Silver-plated metal centrepiece with a curve-shaped plate adorned with a vine branches frieze on the edge, standing on four small curved legs with similar decor. Plate topped by a sort of openwork wicker basket with arches shape edges braided up and down. Work realized at the late of the 19th century. The table centrepiece is a silverware piece taking part of the most decorative pieces of table and which gathers the salt shakers, spice boxes, mustard pot, oil and vinegar cruets or sugar bowl in the centre of the table. This item appeared on tables in the 17th century and was a functional item for service. Its creation coincided with the appearance of the service à la française where spices and herbs needed to be gathered in a permanent space indicated by a decorative and useful structure. At the beginning of the 18th century, he lost his useful aspect to become a decorative item sometimes serving to enhanced the table, with rocaille ornaments and with recurring subjects such as hunting. Under Napoleon the 1rst, this decorative tradition continued with centrepieces adorned with statuettes, architectural or decorative elements. In the 1830-1840s, two tendencies were developed: a naturalist treatment and Gothic Revival style. Finally, under Napoleon III, centrepieces resulted in pieces imitating public monuments and gardens of the period. Centrepieces disappeared at the beginning of the 20th century with the table becoming empty of decorative elements to only conserve useful items.
Pièce maîtresse en métal argenté avec une plaque en forme de courbe ornée d'une frise de branches de vigne sur le bord, reposant sur quatre petits pieds incurvés au décor similaire. Plaque surmontée d'une sorte de panier en osier ajouré dont les bords en forme d'arcs sont tressés de haut en bas. Oeuvre réalisée à la fin du XIXe siècle. Le centre de table est une pièce d'argenterie faisant partie des pièces les plus décoratives de la table et qui regroupe au centre de la table les salières, les boîtes à épices, le pot à moutarde, les burettes d'huile et de vinaigre ou le sucrier. Cet objet est apparu sur les tables au XVIIe siècle et était un objet de service fonctionnel. Sa création a coïncidé avec l'apparition du service à la française où les épices et les herbes devaient être rassemblées dans un espace permanent indiqué par une structure décorative et utile. Au début du XVIIIe siècle, il a perdu son aspect utile pour devenir un objet de décoration servant parfois à rehausser la table, avec des ornements de rocaille et des sujets récurrents comme la chasse. Sous Napoléon 1er, cette tradition décorative se poursuit avec des centres de table ornés de statuettes, d'éléments architecturaux ou décoratifs. Dans les années 1830-1840, deux tendances se développent : le traitement naturaliste et le style néo-gothique. Enfin, sous Napoléon III, les centres de table ont donné naissance à des pièces imitant les monuments et jardins publics de l'époque. Les centres de table ont disparu au début du XXe siècle, la table se vidant de ses éléments décoratifs pour ne conserver que les objets utiles.
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