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Heinrich Zille
Radeburg 1858 - 1929 Berlin
Willi kick those with the Pioto gloves, 1924
Charcoal drawing and pencil on thin Japanese paper
Signed and dated lower right "H.Zille 1924"
Sheet size: 34.5 x 30 cm
Frame: 64.5 x 57.5 cm
Provenance:
Private collection Wiesbaden
Authenticity is guaranteed in writing
Heinrich Zille was born in Radeburg near Dresden in 1858 as the son of the watchmaker and blacksmith Johann Zille. Theodor Hosemann, a classic master of Old Berlin painting and illustration art, had a lasting influence on Zille's artistic career. Since 1877, Zille has worked in the "Photographic Society", a graphic workshop that primarily produces commercial graphics and trivial art. His first lithograph dates from the same year. The first socially critical drawings are created. Around the beginning of the 1890s, the craftsman Zille began his own serious artistic work. In addition to the continuously growing graphic work, a series of etchings on a wide variety of topics is created, which is interrupted again and again. from 1894 he took photographs in the streets of Berlin, at folk festivals and in the studios of artist friends. He himself became part of Berlin's avant-garde art scene and met, among others, Max Liebermann, August Gaul and Käthe Kollwitz. In 1901 his work was shown for the first time in the Berlin Secession's "Drawing Arts" exhibition, where he has been represented ever since. A year later he had his first solo exhibition and, supported by Liebermann, became a member of the “Berlin Secession” in 1903. Zille works primarily as an illustrator for the publication, working for “Simplicissimus”, “Lustige Blatter”, “Jugend” and “Ulk”. Numerous folders with his drawings appeared, such as the 1905 folder "Twelve Artist Prints" with photogravures based on hand drawings and etchings, which quickly made him known as one of the best German draftsmen. When he was released from the "Photographic Society" in 1907, he worked as a freelance artist from then on. His graphics, always characterized by a high level of technical skill, initially have a rather private character. It was not until 1907 that he made prints of older plates for the art trade and worked on graphic cycles such as “Informal Stories and Pictures” and “Country Outing”. In 1924 he was appointed a full member of the Prussian Academy of Arts and appointed professor. On his 70th birthday, he will be honored with the exhibition "Zille's Career" in the Märkisches Museum Berlin, which will also purchase 100 of his works. Zille died in 1929 and was buried in the Stahnsdorf cemetery near Potsdam.
His works are kept in public and private collections all over the world and since 2002 there has finally been a permanent exhibition space for "this man who embodies the purest incarnation of Berlin" (Kurt Tucholsky), the Heinrich Zille Museum in Berlin.
Heinrich Zille
Radeburg 1858 - 1929 Berlin
Willi kick those with the Pioto gloves, 1924
Fusain et crayon sur papier japonais fin
Signé et daté en bas à droite "H.Zille 1924"
Dimensions de la feuille : 34,5 x 30 cm
Cadre : 64.5 x 57.5 cm
Provenance :
Collection privée Wiesbaden
L'authenticité est garantie par écrit
Heinrich Zille est né à Radeburg, près de Dresde, en 1858. Il est le fils de l'horloger et forgeron Johann Zille. Theodor Hosemann, maître classique de la peinture et de l'illustration du vieux Berlin, a exercé une influence durable sur la carrière artistique de Zille. Depuis 1877, Zille travaille à la "Société photographique", un atelier graphique qui produit principalement des graphiques commerciaux et de l'art trivial. Sa première lithographie date de la même année. Les premiers dessins socialement critiques voient le jour. Au début des années 1890, l'artisan Zille commence à travailler sérieusement. En plus de son œuvre graphique, qui ne cesse de s'enrichir, il crée une série de gravures sur les thèmes les plus divers, qui sera interrompue à plusieurs reprises. À partir de 1894, il prend des photos dans les rues de Berlin, lors de fêtes populaires et dans les ateliers de ses amis artistes. Il devient lui-même membre de la scène artistique berlinoise d'avant-garde et rencontre, entre autres, Max Liebermann, August Gaul et Käthe Kollwitz. En 1901, ses œuvres sont exposées pour la première fois dans le cadre de l'exposition "Drawing Arts" de la Sécession de Berlin, où il est représenté depuis lors. Un an plus tard, il présente sa première exposition personnelle et, soutenu par Liebermann, devient membre de la "Sécession berlinoise" en 1903. Zille travaille principalement comme illustrateur pour la publication, travaillant pour "Simplicissimus", "Lustige Blatter", "Jugend" et "Ulk". De nombreux dossiers contenant ses dessins paraissent, comme le dossier "Douze tirages d'artistes" de 1905, avec des photogravures basées sur des dessins à la main et des gravures, qui le font rapidement connaître comme l'un des meilleurs dessinateurs allemands. Lorsqu'il est libéré de la "Société photographique" en 1907, il travaille désormais en tant qu'artiste indépendant. Ses œuvres graphiques, toujours caractérisées par une grande habileté technique, ont d'abord un caractère plutôt privé. Ce n'est qu'en 1907 qu'il réalise des tirages de plaques plus anciennes pour le commerce de l'art et qu'il travaille sur des cycles graphiques tels que "Histoires et images informelles" et "Sortie à la campagne". En 1924, il est nommé membre à part entière de l'Académie prussienne des arts et devient professeur. À l'occasion de son 70e anniversaire, il sera honoré par l'exposition "La carrière de Zille" au Märkisches Museum Berlin, qui achètera également 100 de ses œuvres. Zille meurt en 1929 et est enterré au cimetière de Stahnsdorf, près de Potsdam.
Ses œuvres sont conservées dans des collections publiques et privées du monde entier et, depuis 2002, il existe enfin un espace d'exposition permanent pour "cet homme qui incarne la plus pure incarnation de Berlin" (Kurt Tucholsky), le musée Heinrich Zille de Berlin.
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