This stool is made of pigmented concrete. On the seating of the stool, Jonatan Nilsson used a technique that exposes the stones mixed into the concrete, resulting in a coarse but very beautiful surface. Nilsson has made his own mixes of concrete, adding different kinds of stones and pigments. The stool has a core of Styrofoam but still weighs around 30 kilos and gives a very solid impression. Signed with a smiley face logo on the underside.
The stool is part of Nilsson's project Concretely Happy:
Concretely Happy is a project that experiments with concrete as a material, examining the need for a figurative narrative and stressing the importance of materiality in architecture and design.
The starting point for the project is the transition from 1920s neo-classicism to functionalism in Sweden. The neo-classicism of the 1920s was the dominant architectural style and was strongly influenced by Antiquity, with facades of buildings decorated at the time with ancient and mythological subjects. Functionalism’s aesthetic expression, simpler and without ornament, made for more rational dwellings during the 1930s with its depressed economy and scarcity of housing. Reinforced concrete was a new building material that made it possible to liberate oneself from history and to construct a new society.
Nilsson wanted to investigate concrete, its materiality as well as possible forms of expression. Techniques that he has used include pigmentation, exposing the aggregate (stones), as well as a technique for creating reliefs that he has developed himself.
Ce tabouret est fait de béton pigmenté. Sur le siège du tabouret, Jonatan Nilsson a utilisé une technique qui expose les pierres mélangées dans le béton, ce qui donne une surface grossière mais très belle. Nilsson a fait ses propres mélanges de béton, en ajoutant différentes sortes de pierres et de pigments. Le tabouret a un noyau de polystyrène mais pèse encore environ 30 kilos et donne une impression très solide. Signé avec un logo "smiley face" sur le dessous
Le tabouret fait partie du projet de Nilsson Concretely Happy:
Concretely Happy est un projet qui expérimente le béton comme matériau, en examinant la nécessité d'un récit figuratif et en soulignant l'importance de la matérialité dans l'architecture et le design.
Le point de départ du projet est la transition du néo-classicisme des années 1920 au fonctionnalisme en Suède. Le néo-classicisme des années 1920 était le style architectural dominant et était fortement influencé par l'Antiquité, avec des façades de bâtiments décorées à l'époque de sujets anciens et mythologiques. L'expression esthétique du fonctionnalisme&rsquo, plus simple et sans ornement, a permis d'obtenir des habitations plus rationnelles dans les années 1930 avec son économie déprimée et la rareté des logements. Le béton armé était un nouveau matériau de construction qui permettait de se libérer de l'histoire et de construire une nouvelle société.
Nilsson voulait étudier le béton, sa matérialité ainsi que les formes d'expression possibles. Parmi les techniques qu'il a utilisées figurent la pigmentation, l'exposition des agrégats (pierres), ainsi qu'une technique de création de reliefs qu'il a développée lui-même.
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