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Acrylic on carton Rita di Benedetto is a French visual artist born in 1952 who lives and works in Toulouse, France. Her painting is intended to be sensual, no-conceptual, contemplative, with a radionic effect as its raison for being , calling on the different waves of form present in nature and the universe. It essentially responds to the principle of inner necessity, already mentioned by Kandinsky. Purely self-taught, she never stopped painting and after studying law, the artist preferred to devote myself to my artistic vocation. Her artistic journey proved to be a logical evolution in pictorial practice passing through all the currents of the history of Painting in its Modern Art period: Figurative, Symbolism, Surrealism, Fauvism, Cubism, Lyrical Abstraction… while experimenting with many techniques: projections, drippings, collages, spray painting... Subsequently, and for several years, the interest arose for me to treat Volume Light and Matter with as supports, first the sphere in all its states, then the cylinder, where by working on the gradient also precise as well as fast, she liked to align tubes side by side thus giving birth to the 3rd dimension by optical effect. At the same time, interested in the properties of colour while preparing for an internship, she discovered the Slit Experiment of Young, physicist who verified the wave nature of light and noted the strange similarity of its experience with her Tubes. She then adopted this motif from 2011 to 2015 to create compositions that Rita named Young Device. These vertical structures invariable in their width, often more than 2 meters high, these Private Altars, inviting to contemplation. Then the static cylinder came to life, fragmented, deformed, to then become the cone, which she declined in the form of wavy structures taking on the appearance of metallic or silky materials: Smooth metallic undulations, brilliant then decorated, engraved as Chinoiseries, then draped, sumptuously stained with gold or silver. Rita then suddenly felt the irrepressible urge to damage these undulating structures, to scratch them, to dig them, to stain them, to crack them, to blister them, to injure them, to crater them...
Acrylique sur carton Rita di Benedetto est une artiste visuelle française née en 1952 qui vit et travaille à Toulouse, en France. Sa peinture se veut sensuelle, non conceptuelle, contemplative, avec pour raison d'être un effet radionique, faisant appel aux différentes ondes de forme présentes dans la nature et l'univers. Elle répond essentiellement au principe de nécessité intérieure, déjà évoqué par Kandinsky. Purement autodidacte, elle n'a jamais cessé de peindre et après des études de droit, l'artiste a préféré se consacrer à sa vocation artistique. Son parcours artistique s'est avéré être une évolution logique de la pratique picturale passant par tous les courants de l'histoire de la peinture dans sa période d'art moderne : Figuratif, Symbolisme, Surréalisme, Fauvisme, Cubisme, Abstraction Lyrique... tout en expérimentant de nombreuses techniques : projections, drippings, collages, peinture à la bombe... Par la suite, et depuis plusieurs années, l'intérêt m'est venu de traiter le Volume Lumière et Matière avec comme supports, d'abord la sphère dans tous ses états, puis le cylindre, où en travaillant sur le dégradé aussi précis que rapide, elle s'est plu à aligner des tubes côte à côte donnant ainsi naissance à la 3ème dimension par effet d'optique. Parallèlement, s'intéressant aux propriétés de la couleur en préparant un stage, elle découvre l'expérience des fentes de Young, physicien qui vérifia la nature ondulatoire de la lumière et constate l'étrange similitude de son expérience avec ses Tubes. Elle adopte alors ce motif de 2011 à 2015 pour créer des compositions que Rita nomme Young Device. Ces structures verticales invariables dans leur largeur, souvent hautes de plus de 2 mètres, ces Autels privés, invitent à la contemplation. Puis le cylindre statique a pris vie, fragmenté, déformé, pour devenir ensuite le cône, qu'elle a décliné sous forme de structures ondulatoires prenant l'aspect de matières métalliques ou soyeuses : Ondulations métalliques lisses, brillantes puis décorées, gravées comme des chinoiseries, puis drapées, somptueusement teintées d'or ou d'argent. Rita a alors soudain ressenti l'envie irrépressible d'abîmer ces structures ondulatoires, de les griffer, de les creuser, de les tacher, de les fissurer, de les boursoufler, de les blesser, de les cratériser...
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