Sicilian Baroque style stone keystone dating back to the 18th century. The hand-sculpted relief figure features the face of a grotesque creature surrounded by leafy decorative elements.
Also known as "mascheroni", these stone elements enriched and decorated the stately palaces, becoming almost the emblem of the baroque decoration of many of the pearls of the Iblean territory: Ragusa, Modica, Scicli, Noto, Syracuse and Catania, just to name a few .
In the late Baroque culture, which violently affects the Iblean territory, one of the characteristic elements is precisely the way of treating, working and making one almost live, so plastic is the result, the corbels and keystones, skilfully carving the stone to create various decorations and allegorical, but above all strange, where "theatricality" becomes the myth to be sought: fantastic, awkward faces, musicians, floral, faunal and animalistic elements; and all decorated with pendants, turbans, beards, laurel leaves.
The masks, with their grotesque and suggestive features, attracted the attention of passers-by with amazement. They represent the transposition of human fears, such as the fear of the unknown, the fight against evil, and therefore, in summary, the uncertainty of life; they represent, all things considered, the face of society.
Wonderful object of great historical and decorative value, purchased from a private collector in Val di Noto, Sicily. This valley and the municipalities that compose it have been part of the UNESCO world heritage since 2002 as they constitute an exceptional testimony to the art and architecture of the late Baroque and represent the culmination and last flowering of the European Baroque.
Clé de voûte en pierre de style baroque sicilien datant du XVIIIe siècle. La figure en relief sculptée à la main représente le visage d'une créature grotesque entourée d'éléments décoratifs feuillus.
Connus également sous le nom de "mascheroni", ces éléments en pierre ont enrichi et décoré les palais majestueux, devenant presque l'emblème de la décoration baroque de nombreuses perles du territoire ibérique : Raguse, Modica, Scicli, Noto, Syracuse et Catane, pour n'en citer que quelques-unes.
Dans la culture du baroque tardif, qui affecte violemment le territoire ibérique, l'un des éléments caractéristiques est précisément la façon de traiter, de travailler et de faire presque vivre, tant le résultat est plastique, les corbeaux et les clés de voûte, sculptant habilement la pierre pour créer des décorations variées et allégoriques, mais surtout étranges, où la "théâtralité" devient le mythe à rechercher : des visages fantastiques et maladroits, des musiciens, des éléments floraux, fauniques et animaliers ; et le tout décoré de pendentifs, de turbans, de barbes, de feuilles de laurier.
Les masques, avec leurs traits grotesques et suggestifs, attiraient l'attention des passants avec étonnement. Ils représentent la transposition des peurs humaines, telles que la peur de l'inconnu, la lutte contre le mal, et donc, en résumé, l'incertitude de la vie ; ils représentent, en somme, le visage de la société.
Magnifique objet de grande valeur historique et décorative, acheté auprès d'un collectionneur privé de la vallée de Noto, en Sicile. Cette vallée et les communes qui la composent font partie du patrimoine mondial de l'UNESCO depuis 2002 car elles constituent un témoignage exceptionnel de l'art et de l'architecture du baroque tardif et représentent l'apogée et le dernier épanouissement du baroque européen.
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