Jean Miotte - Original Signed Etching 1994 Dimensions: 41 x 33 cm Signed and numbered in pencil Edition: /60 From Près du mur Jean Miotte, 1926 - 2016
Miotte came of artistic age in the decade after World War II when non-figurative gestural abstraction was emerging on both sides of the Atlantic as the contemporary artistic language. The term, ''L'Art Informel,'' was coined by the French critic, Michel Tapi, to connote ''without form.'' The negation of traditional form, a radical break from established notions of order and composition, was particularly suited to a cultural environment born out of the circumstances of post war Europe where abuse of morals and fascist ideology had led to such horror and destruction. While Informel is often regarded as the European equivalent of Abstract Expressionism, it is distinguished from its American counterpart, by a loss of faith in progress and the collective possibilities of an avant garde. Rather the artists who came to be grouped as Informel, Jean Miotte, Jean-Paul Riopelle, Emil Schumacher and Kazuo Shiraga among others, claimed an individual freedom embodied in the spontaneity of the gestural brushstroke. Miotte developed a vocabulary of bold, quasi-calligraphic markings whose vaulting, liquid jets and arcs of paint were at once suggestive of the body in motion while at the same time denying corporality. Of prime importance for Miotte was the aspiration for this gestural, abstract language to create a bridge between cultures, to break beyond national barriers of geography or expression to form a truly international language. The power and transcultural appeal of this painting was soon seen in its international reception. Miotte was invited to exhibit throughout Europe, America, the near and far East long before the concept of globalization was current in artistic terms. But whereas globalization tends toward cultural uniformity, Miotte's work fostered individual dialogue within each culture. While Miotte's work remains committed to the Utopian aspects of gestural abstraction, he has continued to grow, fighting the repetition of a signature style constantly pushing the boundaries and possibilities of the line, the gesture and the liquidity of paint. His works are included in public collections such as the The Museum of Modern Art, New York, the Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris, and Staatsgalerie Moderner Kunst, Munich.
Jean Miotte - Gravure originale signée aux dimensions de 1994 : 41 x 33 cm Signée et numérotée au crayon Edition : /60 De Près du mur Jean Miotte, 1926 - 2016
Miotte a atteint sa maturité artistique dans la décennie qui a suivi la Seconde Guerre mondiale, lorsque l'abstraction gestuelle non figurative a émergé des deux côtés de l'Atlantique comme langage artistique contemporain. Le terme "L'Art Informel" a été inventé par le critique français Michel Tapi pour désigner "l'absence de forme" La négation de la forme traditionnelle, une rupture radicale avec les notions établies d'ordre et de composition, était particulièrement adaptée à un environnement culturel né des circonstances de l'Europe de l'après-guerre où les abus de la morale et l'idéologie fasciste avaient conduit à une telle horreur et à une telle destruction. Si l'Informel est souvent considéré comme l'équivalent européen de l'expressionnisme abstrait, il se distingue de son homologue américain par une perte de foi dans le progrès et les possibilités collectives d'une avant-garde. Les artistes qui se sont regroupés sous le nom d'Informel, Jean Miotte, Jean-Paul Riopelle, Emil Schumacher et Kazuo Shiraga entre autres, revendiquent plutôt une liberté individuelle incarnée dans la spontanéité du coup de pinceau gestuel. Miotte a développé un vocabulaire de marquages audacieux, quasi-calligraphiques, dont les voûtes, les jets de liquide et les arcs de peinture suggéraient à la fois le corps en mouvement tout en niant la corporalité. L'aspiration de ce langage gestuel et abstrait à créer un pont entre les cultures, à dépasser les barrières nationales de la géographie ou de l'expression pour former un langage véritablement international, est primordiale pour Miotte. La puissance et l'attrait transculturel de cette peinture se sont vite manifestés dans sa réception internationale. Miotte a été invitée à exposer dans toute l'Europe, en Amérique, au Proche et à l'Extrême-Orient bien avant que le concept de mondialisation ne soit d'actualité en termes artistiques. Mais alors que la mondialisation tend vers l'uniformité culturelle, le travail de Miotte a favorisé le dialogue individuel au sein de chaque culture. Si le travail de Miotte reste attaché aux aspects utopiques de l'abstraction gestuelle, il n'a cessé de se développer, luttant contre la répétition d'un style signature repoussant sans cesse les limites et les possibilités de la ligne, du geste et de la liquidité de la peinture. Ses œuvres font partie de collections publiques telles que le Museum of Modern Art de New York, le Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris et la Staatsgalerie Moderner Kunst de Munich.
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