Paul Albert Mathey is the son of Charles and Elisa Beaujon. Orphaned at 14, he was taken in by an uncle and spent his childhood in New York. In 1931, he married Claire-Lise Monnier, a painter like him. They have exhibited together several times. Between 1905 and 1910, he took evening classes at the Art Student's League in New York. From 1910 to 1916, he attended the School of Fine Arts in Geneva and was a pupil of Barthélemy Menn. During this period, he received several awards and mentions. In 1916-1917, he worked with Ferdinand Hodler. In 1918, he became a member of the Society of Swiss Painters, Sculptors and Architects (he participated in all of its exhibitions until 1967) and of the Gottfried Keller Foundation (1954-1961). He mainly painted landscapes and still lifes. He also made some theater sets in Geneva. In 1967, he became a Knight of the Order of Arts and Letters. A large part of his works can be found at the Monnier Foundation in Cartigny.
This artwork, created through a muted color palette, captures a scene that evokes both tranquility and mystery. The artist uses shades of gray, brown and green to create an effect of depth and sobriety. In the foreground, several human forms stand out, sketched with fluid, abstract strokes that suggest a subtle interaction between the figures without explicit detail. In the background, a slender structure stands, probably an obelisk or column, which adds a bold vertical dimension to the painting. The shapes of the dark trees surround the scene, creating an atmosphere of isolation and reflection. What makes this work unique is the use of negative space and the way the shapes seem to blend seamlessly into their surroundings, blurring the line between subject and landscape. The painting technique, almost impressionistic in its approach, encourages the viewer to come closer to examine the details while appreciating the overall composition from a distance. This work invites contemplation, raising questions about the nature of the scene depicted and the underlying emotions. She demonstrates an impressive mastery of abstraction and detail, evoking a timeless and introspective mood.
Paul Albert Mathey est le fils de Charles et Elisa Beaujon. Orphelin à 14 ans, il est recueilli par un oncle et passe son enfance à New York. En 1931, il épouse Claire-Lise Monnier, peintre comme lui. Ils ont exposé ensemble à plusieurs reprises. Entre 1905 et 1910, il suit des cours du soir à l'Art Student's League de New York. De 1910 à 1916, il fréquente l'École des beaux-arts de Genève et est l'élève de Barthélemy Menn. Durant cette période, il reçoit plusieurs prix et mentions. En 1916-1917, il travaille avec Ferdinand Hodler. En 1918, il devient membre de la Société des peintres, sculpteurs et architectes suisses (il participe à toutes ses expositions jusqu'en 1967) et de la Fondation Gottfried Keller (1954-1961). Il peint principalement des paysages et des natures mortes. Il réalise également quelques décors de théâtre à Genève. En 1967, il est nommé Chevalier de l'Ordre des Arts et des Lettres. Une grande partie de son œuvre se trouve à la Fondation Monnier à Cartigny.
Cette œuvre, créée à partir d'une palette de couleurs sourdes, capture une scène qui évoque à la fois la tranquillité et le mystère. L'artiste utilise des nuances de gris, de brun et de vert pour créer un effet de profondeur et de sobriété. Au premier plan, plusieurs formes humaines se détachent, esquissées par des traits fluides et abstraits qui suggèrent une interaction subtile entre les personnages, sans détails explicites. À l'arrière-plan, une structure élancée se dresse, probablement un obélisque ou une colonne, qui ajoute une dimension verticale audacieuse au tableau. Les formes des arbres sombres entourent la scène, créant une atmosphère d'isolement et de réflexion. Ce qui rend cette œuvre unique, c'est l'utilisation de l'espace négatif et la façon dont les formes semblent se fondre harmonieusement dans leur environnement, brouillant la frontière entre le sujet et le paysage. La technique de peinture, presque impressionniste dans son approche, encourage le spectateur à s'approcher pour examiner les détails tout en appréciant la composition globale à distance. Cette œuvre invite à la contemplation, soulevant des questions sur la nature de la scène représentée et les émotions sous-jacentes. Elle fait preuve d'une maîtrise impressionnante de l'abstraction et du détail, évoquant une atmosphère intemporelle et introspective.
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