The "Temide" umbrella stand, designed by Ico Parisi for Stildomus in 1960, is an iconic example of mid-century modern design. Made from dark-stained solid rosewood with metal accents, its geometric structure exemplifies Parisi’s minimalist yet functional approach to design. The detachable, colored bottom tray catches water from wet umbrellas, combining practicality with aesthetic elegance. Parisi’s design philosophy often explored the relationship between form and function, and the "Temide" stand reflects this through its clean lines and thoughtful craftsmanship. The stand is listed in literature such as R. Lietti’s Ico Parisi Design Catalogo Ragionato 1936-1960 (Silvana Editoriale, 2017), emphasizing its significance in Parisi's design repertoire. Two of these umbrella stands available, price is per item. The other one is made out of solid and patinated walnut, very nice wood and very nice as a pair too. Good for pairing and geometry and surprising in terms of type of wood. Totally different colours. Would complement one another very well. Ico Parisi was born in Palermo in 1916. He graduated in construction and served his apprenticeship in the studio of Giuseppe Terragni. In 1937 he made a photographic study of the Casa del Fascio for the magazine Quadrante, which marked the whole of Parisi's research into "meditating on the legacies and contradictions of the enormous store of ideas and forms constituted by the experience of the masters".[1] His activity, marked by continuous experimentation, consists in an incessant research in the fields of architecture, art and design. Between 1948 and 1950 he devoted himself to the study of furniture elements. In the field of design, the crucial encounters with Munari and Fontana (1951), and Melotti profoundly marked his experience. In 1948 he founded, with his wife Luisa Aiani, planner and designer, the studio La ruota which ceased its activity in 1995.[1] In 1954 he won the Gold Medal at the Milan Triennial X with the work Padiglione soggiorno, with Silvio Longhi and Luigi Antonietti. In 1957 he presented the work Casa per vacanze at the exhibition Colori e forme della casa d'oggi, the result of a collaboration with Manlio Rho, Francesco Somaini and Gian Paolo Allevi.[1] He died in Como in 1996.[1]
Le porte-parapluie "Temide", conçu par Ico Parisi pour Stildomus en 1960, est un exemple emblématique du design moderne du milieu du siècle dernier. Fabriqué en palissandre massif teinté foncé avec des accents métalliques, sa structure géométrique illustre l'approche minimaliste et fonctionnelle de Parisi en matière de design. Le plateau inférieur coloré et amovible recueille l'eau des parapluies mouillés, alliant ainsi l'aspect pratique à l'élégance esthétique. La philosophie de Parisi en matière de design a souvent exploré la relation entre la forme et la fonction, et le stand "Temide" en est le reflet grâce à ses lignes épurées et à son exécution soignée. Le stand est répertorié dans des ouvrages tels que Ico Parisi Design Catalogo Ragionato 1936-1960 (Silvana Editoriale, 2017) de R. Lietti, ce qui souligne son importance dans le répertoire de design de Parisi. Deux de ces porte-parapluies sont disponibles, le prix est par article. L'autre est en noyer massif et patiné, un très beau bois et une très belle paire également. Il s'agit d'un très beau bois et d'une très belle paire. Il est bon pour l'association et la géométrie et surprenant en termes de type de bois. Couleurs totalement différentes. Elles se complètent très bien. Ico Parisi est né à Palerme en 1916. Il a obtenu un diplôme en construction et a fait son apprentissage dans l'atelier de Giuseppe Terragni. En 1937, il réalise une étude photographique de la Casa del Fascio pour la revue Quadrante, qui marque l'ensemble des recherches de Parisi visant à "méditer sur les héritages et les contradictions de l'énorme réserve d'idées et de formes que constitue l'expérience des maîtres"[1] Son activité, marquée par une expérimentation continue, consiste en une recherche incessante dans les domaines de l'architecture, de l'art et du design. Entre 1948 et 1950, il se consacre à l'étude des éléments de mobilier. Dans le domaine du design, les rencontres cruciales avec Munari et Fontana (1951), et Melotti ont profondément marqué son expérience. En 1948, il fonde avec son épouse Luisa Aiani, planificatrice et designer, le studio La ruota qui cesse son activité en 1995[1] En 1954, il remporte la médaille d'or de la Xe Triennale de Milan avec l'œuvre Padiglione soggiorno, avec Silvio Longhi et Luigi Antonietti. En 1957, il présente l'œuvre Casa per vacanze à l'exposition Colori e forme della casa d'oggi, fruit d'une collaboration avec Manlio Rho, Francesco Somaini et Gian Paolo Allevi[1]. Il meurt à Côme en 1996[1]
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