Very nice pair of Renaissance style tazza cups in richly chiseled gilt bronze.
This pair of cups comes from a French private collection. They are products of the second half of the 19th century, at a time when the history of the Middle Ages and the Renaissance were very fashionable, so they are neo-renaissance. It is very likely that a workshop reproduces a series of cups either from an original model of this period, or only inspired by the cups used in the Renaissance. The term tazza, which means cup, refers to the cups that were used for the consumption of drinks. These are obviously purely decorative and were intended to be exhibited in collections. The inside of one of the 2 cups is decorated with ancient masks, cherubs and four Greco-Roman deities. The reverse of the cup is decorated with four mascarons in a vegetal decoration of acanthus leaves and interlacing. On the central part of the foot a node on which is engraved three divinities alternated by heads of rams. On the piedouche, three lions' heads overlook reclining deities. The second cup has a different decor: in the hollow of the cup, the scene represents a helmeted figure who seems to be Athena standing next to a group of musicians in the background a very beautiful decor of ancient buildings very finely made.
Very fine work, finely chiseled with a beautiful patina from the Renaissance period.
Probably Italy, 19th century.
Très belle paire de coupes tazza de style Renaissance en bronze doré richement ciselé.
Cette paire de coupes provient d'une collection privée française. Elles datent de la seconde moitié du 19e siècle, à une époque où l'histoire du Moyen Age et de la Renaissance était très à la mode, et sont donc de style néo-renaissance. Il est très probable qu'un atelier reproduise une série de coupes soit à partir d'un modèle original de cette époque, soit en s'inspirant uniquement des coupes utilisées à la Renaissance. Le terme tazza, qui signifie coupe, désigne les gobelets utilisés pour la consommation de boissons. Celles-ci sont évidemment purement décoratives et étaient destinées à être exposées dans des collections. L'intérieur d'une des deux coupes est décoré de masques antiques, d'angelots et de quatre divinités gréco-romaines. Le revers de la coupe est orné de quatre mascarons dans un décor végétal de feuilles d'acanthe et d'entrelacs. Sur la partie centrale du pied, un nœud sur lequel sont gravées trois divinités alternées par des têtes de béliers. Sur le piedouche, trois têtes de lions surplombent des divinités couchées. La seconde coupe présente un décor différent : dans le creux de la coupe, la scène représente un personnage casqué qui semble être Athéna debout à côté d'un groupe de musiciens à l'arrière-plan un très beau décor d'édifices antiques très finement réalisé.
Très beau travail, finement ciselé avec une belle patine d'époque Renaissance.
Probablement Italie, 19e siècle.
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