Cartouche-shaped clock case constricted in the center on four volute support legs with curved frame and large glazed front door framed with bronze dial. Finally, pagoda-like removable top with crowning gilded bronze mount in the form of a bird sitting in a rocaille-like arbor. Front and sides with the finest, partly engraved brass marquetry in the form of fine floral vines on a reddish tortoise shell background, glazed work sight on both sides. Exquisitely rich bronze decoration in moving Louis XV vegetal volutes. Matching wall console curved tapered downward, front and sides with corresponding boulle marquetry, edges with moving Louis XV foliate and gilt bronze ornamentation. Large round enamel dial with black Roman and smaller Arabic numerals, openworked brass hands. Spindle movement with signature on movement plate "Gribelin A Paris" with back pendulum on thread suspension. Half hour and hour strike on bell. Professional revision of the movement, working. Nicholas Gribelin was born in Blois on November 27, 1637, and by the end of the 17th century had gained a reputation as one of the most important clockmakers of his time. In 1674 Gribelin was appointed horloger de Monsieur le Dauphin, the son of Louis XIV, and in 1676 he received the dignity of master. Around 1682, he is documented as having a workshop in the rue de Bussy. For the cases of his large clocks, Gribelin often collaborated with Andre Charles Boulle (1642-1732), who decisively developed the decoration technique named after him. When the Dauphin's clock collection was inventoried in 1689, four clocks by Gribelin were also listed. Gribelin died in Paris in 1719. Works by Gribelin can be found in important international museums and collections, such as Versailles, The British Museum in London and the Metropolitan Museum of Art in New York. Dimensions: Clock: H. 71 cm x W. 33 cm x D. 17 cm Console: H. 27 cm x W. 42 cm x D. 21,5 cm Condition: very good, min. signs of age and use, surface refurbished, movement professionally overhauled and in working order.
Le boîtier de l'horloge en forme de cartouche est resserré au centre sur quatre pieds de support en volute avec un cadre incurvé et une grande porte frontale vitrée encadrée d'un cadran en bronze. Enfin, le plateau amovible en forme de pagode est couronné d'une monture en bronze doré en forme d'oiseau assis dans une tonnelle en forme de rocaille. La façade et les côtés sont ornés d'une marqueterie de laiton partiellement gravée, sous la forme de fines vignes florales sur un fond d'écaille de tortue rougeâtre, et d'une fenêtre vitrée sur les deux côtés. Décor de bronze d'une richesse exquise en volutes végétales Louis XV en mouvement. Console murale assortie, galbée et effilée vers le bas, façade et côtés avec marqueterie de boules correspondante, bords avec ornementation mobile de feuillages Louis XV et bronze doré. Grand cadran rond en émail avec chiffres romains noirs et chiffres arabes plus petits, aiguilles en laiton ajouré. Mouvement à fuseau avec signature sur la platine "Gribelin A Paris" avec pendule arrière sur suspension à fil. Sonnerie des demi-heures et des heures sur cloche. Révision professionnelle du mouvement, en état de marche. Nicholas Gribelin est né à Blois le 27 novembre 1637 et, à la fin du XVIIe siècle, il avait acquis la réputation d'être l'un des plus importants horlogers de son temps. En 1674, Gribelin est nommé horloger de Monsieur le Dauphin, le fils de Louis XIV, et en 1676, il reçoit la dignité de maître. Vers 1682, il est documenté comme ayant un atelier dans la rue de Bussy. Pour les boîtiers de ses grandes horloges, Gribelin collaborait souvent avec André Charles Boulle (1642-1732), qui a développé de manière décisive la technique de décoration qui porte son nom. Lorsque la collection d'horloges du Dauphin a été inventoriée en 1689, quatre horloges de Gribelin y figuraient également. Gribelin est mort à Paris en 1719. Des œuvres de Gribelin se trouvent dans d'importants musées et collections internationaux, tels que Versailles, le British Museum de Londres et le Metropolitan Museum of Art de New York. Dimensions : Horloge : H. 71 cm x L. 33 cm x P. 17 cm Console : H. 27 cm x L. 42 cm x P. 21,5 cm Etat : très bon, min. signes d'âge et d'utilisation, surface rénovée, mouvement révisé professionnellement et en état de marche.
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