This is a splendid antique Victorian silver-plated Corinthian column table lamp now converted to electricity, Circa 1880 in date. This opulent antique table lamp features a kingly Corinthian Capital decorated with classical ornate foliage in the form of splendid acanthus leaves above a striking tapering and slender fluted shaft. It stands on a large and weighted partially stepped square base, with captive lion mask ring handles and bears the maker's mark, JP for John Pinder & Co. Add an element of Classical elegance to your home with this exquisite antique silver-plated table lamp. Condition: In excellent working condition having been beautifully cleaned and rewired, please see photos for confirmation. Dimensions in cm: Height 42 x Width 13 x Depth 13 Dimensions in inches: Height 1 foot, 4 inches x Width 5 inches x Depth 5 inches Corinthian capital It has been suggested that the foliage of the Greek Corinthian capital was based on the Acanthus spinosus, that of the Roman on the Acanthus mollis. The leaves are generally carved in two "ranks" or bands, like one leafy cup set within another. One of the most beautiful Corinthian capitals is that from the Tholos of Epidaurus (400 BC); it illustrates the transition between the earlier Greek capital, as at Bassae, and the Roman version that Renaissance and modern architects inherited and refined. In Roman architectural practice, capitals are briefly treated in their proper context among the detailing proper to each of the "Orders", in the only complete architectural textbook to have survived from classical times, the Ten Books on Architecture, by Marcus Vitruvius Pollio, better known just as Vitruvius, dedicated to the emperor Augustus. The various orders are discussed in Vitruvius' books iii and iv. Vitruvius describes Roman practice in a practical fashion. He gives some tales about the invention of each of the Orders, but he does not give a hard and fast set of canonical rules for the execution of capitals. Two further, specifically Roman orders of architecture have their characteristic capitals, the sturdy Tuscan capitals, typically used in military buildings, similar to Greek Doric, but with fewer small moldings in its profile, and the invented Composite capitals not even mentioned by Vitruvius, which combined Ionic volutes and Corinthian acanthus capitals, in an order that was otherwise quite similar in proportions to the Corinthian, itself an order that Romans employed much more often than Greeks.
Il s'agit d'une splendide lampe de table victorienne ancienne à colonne corinthienne en métal argenté maintenant convertie à l'électricité, datant de 1880 environ. Cette opulente lampe de table antique présente un chapiteau corinthien royal décoré d'un feuillage orné classique sous la forme de splendides feuilles d'acanthe au-dessus d'un arbre cannelé effilé et élancé. Elle repose sur une grande et lourde base carrée partiellement étagée, avec des poignées en forme d'anneau à masque de lion captif et porte la marque du fabricant, JP pour John Pinder & Co. Ajoutez un élément d'élégance classique à votre maison avec cette exquise lampe de table antique en métal argenté. Condition : En excellent état de fonctionnement, ayant été magnifiquement nettoyé et recâblé, veuillez voir les photos pour confirmation. Dimensions en cm : Hauteur 42 x Largeur 13 x Profondeur 13 Dimensions en pouces : Hauteur 1 pied, 4 pouces x Largeur 5 pouces x Profondeur 5 pouces Chapiteau corinthien Il a été suggéré que le feuillage du chapiteau corinthien grec était basé sur l'Acanthus spinosus, celui du chapiteau romain sur l'Acanthus mollis. Les feuilles sont généralement sculptées en deux "rangs" ou bandes, comme une coupe feuillue placée dans une autre. L'un des plus beaux chapiteaux corinthiens est celui de la Tholos d'Epidaure (400 av. J.-C.) ; il illustre la transition entre le chapiteau grec antérieur, comme à Bassae, et la version romaine que les architectes de la Renaissance et des temps modernes ont héritée et affinée. Dans la pratique architecturale romaine, les chapiteaux sont brièvement traités dans le contexte qui leur est propre, parmi les détails propres à chacun des "ordres", dans le seul manuel d'architecture complet qui ait survécu à l'époque classique, les Dix livres sur l'architecture, de Marcus Vitruvius Pollio, plus connu sous le nom de Vitruve, dédié à l'empereur Auguste. Les différents ordres sont abordés dans les livres iii et iv de Vitruve. Vitruve décrit les pratiques romaines de manière pratique. Il donne quelques récits sur l'invention de chacun des ordres, mais il ne donne pas de règles canoniques strictes pour l'exécution des chapiteaux. Deux autres ordres d'architecture spécifiquement romains ont leurs chapiteaux caractéristiques, les robustes chapiteaux toscans, typiquement utilisés dans les bâtiments militaires, semblables au dorique grec, mais avec moins de petites moulures dans son profil, et les chapiteaux composites inventés qui ne sont même pas mentionnés par Vitruve, qui combinaient des volutes ioniques et des chapiteaux corinthiens à acanthe, dans un ordre qui était par ailleurs assez similaire en proportions au corinthien, lui-même un ordre que les Romains employaient beaucoup plus souvent que les Grecs.
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