The artwork we are presenting is a huge original silkscreen by Japanese artist Tadanori Yokoo, also called "the Japanese Andy Warhol". It is one of a set of three, issued in 1990 in a numbered edition of 100 only and signed by the artist - also, the other two are available, all bearing the same edition number.
They represent Catholic fighting angels/saints subduing the Evil (in one St. Michael Archangel is trampling the Devil, while in the others it's St. George defeating the Dragon).
The artist followed the traditional iconography adding his graphic pop signature. They are published in the official catalogue of his works, "Tadanori Yokoo, The Complete Prints".
Tadanori Yokoo
Take Wing, Ye Vengeful Spectre!
Screenprint on paper
Size: 165 x 100 cm
Year 1990
Signed bottom right Yokoo
Edition of 100 only
Numbered bottom left 3 / 100
One of the most famous image by the artist.
Catalogue Raisonné:
Tadanori Yokoo, The Complete Prints, ref. 149, ill. p. 98
The Artist
Tadanori Yokoo, born in Nishiwaki, Hyōgo Prefecture, Japan, in 1936, is one of Japan's most successful and internationally recognised graphic designers and artists. He began his career as a stage designer for avantgarde theatre in Tokyo.
His early work shows the influence of the New York-based Push Pin Studio (Milton Glaser and Seymour Chwast in particular), but Yokoo cites filmmaker Akira Kurosawa and writer Yukio Mishima as two of his most formative influences.
In the late 1960s he became interested in mysticism and psychedelia, deepened by travels in India. Because his work was so attuned to 1960s pop culture, he has often been described as the "Japanese Andy Warhol" or likened to psychedelic poster artist Peter Max, but Yokoo's complex and multi-layered imagery is intensely autobiographical and entirely original.
By the late 60s he had achieved international recognition for his work and was included in the 1968 "Word & Image" exhibition at the Museum of Modern Art in New York. Four years later MoMA mounted a solo exhibition of his graphic work organised by Mildred Constantine. Yokoo collaborated extensively with Shūji Terayama and his theater Tenjō Sajiki. He starred as a protagonist in Nagisa Oshima's film Diary of a Shinjuku Thief.
In 1968 Yukio Mishima claimed,
"Tadanori Yokoo's works reveal all of the unbearable things which we Japanese have inside ourselves and they make people angry and frightened. He makes explosions with the frightening resemblance which lies between the vulgarity of billboards advertising variety shows during festivals at the shrine devoted to the war dead and the red containers of Coca Cola in American Pop Art, things which are in us but which we do not want to see."
The Yokoo Tadanori Museum of Contemporary Art was opened in November 2012 in the refurbished west wing of the Oji Branch of the Hyogo Prefectural Museum of Art.
L'œuvre d'art que nous présentons est une immense sérigraphie originale de l'artiste japonais Tadanori Yokoo, également appelé "l'Andy Warhol japonais". Elle fait partie d'une série de trois, publiée en 1990 dans une édition numérotée de 100 exemplaires seulement et signée par l'artiste - les deux autres sont également disponibles, toutes portant le même numéro d'édition.
Elles représentent des anges/saints catholiques combattant le mal (dans l'une, l'archange saint Michel piétine le diable, tandis que dans les autres, c'est saint Georges qui vainc le dragon).
L'artiste a suivi l'iconographie traditionnelle en y ajoutant sa signature graphique pop. Elles sont publiées dans le catalogue officiel de ses œuvres, "Tadanori Yokoo, The Complete Prints".
Tadanori Yokoo
Envole-toi, Spectre vengeur !
Sérigraphie sur papier
Dimensions : 165 x 100 cm
Année : 1990
Signée en bas à droite Yokoo
Edition de 100 exemplaires seulement
Numérotée en bas à gauche 3 / 100
L'une des images les plus célèbres de l'artiste.
Catalogue Raisonné :
Tadanori Yokoo, The Complete Prints, réf. 149, ill. p. 98
L'artiste
Tadanori Yokoo, né en 1936 à Nishiwaki, dans la préfecture de Hyōgo, au Japon, est l'un des graphistes et artistes japonais les plus célèbres et les plus reconnus au niveau international. Il a commencé sa carrière en tant que scénographe pour le théâtre d'avant-garde de Tokyo.
Ses premiers travaux montrent l'influence du Push Pin Studio de New York (Milton Glaser et Seymour Chwast en particulier), mais Yokoo cite le cinéaste Akira Kurosawa et l'écrivain Yukio Mishima comme deux de ses influences les plus formatrices.
À la fin des années 1960, il s'est intéressé au mysticisme et au psychédélisme, un intérêt qu'il a approfondi lors de ses voyages en Inde. En raison de l'adéquation de son travail avec la culture pop des années 1960, il a souvent été décrit comme le "Andy Warhol japonais" ou comparé à l'affichiste psychédélique Peter Max, mais l'imagerie complexe et multicouche de Yokoo est intensément autobiographique et entièrement originale.
À la fin des années 60, son travail est internationalement reconnu et il fait partie de l'exposition "Word & Image" organisée en 1968 au Musée d'art moderne de New York. Quatre ans plus tard, le MoMA a organisé une exposition personnelle de ses œuvres graphiques sous la direction de Mildred Constantine. Yokoo a beaucoup collaboré avec Shūji Terayama et son théâtre Tenjō Sajiki. Il a joué le rôle d'un protagoniste dans le film de Nagisa Oshima, Diary of a Shinjuku Thief (Journal d'un voleur de Shinjuku).
En 1968, Yukio Mishima a déclaré,
"Les œuvres de Tadanori Yokoo révèlent toutes les choses insupportables que nous, Japonais, portons en nous et elles mettent les gens en colère et les effraient. Il fait exploser l'effrayante ressemblance qui existe entre la vulgarité des panneaux publicitaires annonçant des spectacles de variétés pendant les festivals du sanctuaire dédié aux morts de la guerre et les récipients rouges de Coca Cola du Pop Art américain, des choses qui sont en nous mais que nous ne voulons pas voir."
Le musée d'art contemporain Yokoo Tadanori a ouvert ses portes en novembre 2012 dans l'aile ouest rénovée de la branche Oji du musée d'art préfectoral de Hyogo.
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