Ex Libris - Istvan Traurig is a Woodcut print created by Michel Fingesten. Signed on plate on back. The work is glued on cardboard. Total dimensions: cm 32x24 Good conditions. Michel Fingesten (1884 - 1943) was a Czech painter and engraver of Jewish origin. He is considered one of the greatest Ex Libris artists in history. from an Austrian weaver father and a Jewish mother from Trieste. At 16 he studied at the Vienna Academy, together with Oskar Kokoschka. from 1902 to 1906 he wandered around America, and then Australia, before arriving in Palermo in 1907. He went up the peninsula via Trieste and returning to Germany, first settling in Munich in Franz von Stuck's studio, practicing caricature and small format graphics and then in Berlin. In 1913 he began to record. He returned to Italy in 1935 to visit his maternal relatives from Trieste and remained there because of the racial persecutions to which the Jews in Silesia were subject, settling in Milan. In this period he recorded about 500 exlibris. On 9 October 1940 he was arrested and interned as a foreigner in the camp of Civitella del Tronto and then of Ferramonti, (Cosenza) from November 1941 and will be accused by the Nazis of having painted degenerate art ("Entartete Kunst"). He died on 8 October 1943, after the allies' liberation from the prison camp, due to an infection following a surgical operation carried out at Palazzo Sersale di Cerisano, at that time used as a hospital. His remains rest in the cemetery of the small town of Cosenza's greenhouses. Before this date he executed his last artistic work in Bisignano (Cs), creating a painting on wood depicting the martyrdom of San Bartolomeo, which is still preserved in the homonymous church. Michel Fingesten, after his liberation from the Ferramonti concentration camp, had relations with the parish priest of Bisignano, don Giuseppe Savaglia, who commissioned the work by giving him a small image as a model. The work was done in a few days, about a week. This painting is important not only as it is the last artistic work of Michel Fingesten but above all because it represents a return to the pictorial art that he had completely abandoned, as in the last years of his life he had dedicated himself only to the realization of Ex Libris.
Ex Libris - Istvan Traurig est une gravure sur bois créée par Michel Fingesten. Signée sur la plaque au dos. L'oeuvre est collée sur carton. Dimensions totales : cm 32x24 Bon état. Michel Fingesten (1884 - 1943) était un peintre et graveur tchèque d'origine juive. Il est considéré comme l'un des plus grands artistes Ex Libris de l'histoire. Il est né d'un père tisserand autrichien et d'une mère juive de Trieste. À 16 ans, il étudie à l'Académie de Vienne, en compagnie d'Oskar Kokoschka. De 1902 à 1906, il erre en Amérique, puis en Australie, avant d'arriver à Palerme en 1907. Il remonte la péninsule via Trieste et revient en Allemagne, s'installe d'abord à Munich dans l'atelier de Franz von Stuck, où il pratique la caricature et le graphisme de petit format, puis à Berlin. En 1913, il commence à enregistrer. Il retourne en Italie en 1935 pour rendre visite à ses parents maternels de Trieste et y reste en raison des persécutions raciales dont sont victimes les Juifs de Silésie, s'installant à Milan. Au cours de cette période, il a enregistré environ 500 exlibris. Le 9 octobre 1940, il est arrêté et interné comme étranger au camp de Civitella del Tronto puis de Ferramonti, (Cosenza) à partir de novembre 1941 et sera accusé par les nazis d'avoir peint de l'art dégénéré ("Entartete Kunst"). Il meurt le 8 octobre 1943, après la libération du camp de prisonniers par les alliés, des suites d'une infection consécutive à une opération chirurgicale réalisée au Palazzo Sersale di Cerisano, alors utilisé comme hôpital. Sa dépouille repose dans le cimetière des serres de la petite ville de Cosenza. Avant cette date, il exécute sa dernière œuvre artistique à Bisignano (Cs), en réalisant une peinture sur bois représentant le martyre de San Bartolomeo, qui est encore conservée dans l'église du même nom. Michel Fingesten, après sa libération du camp de concentration de Ferramonti, était en relation avec le curé de Bisignano, don Giuseppe Savaglia, qui lui commanda l'œuvre en lui donnant une petite image comme modèle. L'œuvre a été réalisée en quelques jours, environ une semaine. Ce tableau est important non seulement parce qu'il s'agit de la dernière œuvre artistique de Michel Fingesten, mais surtout parce qu'il représente un retour à l'art pictural qu'il avait complètement abandonné, puisque dans les dernières années de sa vie il s'était consacré uniquement à la réalisation d'Ex Libris.
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