An original early 19th-century watercolour painting, Nicholas Matthew Condy, The Harriet at Cherbourg.This handsome marine painting, in ink and wash, heightened with white, is a fine example by esteemed maritime painter Nicholas Matthew Condy (1818–1851) and an interesting subject in the history of competitive yachting.The view shows the yacht 'Harriet' at the French port of Cherbourg. Harriet, a 95-ton cutter, was created in the 1820s as a special racing yacht for the Anglo-Irish landowner and politician George Hamilton Chichester, 3rd Marquess of Donegall—styled as Lord Belfast between 1799 and 1844. (Harriet, incidentally, was the name of Lord Belfast's wife, whom he married in 1822).Lord Belfast raced Harriet in the first regatta at Cowes in 1826 and went on to have such success with her that he announced that, having done all he could with fore-and-aft rig, he would in the 1830s turn his attention to square rig, with the intention of helping to improve the sailing qualities of the ships of the Royal Navy.Nicholas Matthew Condy (1818–1851) was the younger son of landscape artist Nicholas Condy (1793–1857), with whom he is sometimes confused. He was born in Dover but by 1824 the family was living in Plymouth and Nicholas attended Mount Radford School in Exeter. He later studied under Reverend C. Thomas of Lew Trenchard, and his work attracted the early admiration of the Earl of Egremont, J.M.W. Turner’s patron.Condy used his maritime knowledge acquired in his hometown to paint accurate ship portraits and become a successful marine artist. Three of his sea-pieces were exhibited at the Royal Academy from 1842 to 1845. His early promise was cut short however, by his sudden death in 1851 aged just thirty-two.Works by Nicholas Matthew Condy are held in the collections of the National Maritime Museum, Royal Albert Memorial Museum, National Trust, Government Art Collection, Plymouth Art Gallery and Britannia Royal Naval College.Presented in a later gilt frame with decorative wash line mount.Image size: 14.7 x 22.6cm. Frame size: 36.8 x 44cm.Provenance: Bought by Derek Williams-Freeman in London from Guy Beddington, 1986. Exhibited Walker Galleries, 118 New Bond Street, London, 1932, No.48. Signed: No. Inscribed: Historic framing label on reverse (note that artist dates are incorrect on the label). Height: 36.8cm (14.5″) Width: 44cm (17.3″) Condition: Some small scattered toning marks to the right of the picture. Please see photos for detail. Presented: Unframed.
Cette belle peinture de marine, à l'encre et au lavis, rehaussée de blanc, est un bel exemple de l'œuvre du célèbre peintre maritime Nicholas Matthew Condy (1818-1851) et un sujet intéressant dans l'histoire du yachting de compétition. Harriet, un cotre de 95 tonnes, a été créé dans les années 1820 comme yacht de course spécial pour le propriétaire terrien et homme politique anglo-irlandais George Hamilton Chichester, 3e marquis de Donegall - connu sous le nom de Lord Belfast entre 1799 et 1844. (Lord Belfast participa à la première régate de Cowes en 1826 avec Harriet et connut un tel succès qu'il annonça que, ayant fait tout ce qu'il pouvait avec le gréement d'avant et d'arrière, il se tournerait dans les années 1830 vers le gréement carré, avec l'intention de contribuer à améliorer les qualités de navigation des navires de la Royal Navy.Nicholas Matthew Condy (1818-1851) était le fils cadet du paysagiste Nicholas Condy (1793-1857), avec lequel il est parfois confondu. Il naît à Douvres, mais en 1824, la famille vit à Plymouth et Nicholas fréquente l'école Mount Radford à Exeter. Il étudie ensuite avec le révérend C. Thomas of Lew Trenchard, et son travail attire très tôt l'admiration du comte d'Egremont, mécène de J.M.W. Turner.Condy utilise ses connaissances maritimes acquises dans sa ville natale pour peindre des portraits de navires précis et devenir un artiste marin à succès. Trois de ses pièces marines ont été exposées à la Royal Academy de 1842 à 1845. Les œuvres de Nicholas Matthew Condy sont conservées dans les collections du National Maritime Museum, du Royal Albert Memorial Museum, du National Trust, de la Government Art Collection, de la Plymouth Art Gallery et du Britannia Royal Naval College.Présentées dans un cadre doré plus récent avec un montage décoratif au lavis.Taille de l'image : 14,7 x 22,6 cm. Taille du cadre : 36,8 x 44 cm : Acheté par Derek Williams-Freeman à Londres à Guy Beddington, 1986. Exposé aux Walker Galleries, 118 New Bond Street, Londres, 1932, n° 48. Signé : Non. Inscrit : Etiquette d'encadrement historique au verso (à noter que les dates de l'artiste sont incorrectes sur l'étiquette). Hauteur : 36.8cm (14.5″) Largeur : 44cm (17.3″) Condition : Quelques petites taches éparses à droite de l'image. Voir les photos pour plus de détails. Présenté : Non encadré.
Contactez-nous
Faire une offre
Nous avons remarqué que vous êtes nouveau sur Pamono !
Veuillez accepter les Termes, Conditions et Politique de Confidentialité
Contactez-nous
Faire une offre
Vous y êtes presque!
Pour suivre votre conversation sur la plateforme, merci de compléter votre enregistrement Pour procéder avec votre offre sur la plateforme, veuillez compléter l’enregistrement.Envoyé!
Merci pour votre message, un membre de notre équipe vous contactera rapidemment
Si vous etes un professionnel du design, merci de vous inscrire ici pour pouvoir profiter de bénéfices exclusifs