Sculpture “Eagle porte-montre”, bronze, Napoleon III, s. XIX- France
Exceptional bronze figure of an eagle, Napoleon III style and period. Seated on a pedestal in the shape of a fluted column, the eagle is represented just before taking flight, with its wings spread and on a rocky surface. It is a porte-montre figure, posed to hold a crystal ball clock with its beak.
Style and era Napoleon III or Second Empire
This style gets its name because it was born in France at that time. Strictly speaking, the Second Empire was proclaimed in 1852 and ended in 1870, led by Louis Napoleon Bonaparte as Emperor of the French, although in the artistic sense it extended a few more years, and was used again in later times. This style was very popular among the French bourgeoisie. The emperor himself was involved in the artistic development of the moment, although more closely linked to architecture. However, it is to Empress Eugenia that the evolution of the decorative arts is owed.
Although it is inspired by the styles of the past, starting with Classical Antiquity, the Renaissance, even Louis XVI, much loved by Eugenie, the most representative characteristic of the style is sumptuousness and ostentation, always aspiring to show wealth and opulence. They are pieces with great ornamentation.
It is not a style designed specifically for the Second Empire, but a recovery of the different great French styles of previous centuries, a kind of compilation of French decorative trends, the decorative styles that had positioned France at the forefront of interior design and furniture design in Europe, both for quality and originality and beauty.
Material: Bronze, onyx, marble
Style: Napoleon III
Period: Second half of the s. XIX
Country of origin: France
Provenance: private collection
Good condition according to its age and use. The watch shown in one of the images is not included
Overall dimensions: 26 x 20 x 12 cm.
Eagle dimensions: 14 x 20 x 14 cm.
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Sculpture "Aigle porte-montre", bronze, Napoléon III, s. XIX- France
Exceptionnelle figure d'aigle en bronze, de style et d'époque Napoléon III. Assis sur un piédestal en forme de colonne cannelée, l'aigle est représenté juste avant son envol, les ailes déployées et sur une surface rocheuse. Il s'agit d'une figure de porte-montre, posée de manière à tenir une horloge à boule de cristal avec son bec.
Style et époque Napoléon III ou Second Empire
Ce style tire son nom du fait qu'il est né en France à cette époque. Au sens strict, le Second Empire a été proclamé en 1852 et s'est achevé en 1870, sous la direction de Louis Napoléon Bonaparte en tant qu'empereur des Français, même si, au sens artistique, il s'est prolongé quelques années de plus et a été réutilisé par la suite. Ce style était très populaire dans la bourgeoisie française. L'empereur lui-même a été impliqué dans le développement artistique du moment, bien que plus étroitement lié à l'architecture. Cependant, c'est à l'impératrice Eugénie que l'on doit l'évolution des arts décoratifs.
Bien qu'il s'inspire des styles du passé, à commencer par l'Antiquité classique, la Renaissance, voire Louis XVI, très aimé d'Eugénie, la caractéristique la plus représentative du style est la somptuosité et l'ostentation, aspirant toujours à montrer la richesse et l'opulence. Il s'agit de pièces très ornementées.
Il ne s'agit pas d'un style conçu spécifiquement pour le Second Empire, mais d'une récupération des différents grands styles français des siècles précédents, une sorte de compilation des tendances décoratives françaises, des styles décoratifs qui avaient placé la France à l'avant-garde de la décoration intérieure et de l'ameublement en Europe, tant pour la qualité que pour l'originalité et la beauté.
Matériau : Bronze, onyx, marbre
Style : Napoléon III
Période : Seconde moitié du XIXe siècle
Pays d'origine : France
Provenance : collection privée
Bon état compte tenu de son âge et de son utilisation. La montre présentée sur l'une des images n'est pas incluse
Dimensions totales : 26 x 20 x 12 cm.
Dimensions de l'aigle : 14 x 20 x 14 cm.
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