Oil on canvas, Helen Uter is an established Franco-American painter born in 1955 who lives and works in Donnery, near Orléans, France. Heavily influenced by Edward Hopper, she creates works that explore everyday life in our current, highly technological society, along with its relationship to the natural world. Working within narrative figuration, Helen Uter ultimately proposes visual metaphors that reveal profound truths about fiction and reality. After her artistic studies, where she shows predispositions for drawing, Helen enters a career dedicated to images: illustrator, art director and eventually art and history of art teacher. Alongside her employment she carries out her own research when finding the time to do so. Around thirty years old, the knack was given to her by Edward Hopper ’s artwork. « It occurred to me that you could express powerful feelings with a very simple way to paint, without making a great fuss » Helen Uter paints, sculpts and has exhibitions since 1995. Fed by artist’s artwork such as Caillebotte, Hopper, Vélikovic, Freud, Bacon, or from the Narrative Figuration like Monory, she took the advice: « Don’t learn how to paint! Just do it !». The originality of her work stands probably by her American roots, affecting some of the subjects of her work, as well as the way of painting them. She finds inspiration by thinking over the relationship between nature and our technical civilization. Helen Uter’s figurative pictures combine natural patterns interacting with her own inventions. Those imaginary representations are like metaphors that express invisible realities. Helen Uter likes to confront fiction with the real world, nature, and artefacts. « I consider my images have reached their goal when they blur interpretations and stir up trouble in the watcher’s mind ». This approach is similar to that of the Narrative figuration. She doesn’t seek to paint « beautiful » images, but ones that make sense. «I paint to tell thrills, feelings, moods, stories that go beyond me. My brushes guide my hand, they teach me something about myself, and about the world too. It’s a demanding task, an alternate universe, invading and transcendent. » When she’s asked to enlighten her artworks, she gladly cites Francis Bacon: If you can talk about it, why paint it?
Huile sur toile, Helen Uter est une artiste peintre franco-américaine née en 1955 qui vit et travaille à Donnery, près d'Orléans, en France. Fortement influencée par Edward Hopper, elle crée des œuvres qui explorent la vie quotidienne dans notre société actuelle, hautement technologique, ainsi que sa relation avec le monde naturel. Travaillant dans le cadre d'une figuration narrative, Helen Uter propose finalement des métaphores visuelles qui révèlent des vérités profondes sur la fiction et la réalité. Après des études artistiques où elle montre des prédispositions pour le dessin, Helen entame une carrière dédiée à l'image : illustratrice, directrice artistique et enfin professeur d'art et d'histoire de l'art. Parallèlement à son emploi, elle mène ses propres recherches lorsqu'elle en trouve le temps. Vers l'âge de trente ans, le déclic lui est donné par l'œuvre d'Edward Hopper. "Il m'est apparu que l'on pouvait exprimer des sentiments puissants avec une manière très simple de peindre, sans en faire des tonnes " Helen Uter peint, sculpte et expose depuis 1995. Nourrie par les œuvres d'artistes tels que Caillebotte, Hopper, Vélikovic, Freud, Bacon, ou de la Figuration Narrative comme Monory, elle a suivi le conseil suivant : " N'apprenez pas à peindre ! Faites-le !". L'originalité de son travail tient probablement à ses racines américaines, qui influencent certains des sujets de son travail, ainsi que la manière de les peindre. Elle trouve son inspiration en réfléchissant à la relation entre la nature et notre civilisation technique. Les tableaux figuratifs d'Helen Uter combinent des motifs naturels qui interagissent avec ses propres inventions. Ces représentations imaginaires sont comme des métaphores qui expriment des réalités invisibles. Helen Uter aime confronter la fiction au monde réel, à la nature et aux artefacts. "Je considère que mes images ont atteint leur but lorsqu'elles brouillent les interprétations et sèment le trouble dans l'esprit du spectateur". Cette approche est similaire à celle de la figuration narrative. Elle ne cherche pas à peindre de " belles " images, mais des images qui font sens. "Je peins pour raconter des sensations, des sentiments, des humeurs, des histoires qui me dépassent. Mes pinceaux guident ma main, ils m'apprennent quelque chose sur moi et sur le monde. C'est une tâche exigeante, un univers alternatif, envahissant et transcendant. "Lorsqu'on lui demande d'éclairer ses œuvres, elle cite volontiers Francis Bacon : Si l'on peut en parler, pourquoi le peindre ?
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