Image dimensions 40x60. Veduta degli Avanzi sopra terra dell’antico Ustrino (View of the visible remains of the ancient crematorium) is a wonderful black and white etching on thick laid paper with watermark (a lily in a double circle, watermark n. 3 described by Hind), realized by Giovan Battista Piranesi. From the series “Le Antichità Romane, Tomo III” (Roman Antiquities, Tome III), this old master's artwork is titled on plate on lower left margin, signed on plate on the lower right margin ''Piranesi Archit. del. et inc.” and has a detailed caption on plate on the lower margin with the indications of the Roman ruins represented. Our plate is numbered in Roman numerals ''VI'' on the higher right margin and has an inscription on plate on higher left margin “Tom. III”. With a very fresh impression and a wide palette of grays with deep vibrant blacks, this original print representing the remains of the ancient crematorium is in excellent conditions, except for a usual and visible medial fold. Overall this beautiful proof is from a precious first Roman edition of 1756, demonstrated by the fleurs-de-lys watermark. In an excellent state of conservation so that we have the opportunity to admire the masterful draftsmanship of Piranesi. Le Antichità Romane, Tomo III The first edition of this series published by Bouchard and Gravier in Rome in 1756 is made up of four volumes and has the original title in Italian: ''The Antiquities of Rome by Giambattista Piranesi, Venetian Architect, divided in four volumes..'' as the catalog by Ficacci attests. Our etching is from the third volume ''contenente gli avanzi de' monumenti sepolcrali di Roma e dell'agro romano'' (containing the remains of the sepulchral monuments of Rome and the Roman countryside'') as the title reports. This tome is consists in 51 plates, including two title pages; 4 plates that, albeit unnumbered, occupy the spaces of numbers XXIII, XXIV, XXV, XXVI, engraved by Girolamo Rossi after a drawing by Antonio Buonamici; plates XXVII, XLVI, XLVIII bear, in different editions, the certification of authorship: ''Barbault scolpì le figure''. The 1784 edition instead contains 54 plates. Reference: L. Ficacci, Piranesi The Complete Etchings, Taschen, p.258 n. 283; Focillon, n. 291 This artwork is shipped from Italy. Under existing legislation, any artwork in Italy created over 70 years ago by an artist who has died requires a licence for export regardless of the work’s market price. The shipping may require additional handling days to require the licence according to the final destination of the artwork.
Dimensions de l'image 40x60. Veduta degli Avanzi sopra terra dell'antico Ustrino (Vue des restes visibles de l'ancien crématorium) est une merveilleuse gravure en noir et blanc sur papier vergé épais avec filigrane (un lys dans un double cercle, filigrane n. 3 décrit par Hind), réalisée par Giovan Battista Piranesi. Issue de la série "Le Antichità Romane, Tomo III" (Antiquités romaines, Tome III), cette œuvre du vieux maître est titrée sur plaque dans la marge inférieure gauche, signée sur plaque dans la marge inférieure droite "Piranesi Archit. del. et inc." et comporte une légende détaillée sur plaque dans la marge inférieure avec les indications des ruines romaines représentées. Notre plaque est numérotée en chiffres romains ''VI'' sur la marge supérieure droite et porte une inscription sur la plaque sur la marge supérieure gauche ''Tom. III". Avec une impression très fraîche et une large palette de gris avec des noirs profonds et vibrants, cette estampe originale représentant les vestiges de l'ancien crématorium est en excellent état, à l'exception d'un pli médian habituel et visible. Dans l'ensemble, cette belle épreuve est issue d'une précieuse première édition romaine de 1756, attestée par le filigrane de fleurs de lys. Elle est en excellent état de conservation, ce qui nous permet d'admirer la maîtrise du dessin de Piranesi. Le Antichità Romane, Tomo III La première édition de cette série publiée par Bouchard et Gravier à Rome en 1756 est composée de quatre volumes et porte le titre original en italien : ''Les Antiquités de Rome par Giambattista Piranesi, architecte vénitien, divisé en quatre volumes...'' comme l'atteste le catalogue de Ficacci. Notre gravure est tirée du troisième volume ''contenente gli avanzi de' monumenti sepolcrali di Roma e dell'agro romano'' (contenant les restes des monuments sépulcrales de Rome et de la campagne romaine'') comme l'indique le titre. Ce tome est composé de 51 planches, dont deux pages de titre ; 4 planches qui, bien que non numérotées, occupent les espaces des numéros XXIII, XXIV, XXV, XXVI, gravées par Girolamo Rossi d'après un dessin d'Antonio Buonamici ; les planches XXVII, XLVI, XLVIII portent, dans différentes éditions, l'attestation de la paternité : ''Barbault scolpì le figure''. L'édition de 1784 contient en revanche 54 planches. Référence : L. Ficacci, Piranesi Les gravures complètes, Taschen, p.258 n. 283 ; Focillon, n. 291 Cette œuvre est expédiée d'Italie. En vertu de la législation en vigueur, toute œuvre d'art créée en Italie il y a plus de 70 ans par un artiste décédé doit faire l'objet d'une licence d'exportation, quel que soit le prix du marché de l'œuvre. L'expédition peut nécessiter des jours de manutention supplémentaires pour obtenir la licence en fonction de la destination finale de l'œuvre d'art.
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