The airport is an artwork realized by Suzanne Tourte, in 1940s. Pen on paper. Handisgned in the lower margin and artist's stamp on the right side. 20 x 23 cm. Good conditions, except for some yellowing due to time. Suzanne Tourte, born December 16, 1904 in Cormontreuil (Marne) and died in Argenteuil on April 18, 1979, was a French painter and lithographer. She moved to Paris in 1924, where she evolved in the artistic and literary world. André Maurois, Hervé Bazin, Paul Guth, Armand Lanoux, Louise de Vilmorin, Robert Mallet, Paul Fort cultivated his friendship and sang his praises. At the beginning of the 20th century when the fundamental concepts of art were called into question, Suzanne Tourte witnessed an unrestrained competition between artists who were looking for new ways of expression: the audacity of Fauvism, the affirmation of Cubism, the birth from abstraction, aggressive expressionism and so many others, then the "return to order" to the Second World War. At the heart of this turmoil, Suzanne Tourte knew how to create her own universe. His early works are frankly figurative. It then evolved towards a so-called "winding" period where the modeling of its characters is outlined in one line. But it was around the 1950s that, her painting reaching the full maturity of her art, she gave the best of herself. This very personal work, the most constructed, corresponds to the so-called geometric period. A so-called “serene” period followed.
L'aéroport est une œuvre d'art réalisée par Suzanne Tourte, dans les années 1940. Plume sur papier. Signature dans la marge inférieure et cachet de l'artiste sur le côté droit. 20 x 23 cm. Bon état, à l'exception d'un léger jaunissement dû au temps. Suzanne Tourte, née le 16 décembre 1904 à Cormontreuil (Marne) et morte à Argenteuil le 18 avril 1979, est une peintre et lithographe française. Elle s'installe à Paris en 1924, où elle évolue dans le monde artistique et littéraire. André Maurois, Hervé Bazin, Paul Guth, Armand Lanoux, Louise de Vilmorin, Robert Mallet, Paul Fort cultivent son amitié et chantent ses louanges. Au début du XXe siècle, alors que les concepts fondamentaux de l'art sont remis en question, Suzanne Tourte est le témoin d'une compétition effrénée entre les artistes à la recherche de nouveaux modes d'expression : l'audace du fauvisme, l'affirmation du cubisme, la naissance de l'abstraction, l'expressionnisme agressif et tant d'autres, puis le "retour à l'ordre" de la Seconde Guerre mondiale. Au cœur de cette tourmente, Suzanne Tourte a su créer son propre univers. Ses premières œuvres sont franchement figuratives. Elle évolue ensuite vers une période dite "sinueuse" où le modelé de ses personnages se dessine d'un trait. Mais c'est vers les années 1950 que, sa peinture atteignant la pleine maturité de son art, elle donne le meilleur d'elle-même. Cette œuvre très personnelle, la plus construite, correspond à la période dite géométrique. Suivra une période dite "sereine".
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