"Maison Balthazard Mahogany Clock In Gilded Bronze Cherubs Enamel Dial" Here is a 19th century clock, it comes from the prestigious Balthazard house in Paris. The first models of lyre clocks date back to the beginning of the 18th century. The success of the lyre clock was very important under Louis XVI, this present lot derives from typical models which were available in numerous versions and materials. The Sèvres factory lists in its archives around thirty clocks sold between 1786 and the beginning of the 19th century, mainly in dark blue or “beautiful blue”. Several copies are kept at the Cognac Jay museum, the Louvre as well as the Sèvres ceramic museum and the Victoria and Albert Museum in London. Prestigious bronze makers such as Thomire and Gouthière also made versions. This exceptional clock with three dials combines admirable work of chasing the bronzes which betrays great mastery and immense sensitivity. Let us also note the remarkable work of the enamel. More elaborate and elaborate than the usual lyre clocks, this present lot is a true masterpiece of watchmaking. An analogous clock, lyre-shaped with three dials, surmounted by a mask of Apollo, the movement by Raguet-Lépine, is illustrated in A. Chapiro, Jean-Antoine Lepine, Paris, 1998. The watchmaker who signed the dial “Balthazard” of the lyre could be the son of the watchmaker Henry Balthazar, Noël Balthazar received in 1717. Dimensions: Height: 101 cm Width: 35 cm Depth: 18 cm Dial Ext. diameter. : 13 cm Int. diameter. : 10.5
"Maison Balthazard Horloge en acajou avec cadran en émail et chérubins en bronze doré" Voici une horloge du 19ème siècle, elle provient de la prestigieuse maison Balthazard à Paris. Les premiers modèles d'horloges lyres remontent au début du 18e siècle. Le succès de la pendule lyre fut très important sous Louis XVI, ce lot provient de modèles typiques qui étaient disponibles dans de nombreuses versions et matériaux. La manufacture de Sèvres recense dans ses archives une trentaine de pendules vendues entre 1786 et le début du XIXe siècle, principalement en bleu foncé ou "beau bleu". Plusieurs exemplaires sont conservés au musée Cognac Jay, au Louvre ainsi qu'au musée de la céramique de Sèvres et au Victoria and Albert Museum de Londres. De prestigieux bronziers comme Thomire et Gouthière ont également réalisé des versions. Cette exceptionnelle pendule à trois cadrans allie un admirable travail de ciselage des bronzes qui trahit une grande maîtrise et une immense sensibilité. Notons également le remarquable travail de l'émail. Plus élaborée et travaillée que les horloges lyres habituelles, ce lot est un véritable chef-d'œuvre de l'horlogerie. Une pendule analogue, en forme de lyre avec trois cadrans, surmontés d'un masque d'Apollon, le mouvement étant de Raguet-Lépine, est illustrée dans A. Chapiro, Jean-Antoine Lépine, Paris, 1998. L'horloger qui a signé le cadran "Balthazard" de la lyre pourrait être le fils de l'horloger Henry Balthazar, Noël Balthazar reçu en 1717. Dimensions : Hauteur : 101 cm Largeur : 35 cm Profondeur : 18 cm Cadran Diamètre ext. : 13 cm Diamètre int. : 10,5
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