Ancient Roman Statue, from the series "Antiquities of Herculaneum", is an original etching on paper realized by Vincenzo Campana in the 18th century. Signed on the plate on the lower left. Good conditions but aged. The etching belongs to the print suite “Antiquities of Herculaneum Exposed” (original title: “Le Antichità di Ercolano Esposte”), an eight-volume volume of engravings of the finds from the excavation of the ruins of Herculaneum in the Kingdom of Naples (now Campania, Italy). It was published between 1757 and 1792 by the Regia Stamperia, and copies were delivered to selected recipients across Europe. Despite the title, the Antiquity of Herculaneum shows objects from all the excavations undertaken by the Bourbons in the Gulf of Naples. These include Pompeii, Stabia and two sites of Herculaneum: Resina and Portici. The Bourbon King Carlo appointed fifteen scholars creating a new “Herculaneum Academy” to study the artifacts and publish the results of the archaeological excavations of the sites. The engravings are of high quality and the accompanying text shows a large scholarship. They were realized by 25 prominent artists involved by the King to prepare drawings and engravings on the finds, among which we can find Giovanni Elia Morghen, Carlo Nolli, Luigi Vanvitelli and Giovanni Battista Casanova. The “Antiquities” was designed more to amaze readers with the quality of the objects in the collection of the King of Naples than to be used in research., following and increasing the interest of 18th century society for the classical culture and Art in particular. Through the exaltation of the classical concept of proportions and harmony, the book was of inspiration to the neoclassical movement in Europe, giving artists and decorators access to a huge shop of Hellenistic motifs. Ref.: National Gallery (Washington), Mark J. Millard Architectural, IV (2000), no. 1; L. Garcia y Garcia, Nova bibliotheca pompeiana (2 v., 1998); Royal Institute of British Architects, British Architectural Library ... Early printed books, 1 (1994), no. 112. U. Pannuti, 'Incisori e disegnatori della Stamperia Reale di Napoli nel secolo XVIII: la pubblicazione delle Antichità di Ercolano', in Xenia antiqua, 9 (2000), p. 151-178; V. Trombetta, 'L'edizione de Le Antichità di Ercolano esposte' in Rendiconti dell'Accademia di Archeologia, lettere e belle arti di Napoli , 59 (1984), p.151-172.
Statue romaine antique, de la série "Antiquités d'Herculanum", est une eau-forte originale sur papier réalisée par Vincenzo Campana au XVIIIe siècle. Signée sur la plaque en bas à gauche. Bonne condition mais vieillie. L'eau-forte appartient à la suite d'estampes "Antiquities of Herculaneum Exposed" (titre original : "Le Antichità di Ercolano Esposte"), un volume en huit volumes de gravures des découvertes faites lors des fouilles des ruines d'Herculanum dans le Royaume de Naples (aujourd'hui Campanie, Italie). Il a été publié entre 1757 et 1792 par la Regia Stamperia, et des exemplaires ont été livrés à des destinataires sélectionnés dans toute l'Europe. Malgré son titre, l'Antiquité d'Herculanum présente des objets provenant de toutes les fouilles entreprises par les Bourbons dans le golfe de Naples. Il s'agit de Pompéi, de Stabia et de deux sites d'Herculanum : Resina et Portici. Le roi des Bourbons Carlo a nommé quinze savants pour créer une nouvelle "Académie d'Herculanum" chargée d'étudier les objets et de publier les résultats des fouilles archéologiques des sites. Les gravures sont de grande qualité et le texte qui les accompagne témoigne d'une grande érudition. Elles ont été réalisées par 25 artistes éminents chargés par le roi de préparer des dessins et des gravures sur les découvertes, parmi lesquels figurent Giovanni Elia Morghen, Carlo Nolli, Luigi Vanvitelli et Giovanni Battista Casanova. Les "Antiquités" ont été conçues davantage pour émerveiller les lecteurs par la qualité des objets de la collection du roi de Naples que pour servir à la recherche, suivant et augmentant l'intérêt de la société du XVIIIe siècle pour la culture classique et l'art en particulier. Par l'exaltation du concept classique de proportions et d'harmonie, le livre a inspiré le mouvement néoclassique en Europe, donnant aux artistes et aux décorateurs l'accès à un immense magasin de motifs hellénistiques. Ref. : National Gallery (Washington), Mark J. Millard Architectural, IV (2000), no. 1 ; L. Garcia y Garcia, Nova bibliotheca pompeiana (2 v., 1998) ; Royal Institute of British Architects, British Architectural Library ... Early printed books, 1 (1994), n° 112. U. Pannuti, "Incisori e disegnatori della Stamperia Reale di Napoli nel secolo XVIII : la pubblicazione delle Antichità di Ercolano", in Xenia antiqua, 9 (2000), p. 151-178 ; V. Trombetta, "L'edizione de Le Antichità di Ercolano esposte" in Rendiconti dell'Accademia di Archeologia, lettere e belle arti di Napoli , 59 (1984), p.151-172.
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