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Hans Liska
Vienna 1907 - 1983 Wertheim
Register Aria, Don Juan
Gouache on cardboard
Signed lower right, titled lower left
Representation: 50 x 41 cm
Frame: 69 x 59 cm
good original condition
Hans Liska attended business school and then worked as an office assistant. Additional income as a piano player enabled him to attend the Vienna School of Applied Arts. There he was a student of Berthold Löffler (Kokoschka's friend).
He initially worked as a commercial artist in St. Gallen, Switzerland, and then attended the Munich School of Applied Arts under Emil Preetorius and Walther Teutsch.
Supported by Ullstein Verlag, he attended the Steinplatz Art School in Berlin in 1933 as a student of Ferdinand Spiegel. After the outbreak of the Second World War, he was drafted as a soldier in 1939 and became a photo reporter for a propaganda company and special squadron. His drawings from the various war fronts appeared in many newspapers, including in neutral countries. Two of his sketch books from 1942 (Junkers) and 1944 (Hans Liska) are sought-after rarities today. from 1933 until 1944, he was a press illustrator for the Berliner Illustri(e)rte Zeitung, for example for the special issues on the 1936 Olympic Games, and the propaganda paper Signal. He also made a drawing of the “largest studio in the world,” a huge hall built in Baldham near Munich for Josef Thorak based on a design by Albert Speer. The powerful groups of figures for the March Field in Nuremberg were to be created here. The painting shows how a clay form is created from a living model (for example a horse), then a four meter high model and finally a colossal horse statue. A second illustration shows the transport of the finished horse figure to the railway tracks for loading and transport to the destination.
After the end of the war, Liska stayed in Germany. In 1945, his sketchbook from the war, which had been published by Buhrbanck in Berlin in 1944, as well as all foreign-language editions of it were placed on the “proscription list for literature to be separated” under number 17549.
In 1948 he married Elisabeth, called Lisl née Schmid (* 1922), in Scheßlitz near Bamberg. The marriage resulted in two daughters, Angelika and Gabriele.
In Scheßlitz, Liska used his drawing talent for the magazines Quick and Hörzu. He worked for years in advertising, particularly for the automobile industry, at Daimler-Benz, but also for the Cologne companies Ford and Mülhens (4711). Other clients included Kaufhof-AG, Degussa, Märklin, Quelle, Farbwerke Hoechst, Lederer Bierkontor, Sektkellerei Henkell and Rauchbierbrauerei Schlenkerla (Bamberg). from 1960 onwards he created his city and landscape books with sketches from Salzburg, Bamberg, Cologne, Kulmbach and Franconia.
Around 1970, the Kaiser porcelain company in Bad Staffelstein brought numerous jugs, bowls and mainly wall plates with over 200 Liska motifs from the cities of Königsberg, Danzig, Breslau, Berlin, Munich, Aachen, Bamberg etc. onto the market.
His preference for Mozart's operas was reflected in the 1982 volume of drawings and pictures, Magic of the Stage. In an autobiography in the illustrated book Malerisches Kulmbach (1985), Liska confessed to being an admirer of Oskar Kokoschka, Pablo Picasso and Max Ernst.
Hans Liska
Vienne 1907 - 1983 Wertheim
Registre Aria, Don Juan
Gouache sur carton
Signé en bas à droite, titré en bas à gauche
Représentation : 50 x 41 cm
Cadre : 69 x 59 cm
bon état d'origine
Hans Liska a suivi une école de commerce et a ensuite travaillé comme assistant de bureau. Ses revenus supplémentaires en tant que pianiste lui ont permis de fréquenter l'école des arts appliqués de Vienne. Il y est l'élève de Berthold Löffler (ami de Kokoschka).
Il travaille d'abord comme artiste commercial à Saint-Gall, en Suisse, puis suit les cours d'Emil Preetorius et de Walther Teutsch à l'école d'arts appliqués de Munich.
Soutenu par Ullstein Verlag, il a suivi les cours de Ferdinand Spiegel à l'école d'art de Steinplatz à Berlin en 1933. Après le déclenchement de la Seconde Guerre mondiale, il est appelé sous les drapeaux en 1939 et devient reporter photographe pour une compagnie de propagande et un escadron spécial. Ses dessins réalisés sur les différents fronts de guerre sont publiés dans de nombreux journaux, y compris dans les pays neutres. Deux de ses carnets de croquis de 1942 (Junkers) et 1944 (Hans Liska) sont aujourd'hui des raretés recherchées. De 1933 à 1944, il est illustrateur de presse pour le Berliner Illustri(e)rte Zeitung, par exemple pour les numéros spéciaux sur les Jeux olympiques de 1936, et pour le journal de propagande Signal. Il réalise également un dessin du "plus grand studio du monde", une immense salle construite à Baldham près de Munich pour Josef Thorak d'après un projet d'Albert Speer. C'est là que devaient être créés les puissants groupes de personnages du champ de mars de Nuremberg. La peinture montre comment une forme en argile est créée à partir d'un modèle vivant (par exemple un cheval), puis d'un modèle de quatre mètres de haut et enfin d'une statue de cheval colossale. Une deuxième illustration montre le transport de la statue de cheval finie jusqu'à la voie ferrée pour être chargée et transportée jusqu'à sa destination.
Après la fin de la guerre, Liska est resté en Allemagne. En 1945, son carnet de croquis de guerre, qui avait été publié par Buhrbanck à Berlin en 1944, ainsi que toutes les éditions en langue étrangère, ont été placés sur la "liste de proscription de la littérature à séparer" sous le numéro 17549.
En 1948, il a épousé Elisabeth, dite Lisl née Schmid (* 1922), à Scheßlitz près de Bamberg. De ce mariage sont nées deux filles, Angelika et Gabriele.
À Scheßlitz, Liska met son talent de dessinateur au service des magazines Quick et Hörzu. Il travaille pendant des années dans la publicité, notamment pour l'industrie automobile, chez Daimler-Benz, mais aussi pour les entreprises Ford et Mülhens (4711) de Cologne. Parmi ses autres clients figurent Kaufhof-AG, Degussa, Märklin, Quelle, Farbwerke Hoechst, Lederer Bierkontor, Sektkellerei Henkell et Rauchbierbrauerei Schlenkerla (Bamberg). À partir de 1960, il crée ses livres de villes et de paysages avec des croquis de Salzbourg, Bamberg, Cologne, Kulmbach et de la Franconie.
Vers 1970, l'entreprise de porcelaine Kaiser de Bad Staffelstein a mis sur le marché de nombreuses cruches, bols et surtout assiettes murales avec plus de 200 motifs Liska des villes de Königsberg, Dantzig, Breslau, Berlin, Munich, Aix-la-Chapelle, Bamberg, etc.
Sa préférence pour les opéras de Mozart se reflète dans le volume de dessins et d'images de 1982, Magic of the Stage. Dans une autobiographie publiée dans le livre illustré Malerisches Kulmbach (1985), Liska a avoué être un admirateur d'Oskar Kokoschka, de Pablo Picasso et de Max Ernst.
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