, the Virgin raised her child whose arms formed a cross. The gilded copper statue is 6m20 high. Hit at its base in 1915, it remained in the horizontal position until the end of the war. After the war, Albert Roze redid all his drawings and the new Virgin found her place at the top of the rebuilt basilica in 1925.
Through this work, Albert Roze testified to the deep faith that drives him. The Blessed Virgin presents her Child to the world, but also offers him to humanity until the sacrifice of the Cross. The child Jesus looks Humanity in the face by opening his arms in a gesture of love but also by placing them on the Cross like the one on which he will be crucified. The Virgin, very beautiful, is in the background. All in humility, she lowers her eyes to show that the main subject is her Son whom she holds out at arm's length. She seems to cry, as if conscious of the sacrifice she will offer in losing her Son for the salvation of Humanity.
Grand bronze à patine dorée d'Albert Roze fonte Barbedienne, la vierge à l'enfant dite vierge d'Albert début XXe . Cette serie de 80 cm est en éditions limité et numéroté, cette exemplaire est le numéro 15 (je ne connait pas le nombre d'exemplaire total).
Marqué sur la base "Vierge dorée de la basilique d'Albert" ainsi que " Bombarder par les allemands le 17 janvier 1915" signé Albt Roze sur la sphère. Sur le socle est également marqué F.Barbedienne Fondeur et 15eme épreuve. Cette pièce rare est quasiment introuvable de cette taille de 80 cm.
Albert Dominique Roze, né à Amiens en 1861 et mort en 1952, élève de Dumont puis de Bonnassieux. Il séjourne à Rome de 1891 à 1893. Directeur de l’École des Beaux-arts d’Amiens. Carrière féconde marquée par une création d’inspiration religieuse dont la Vierge dorée de la Basilique d’Albert dans la Somme. Albert Roze réalisera également les bustes de Liszt et Lamarck et les monuments de Figuet, Frédéric Petit, Jules Verne (1907) et Parmentier. Après la Grande guerre, des monuments aux morts lui seront commandés dans la Somme.
La Vierge d'Albert est au sommet de la Basilique Notre Dame de Brébières à Albert ; inspirée de la Vierge aux Brebis d’Eugène Delaplanche, elle est une des plus belles réalisations d’Albert Roze. Placée sur le dôme à 70 mètres de hauteur, en 1897, la Vierge élève son enfant dont les bras forment une croix. La statue en cuivre doré est haute de 6m20. Touchée à sa base, en 1915, elle est restée dans la position horizontale jusqu’à la fin de la guerre. Après la guerre, Albert Roze a refait tous ses dessins et la nouvelle Vierge a retrouvé sa place au sommet de la basilique reconstruite, en 1925.
Par cette oeuvre, Albert Roze a témoigné de la foi profonde qui l'anime. La Sainte Vierge présente son Enfant au monde, mais aussi l'offre à l'humanité jusqu'au sacrifice de la Croix. L'enfant Jésus regarde l'Humanité en face en ouvrant ses bras d'un geste d'amour mais aussi en les mettant en Croix comme celle sur laquelle il sera crucifié. La Vierge, très belle, est en retrait. Toute en humilité, elle baisse les yeux pour montrer que le sujet principal est son Fils qu'elle tend à bout de bras. Elle semble pleurer, comme consciente du sacrifice qu'elle offrira de perdre son Fils pour le salut de l'Humanité.
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