An original early 19th-century lithograph print, John Dugmore of Swaffham, Ruin at Nismes, Tour Magne, Nîmes, France.A fantastic topographical lithograph drawn from nature and on stone by British draughtsman and grand-tourist John Dugmore of Swaffham (1793–1871).The image shows the Roman ruins known as La Tour Magne at Nîmes in southern France. The tower was once part of the ancient fortified ramparts that formerly surrounded the city. Antiquaries have had differing theories on what the tower was once used for, including a public treasury, granary, lighthouse or a mausoleum.Here Dugmore shows the tower visited by Grand Tour gentlemen, highlighting popular tastes for classical antiquity and picturesque ruins at that time.John Dugmore of Swaffham (1793–1871) was born into Norfolk nobility in 1793. He benefited from a deep classical education and developed a sophisticated taste in the arts. On moving to London to seek his fame and fortune at the Royal Court, he met the man who was to become his patron, William Charles Keppel (1772–1849), 4th Earl of Albermarle. It is believed that Dugmore was responsible for Keppel children’s education, and he accompanied one of Keppel's son's on a Grand Tour in 1820. Over a period of twenty months, he passed from Scotland to Western Bohemia, France, Switzerland and Italy, recording the sights and views he encountered. This watercolour is very probably the product of that tour.Dugmore's work has been praised for not only being visual witnesses of the shape of many main and minor European cities, but also for his ability in feeling and amplifying the aesthetic news which he was meeting place by place. It is thought that his drawing style varies according to the landscape, his German drawings being very linear and pure, and his French drawings are ‘touched’ by pencil and brush in a way that seems largely to anticipate the impressionist idea of the light.Print on chine collé laid down on cream wove. Printed by Charles Joseph Hullmandel (1789–1850), who ran a lithographic establishment on Great Marlborough Street from about 1819.Provenance: William Drummond (Covent Garden Gallery, London).All artworks come with a Certificate of Authenticity and in some cases its accompanying text or artist biography. Signed: Lettered in the plate: 'Drawn from Nature & on Stone by J. Dugmore' and 'Printed by C. Hullmandel'. Inscribed: Lettered in the plate: 'Ruin at Nismes.' Height: 28.2cm (11.1″) Width: 32cm (12.6″) Condition: Some foxing and marks as shown. Please see photos for detail. Presented: Unframed.
Lithographie originale du début du XIXe siècle, John Dugmore of Swaffham, Ruines à Nismes, Tour Magne, Nîmes, France - Fantastique lithographie topographique dessinée d'après nature et sur pierre par le dessinateur et grand touriste britannique John Dugmore of Swaffham (1793-1871). L'image montre les ruines romaines connues sous le nom de La Tour Magne à Nîmes, dans le sud de la France. La tour faisait autrefois partie des anciens remparts fortifiés qui entouraient la ville. Ici, Dugmore montre la tour visitée par les gentlemen du Grand Tour, soulignant le goût populaire pour l'antiquité classique et les ruines pittoresques à cette époque.John Dugmore of Swaffham (1793-1871) est né dans la noblesse du Norfolk en 1793. Il a bénéficié d'une éducation classique approfondie et a développé un goût sophistiqué pour les arts. Lorsqu'il s'installe à Londres pour chercher la gloire et la fortune à la Royal Court, il rencontre celui qui deviendra son mécène, William Charles Keppel (1772-1849), 4e comte d'Albermarle. On pense que Dugmore était responsable de l'éducation des enfants Keppel et qu'il a accompagné l'un des fils Keppel lors d'un grand tour en 1820. Sur une période de vingt mois, il est passé de l'Écosse à la Bohème occidentale, à la France, à la Suisse et à l'Italie, et a enregistré les vues et les paysages qu'il a rencontrés. Cette aquarelle est très probablement le produit de ce voyage. L'œuvre de Dugmore a été louée non seulement parce qu'elle est un témoin visuel de la forme de nombreuses villes européennes principales et secondaires, mais aussi pour sa capacité à ressentir et à amplifier les nouvelles esthétiques qu'il rencontrait lieu après lieu. On pense que son style de dessin varie selon le paysage, ses dessins allemands étant très linéaires et purs, et ses dessins français étant " touchés " par le crayon et le pinceau d'une manière qui semble largement anticiper l'idée impressionniste de la lumière.Impression sur chine collé posé sur vélin crème. Imprimé par Charles Joseph Hullmandel (1789-1850), qui dirigea un établissement lithographique dans Great Marlborough Street à partir de 1819 environ.Provenance : Toutes les œuvres d'art sont accompagnées d'un certificat d'authenticité et, dans certains cas, d'un texte d'accompagnement ou d'une biographie de l'artiste. Signé : Inscription dans la plaque : " Drawn from Nature & on Stone by J. Dugmore " et " Printed by C. Hullmandel ". Inscrit : Inscription dans la plaque : 'Ruine à Nismes' Hauteur : 28.2cm (11.1″) Largeur : 32cm (12.6″) Condition : Quelques rousseurs et marques comme indiqué. Veuillez voir les photos pour les détails. Présenté : Non encadrée.
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