Superb ExtraLarge double-page Woodblock print from 1892 by Imao Keinen (今尾 景年), representing a Eurasian Goshawk (オオタカ) grabbing a Eurasian Teal (コガモ) among Andropogon virginicus plants, aka American Karukaya (カルカヤ)
from the album "Keinen Kachō Gafu" (景年花鳥畫譜) volume 4, Winter, plate 13
One of the most beautiful plates of the entire collection!
The same print is also in the collection of the British Museum, see:
Japanese Illustrated Book number: JIB.688.
On show at Minnesota Maritime Museum
and in collections of Brooklyn Museum, NY.
Year: 1892 (Meiji 25)
Size (overall): 367 x 506 mm ca
Colour Woodcut on Mulberry Paper
Very good condition, full artwork, no trimming/cropping (the small holes on the margins are due to the binding and mandatory in this edition)
Beautiful colours
See Pulverer Collection, Smithsonian Institution (same first edition with Japanese numbers, very rare, for internal market - another more common and less exotic edition with Roman number has been published the same year for export)
The listing is for the original print only. The Japanese colophon is shown as a proof of the 1892 edition.
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The Artist IMAO KEINEN and his Famous Album of Birds (Keinen Kachō Gafu)
Imao Keinen (1845 - 1924) was born in Kyoto, Japan. He studied classical Japanese painting, calligraphy, and printmaking. He spent most of his life creating works of art that celebrated the beauty and diversity of the natural world. Keinen specialized in kachō-e, highly detailed depictions of birds among native Japanese plants and flowers.
Keinen made a living as a textile designer before establishing himself as a painter and printmaker. Keinen developed a deep appreciation for the natural world and spent most of his life creating works of art that celebrated the beauty and diversity of nature. He learned the traditional Japanese techniques of woodblock printing, which he would later use to create some of his most famous works. He was part of a movement called Shin-hanga, meaning “new prints,” which sought to revitalize traditional ukiyo-e printing techniques that were popular in Japan in the 17th through mid-19th centuries. He is best known for Bird and Flower Albums by Keinen (Keinen Kachō Gafu, 1892), published by Nishimura Soemon in four volumes of 40 prints each. Keinen’s bird and flower prints were exhibited in shows in Japan and Paris, where they influenced European artists who were attracted to their stark naturalism.
To create a woodblock print in the traditional Japanese style, an artist first draws an image onto washi, a thin yet durable type of paper, which is then adhered to a block of wood. Using the drawing as a guide, the image is carved into the wood surface. Ink is applied to the relief, then paper is placed on top; the paper is rubbed with a flat tool to transfer the ink. Historically, the painter, carver, and printmaker were often different people, making the final prints a collaborative artistic process. In the case of Keinen Imao’s Kachō Gafu, Keinen painted the image, which was carved onto woodblocks by Tanaka Hirokichi, and printed by Miki Jinzaburo.
Superbe très grande gravure sur bois à double page de 1892 réalisée par Imao Keinen (今尾 景年), représentant un Autour des palombes (オオタカ) saisissant une Sarcelle d'hiver (コガモ) parmi des plantes d'Andropogon virginicus, alias Karukaya américain (カルカヤ)
de l'album "Keinen Kachō Gafu" (景年花鳥畫譜) volume 4, hiver, planche 13
L'une des plus belles planches de toute la collection !
La même estampe se trouve également dans la collection du British Museum, voir :
Japanese Illustrated Book number : JIB.688.
Exposition au Minnesota Maritime Museum
et dans les collections du Brooklyn Museum, NY.
Année : 1892 (Meiji 25)
Dimensions (hors tout) : 367 x 506 mm ca
Gravure sur bois en couleur sur papier mûrier
Très bon état, œuvre complète, pas de rognage/collage (les petits trous dans les marges sont dus à la reliure et obligatoires dans cette édition)
Magnifiques couleurs
Voir la collection Pulverer, Smithsonian Institution (même première édition avec des numéros japonais, très rare, pour le marché intérieur - une autre édition plus commune et moins exotique avec des numéros romains a été publiée la même année pour l'exportation)
L'annonce ne concerne que l'édition originale. Le colophon japonais est présenté comme une épreuve de l'édition de 1892.
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L'artiste IMAO KEINEN et son célèbre album d'oiseaux (Keinen Kachō Gafu)
Imao Keinen (1845 - 1924) est né à Kyoto, au Japon. Il étudie la peinture, la calligraphie et la gravure japonaises classiques. Il a passé la majeure partie de sa vie à créer des œuvres d'art célébrant la beauté et la diversité du monde naturel. Keinen s'est spécialisé dans le kachō-e, des représentations très détaillées d'oiseaux parmi des plantes et des fleurs japonaises indigènes.
Keinen a gagné sa vie en tant que designer textile avant de s'établir comme peintre et graveur. Keinen a développé une profonde appréciation du monde naturel et a passé la majeure partie de sa vie à créer des œuvres d'art qui célèbrent la beauté et la diversité de la nature. Il a appris les techniques japonaises traditionnelles de la gravure sur bois, qu'il utilisera plus tard pour créer certaines de ses œuvres les plus célèbres. Il a fait partie d'un mouvement appelé Shin-hanga, qui signifie "nouvelles estampes", et qui cherchait à revitaliser les techniques traditionnelles d'impression ukiyo-e qui étaient populaires au Japon entre le XVIIe et le milieu du XIXe siècle. Il est surtout connu pour les Albums d'oiseaux et de fleurs de Keinen (Keinen Kachō Gafu, 1892), publiés par Nishimura Soemon en quatre volumes de 40 estampes chacun. Les gravures d'oiseaux et de fleurs de Keinen ont fait l'objet d'expositions au Japon et à Paris, où elles ont influencé les artistes européens attirés par leur naturalisme austère.
Pour créer une gravure sur bois dans le style japonais traditionnel, l'artiste dessine d'abord une image sur du washi, un type de papier fin mais résistant, qui est ensuite collé sur un bloc de bois. En utilisant le dessin comme guide, l'image est gravée sur la surface du bois. L'encre est appliquée sur le relief, puis le papier est placé dessus ; le papier est frotté à l'aide d'un outil plat pour transférer l'encre. Historiquement, le peintre, le sculpteur et le graveur étaient souvent des personnes différentes, ce qui fait de l'impression finale un processus artistique collaboratif. Dans le cas de Kachō Gafu de Keinen Imao, Keinen a peint l'image, qui a été gravée sur des blocs de bois par Tanaka Hirokichi et imprimée par Miki Jinzaburo.
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