An original late 19th-century pen & ink drawing Max Beerbohm's London Club Types.This fantastic set of caricatures has an intriguing provenance warranting further investigation. In 1892 Max Beerbohm (1872–1956) published thirty-six 'Club Types' in The Strand magazine, caricaturing figures of the London Club scene, such as the Athenaeum, the Albemarle and the Marlborough 'types'. Beerbohm was a master of caricature, at this time still a student at Oxford and himself something of a dandy. At Oxford he was a well-known figure in social circles: he was Secretary of the Myrmidon Club, became acquainted with Oscar Wilde and his circle, and met William Rothenstein and Aubrey Beardsley.This group of ink drawings are fifteen of Beerbohm's Club Types, very similar to but not exactly the same as Beerbohm's published drawings. The drawings come with the provenance of the leading London works on paper dealer William Drummond, and are housed in an envelope bearing Drummond's cataloguing number. The envelope also identifies 'Clubs in London Caricatures', 'Max B. 1892 Stand Magazine' and 'E. Burne-Jones'.The relationship between Max Beerbohm, Edward Burne-Jones (1833–1898) and the drawings is unclear but is certainly intriguing. Burne-Jones, although best known for his high-minded paintings of medievalism associated with the Pre-Raphaelite Brotherhood, also had a wicked sense of humour and himself produced numerous rapid-fire sketches of everyday life, invented characters and caricatures. Many were dashed off in letters that he sometimes exchanged up to five times a day with favourite correspondents. It is thought unlikely that Burne-Jones and the younger Beerbohm were ever acquainted, but in 1922 Beerbohm published a book entitled Rossetti and His Circle, featuring twenty-three caricatures of Pre-Raphaelite figures, including Burne-Jones, which he completed from photographs.The Club Types are a wonderful commentary on London society in the late 19th century: a light satire on the pomposity, habits and inclinations of the gentlemen that would frequent the clubs of St James’s Street and Pall Mall. The tone of Beerbohm's drawings is often lightly wicked, but it is also affectionate—for he was very much part of the world that he was poking fun at.Provenance: William Drummond (Covent Garden Gallery).Please note that the drawings will come loose in the envelope. Envelope size: 15 x 9cm. Average drawing size approx.: 5 x 3cm. Total area of all 15 as displayed in first photograph: 20 x 24cm.All artworks come with a Certificate of Authenticity and—if it is a collection artwork—its accompanying collection text or artist biography. Signed: No. Inscribed: On accompanying envelope. Height: 20cm (7.9″) Width: 24cm (9.4″) Condition: Overall in good condition. Slight marks and toning in places. Some of the drawings are cut close at the edges, as created. Please see photos for detail. Presented: Unframed.
Dessin original à la plume et à l'encre de la fin du XIXe siècle, intitulé Max Beerbohm's London Club Types. Cette fantastique série de caricatures a une origine intrigante qui justifie une enquête plus approfondie. En 1892, Max Beerbohm (1872-1956) a publié trente-six "Club Types" dans le magazine The Strand, caricaturant des figures de la scène des clubs londoniens, tels que l'Athenaeum, l'Albemarle et le Marlborough. Beerbohm était un maître de la caricature, à cette époque il était encore étudiant à Oxford et était lui-même une sorte de dandy. À Oxford, il était connu dans les cercles sociaux : il était secrétaire du Myrmidon Club, a fait la connaissance d'Oscar Wilde et de son cercle, et a rencontré William Rothenstein et Aubrey Beardsley. Ce groupe de dessins à l'encre représente quinze des Club Types de Beerbohm, très semblables mais pas exactement identiques aux dessins publiés par Beerbohm. Les dessins proviennent du grand marchand londonien d'œuvres sur papier William Drummond, et sont conservés dans une enveloppe portant le numéro de catalogage de Drummond. L'enveloppe indique également "Clubs in London Caricatures", "Max B. 1892 Stand Magazine" et "E. Burne-Jones". La relation entre Max Beerbohm, Edward Burne-Jones (1833-1898) et les dessins n'est pas claire, mais elle est certainement intrigante. Burne-Jones, bien que surtout connu pour ses peintures médiévales de haut vol associées à la confrérie préraphaélite, avait également un sens de l'humour très développé et produisait lui-même de nombreuses esquisses rapides de la vie quotidienne, de personnages inventés et de caricatures. Nombre d'entre eux ont été rédigés dans des lettres qu'il échangeait parfois jusqu'à cinq fois par jour avec ses correspondants préférés. Il est peu probable que Burne-Jones et le jeune Beerbohm se soient jamais connus, mais en 1922, Beerbohm a publié un livre intitulé Rossetti and His Circle, qui contient vingt-trois caricatures de personnalités préraphaélites, dont Burne-Jones, qu'il a réalisées à partir de photographies.Les Club Types sont un merveilleux commentaire sur la société londonienne de la fin du XIXe siècle : une satire légère de la pompe, des habitudes et des penchants des gentlemen qui fréquentaient les clubs de St James's Street et de Pall Mall. Le ton des dessins de Beerbohm est souvent légèrement méchant, mais il est aussi affectueux, car il faisait partie intégrante du monde dont il se moquait : William Drummond (Covent Garden Gallery). Veuillez noter que les dessins sont détachés de l'enveloppe. Taille de l'enveloppe : 15 x 9cm. Taille moyenne des dessins : 5 x 3cm. Surface totale des 15 dessins, telle qu'elle apparaît sur la première photographie : 20 x 24 cm : toutes les œuvres d'art sont accompagnées d'un certificat d'authenticité et, s'il s'agit d'une œuvre de collection, du texte de la collection ou de la biographie de l'artiste qui l'accompagne. Signé : Non. Inscrit : Sur l'enveloppe d'accompagnement. Hauteur : 20cm (7.9″) Largeur : 24cm (9.4″) Condition : Dans l'ensemble en bon état. Légères marques et tonalités par endroits. Certains dessins sont coupés sur les bords, comme créés. Voir les photos pour plus de détails. Présenté : Non encadré.
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