Original lithograph by Jean-Michel Atlan For Description of a Struggle by Franz Kafka Paris, Maeght Publisher, 1946. Dimensions: 30.5 x 24.5 Edition: 300 on vellum Mourlot JEAN-MICHEL ATLAN (1913 - 1960) Of Algerian-Jewish descent, Jean-Michel Atlan was born in Constantine (French Algeria) and moved to Paris in 1930 where he studied philosophy at the Sorbonne. He did not start painting until 1941 and was self-taught. His first paintings, though violently expressionist, contained images of figures and landscape, but he soon developed a more or less abstract style with dramatic rhythmical heavy black lines and metamorphic shapes Arrested by the Nazis in 1942 for being Jewish and for his political activism, he pleaded insanity and was confined to the Sainte Anne asylum until 1944. In the sanatorium, Atlan encountered a world beyond the realms of everyday thinking which left a remaining imprint on his work. In 1944 he published a volume of poems Le Sang Profond and had his first one-man exhibition at the Galerie de l'Arc-en-Ciel, Paris. In 1946 he met Asger Jorn and became involved with the CoBrA art group, and his studio became a meeting place for the collective in Paris. He produced fantastical, abstract animal shapes that were strongly influenced by the group and participated in their exhibitions. However, after achieving considerable initial success, he passed through a period of neglect and poverty and between 1947 and 1956 had no one-man exhibitions in Paris. By 1956 his style was consolidated; strong, black, winding lines enclosing pastel coloured areas, which evoke organic and vegetable associations. That year Atlan achieved his breakthrough as an artist with a poster he designed for the exhibition of the new 'École de Paris' at the Charpentier gallery and an exhibition at the Bing Gallery in Paris. He received extensive attention in France, Japan, Britain and the US and was considered one of the most important exponents of 'Nouvelle École de Paris'. Jean-Michel Atlan died in 1960 and in 1963 he was honoured with a retrospective at the Musée National d'Art Moderne in Paris. He left approximately 220 works, including tapestries and illustrations.
Lithographie originale de Jean-Michel Atlan pour Description d'une lutte de Franz Kafka Paris, Éditions Maeght, 1946. Dimensions : 30.Édition 5 x 24,5 : 300 sur vélin Mourlot JEAN-MICHEL ATLAN (1913 - 1960) D'origine juive algérienne, Jean-Michel Atlan est né à Constantine (Algérie française) et s'installe à Paris en 1930 où il étudie la philosophie à la Sorbonne. Il ne commence à peindre qu'en 1941 et est autodidacte. Ses premiers tableaux, bien que violemment expressionnistes, contiennent des images de figures et de paysages, mais il développe rapidement un style plus ou moins abstrait avec des lignes noires lourdes, rythmées et dramatiques et des formes métamorphiques. Arrêté par les nazis en 1942 pour être juif et pour son activisme politique, il plaide la folie et est interné à l'asile de Sainte Anne jusqu'en 1944. Dans le sanatorium, Atlan a rencontré un monde au-delà de la pensée quotidienne qui a laissé une empreinte sur son œuvre. En 1944, il publie un recueil de poèmes Le Sang Profond et tient sa première exposition personnelle à la Galerie de l'Arc-en-Ciel, à Paris. En 1946, il rencontre Asger Jorn et s'engage dans le groupe artistique CoBrA, et son atelier devient un lieu de rencontre pour le collectif à Paris. Il a produit des formes animales fantastiques et abstraites qui ont été fortement influencées par le groupe et a participé à leurs expositions. Cependant, après avoir obtenu un succès initial considérable, il a traversé une période de négligence et de pauvreté et, entre 1947 et 1956, il n'a pas eu d'expositions personnelles à Paris. En 1956, son style se consolide ; des lignes fortes, noires, sinueuses, renfermant des zones de couleur pastel, qui évoquent des associations organiques et végétales. Cette année-là, Atlan a réussi sa percée en tant qu'artiste avec une affiche qu'il a conçue pour l'exposition de la nouvelle "École de Paris" à la galerie Charpentier et une exposition à la galerie Bing à Paris. Il a reçu une grande attention en France, au Japon, en Grande-Bretagne et aux États-Unis et était considéré comme l'un des plus importants représentants de la "Nouvelle École de Paris". Jean-Michel Atlan est mort en 1960 et en 1963, il a été honoré par une rétrospective au Musée national d'art moderne de Paris. Il a laissé environ 220 œuvres, dont des tapisseries et des illustrations.
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